Elözönlés lapelemzés
A lapok pontozásáról: 1-10-ig terjedő osztályzatokkal látom el a kártyákat;
gyakorlatilag inkább 4-10 közti értékeket használom. 10-et csak a kiegészítő
néhány legerősebb lapja kapja meg. Ezek versenylapok, melyek hagyományoson
is megállják a helyüket, bátran használjuk őket, vélhetőleg rengeteg
koncepcióba beférnek. 9 ponttal a kiemelkedően jó kártyákat jutalmazom, ezek
szintén versenyerősek, sok pakliba jól működnek, de már nem annyira
univerzálisak, esetleg hagyományoson már nem teljesítenek annyira jól (persze
versenypaklikról van szó). 8 pontos lapokat még bátran használjuk speciálisabb,
de versenyeken még elég erős paklikban, vagy speciálisabb formátumokon. 6-7
pontos lapokat én már nemigen használnám egy versenyen, hagyományoson
biztos nem; egyéb formátumokon még elő fordulhat. Baráti játékban még
mindig jól teljesíthetnek. 5 pontos lapokat már baráti játékban sem erőltetnék
túlzottan, hát még versenyen. Esetleg valami ultra szélsőséges pakliba még
illeszkedhet. 4 ponttal általában a kiegészítő leggyengébb lapjait jelölöm, ezek
általában gyakori, egyszerű tölteléklapok, max. kártyakupacokból való játék
esetén kerülnek elő, összeállított paklikban nem fognak előfordulni. 1-3 pontot
azok a lapok kapnának, melyek jóval gyengébbek a már megjelent gagyi
lapoknál. Ilyen azért nem szokott megjelenni.
A kiegészítővel ismét bekerült a kalapba egy újabb lapképesség. Párbajhoz
hasonlító alternatív képesség, azzal a különbséggel, hogy nem csak a
végjátékban tudjuk majd hasznosítani, hanem akár a játék elején is érdemes
lehet alkalmaznunk. Elsősorban olyan lapokra került rá, melyek kissé
speciálisak, vagy drágák; összességében kicsit határesetnek számítanak. A
visszakeverés miatt nem kell félni, hogy egy később fontos szerepre váró lapról
teljesen le kell mondanunk. Fontos, hogy nem lehet rá reagálni, drágítani, stb.,
ezért akár kényelmetlen szituációkból is elég jól ki lehet jönni velük.
Az idei ultra termés is igen jól indul. Talán nem annyira kecsegtető, mint tavaly;
de garantáltan érdemes értük harcba szállni.
Ezeréves drakón (8): A nagy szörnyetegek legújabb generációját testesíti meg.
Árához képest korrekt mérete van, de rezisztencia nélkül nem lenne érdemes
ennyit fektetnünk bele. Az ilyen nagy lények sokszor kissé lomhák a játékhoz
képest, sebződést vagyunk kénytelenek bevállalni, hogy kirakhassuk, esetleg
nem okoz bajt a sok lénnyel játszó pakliknak, hogy elüssenek mellette.
Szerencse, hogy képessége ettől a gondtól megkímél minket, ugyanis pillanatok
alatt felgyógyít minket. Ráadásul a "fölösleges" gyógyítást sebzésbe fordítja át.
Ez elég durva, ha max. ÉP-ben vagyunk, s úgy küldjük csatába. Kyorg
ősmágussal, vámpírokkal és sárkányokkal is érdemes kipróbálni, jól együtt
működik velük.
Következő fokozat (7): Az ítélet napja és az Erősödő kántálás mintájára újabb
bűbáj készült. Ezt én kissé gyengének tartom, hisz önmagában semmire se jó,
viszont ha jól együtt dolgozunk vele, akkor hamarabb tudjuk kiaknázni a
lehetőségeit. Óriási probléma, hogy sokszor nem sokat ér az, hogy nem lehet
leszedni, hiszen a lényeket ki lehet irtani, amik kapják a sebzést.
Nyerő stratégia (9): Meglehetősen olcsón kapunk egy négyszer használható
lapkeresést. Mindehhez nem csekély mennyiségű ÉP-re lesz szükségünk ha
kicsit is többször szeretnénk használni, főleg mert nem lehet gyógyulni mellette.
Szerencsére fel lehet áldozni, így ha baj van, nem kell egy leszedéssel
megoldanunk magunknak. Rengeteg pakliba be lehet rakni, lehet kombózni Idő
kerekével (új) (egymás után akár négyszer is jöhetünk), Hendiala intrikájával
(kb. ugyanaz az eredmény, mint a keréknél), de sok más egyébbel is.
Molluszk, az ócskás (9): Rendkívül érdekes, kombós kártya. A lapok egy igen
érdekes csoportjával működik együtt; a különféle hulladék termelt lapokkal (és
azok eredetijével). Önmagában ugye sokkal jobb, mint bármelyik a három közül
(nem kellett érte fizetni); ez még annyira nem táp, hiszen nyilván vannak náluk
sokkal jobb lapok is a játékban. Ami inkább jó, hogy biztosan számíthatunk erre
az egy lapra, ami ráadásul alakulgatni is tud. Így gyakorlatilag a fattyunkat nem
fogja leütni senki (hisz támadók kijelölésekor átalakítjuk, akár egy másik
fattyúvá, hogy VP-termelésnél beszámítson). Ha kell persze lényleszedés, vagy
kivégzés kerül a kezünkbe. Nos, ez még önmagában sem olyan borzasztó rossz,
s most gondoljunk bele: mi van akkor, ha ezekből az ócskaságokból elkezdünk
termelni? Nem túl nehéz ezt megoldani. S akkor még arról nem is volt szó, hogy
a gyűjtőbe tudunk termelni jó sok lényt vagy tárgyat, amit szintén ki tudunk
aknázni megfelelő lapokkal. Szóval kombinációs lehetőség van benne bőven.
A mélység ura (8): Tengermélyben megjelent krabberek nem tudtak kb. semmit
sem felmutatni, kissé alul tervezett kártyák lettek szegénykék. Annyi baj legyen,
ezt könnyen lehet orvosolni; talán a legegyszerűbben egy követő segítségével.
Vélhetőleg a legnagyobb probléma eddig az volt, hogy passzívan jöttek játékba;
igaz ezt igyekeztek hálóval kompenzálni, de nem tudták felvenni a versenyt a
repülő kreatúrákkal. Ez most már gyakorlatilag le van tudva, maximum
hosszabb meccseken lesz problémás elő kapirgálni azt az egy nekront. A
reakciók drágítása egy csekélyke védelmet jelent nekik, legalább nem fogják
mocsok módon szétcounterelni őket.
Áldozat a főistennek (9): Egy újabb indok arra, hogy próbálkozzunk egyszínű
paklikkal. Mindkét képessége meglehetősen jó (bűbája most már majdnem
minden színnek van). A kijátszási feltétel durvának tűnik, de jobban
belegondolva nem akkora probléma, hiszen a legtöbb egyszínű paklihoz
illeszkedik valamilyen követő. A követők egy része amúgy is értelmetlenné
válik egy idő után (pl. Tharr követőnél már szükségtelen a 16. csont, egy
Antimágikus rakshallionnal játszó xenónál már nincs mitől védeni a lapjainkat,
stb.). A kapott erőforrás igen kellemes mértékű, a két körös dermesztés pedig
mindig jól jön, nem egyszer lesz meccsdöntő. A lap legnagyobb erényének azt
tartom, hogy igen sok paklit vonzhat be hagyományos környezetbe.
Hálócsapda (8): A szövevényes követő-szabálylap metagémbe egy újabb
érdekes faktor lépett be; a Hálócsapda. Eddig a rúna/csatamező-vel az volt a
legnagyobb probléma, ha az ellenfél semmivel se játszott, akkor egy lap
hátránnyal kezdhették a meccset. Így azonban már fenn áll a veszély, hogy két
lap előnnyel kell szembe nézniük, s ha még kezd is, akkor első körben 4:7
arányban áll jobban lap ügyben a Hálócsapda. Ez óriási, csaknem kétszeres
előny. Természetesen nem lesz mindig akkora szerencsénk, hogy +2 lapot
élvezhetünk, van, amikor csak szimplán van kinn egy hálónk. Ez igen nehéz
helyzetet teremt a kombó pakliknak, hiszen kikap, ha nem rúnázik, ha meg igen,
akkor meg azért. Terülős, pörgős paklik utálni fogják, de még a lassabb paklinak
is igencsak be tudunk akasztani. Gondoljunk bele: az ellenfél kijátszik egy lapot,
mi counterelünk. Neki kétszer is meg kell gondolnia, hogy visszacountereljen-e,
hisz ha engedjük, akkor már két lapja sikeresen létre jött, s mi szabadon
garázdálkodhatunk. Ugyanígy igaz, ha mi szeretnénk valamit kijátszani a
körünkben, mi egyet, az ellenfél kettőt counterel, akkor ismét csak szabad a
vásár két lap erejéig. Ezt a hatást persze az ellenfél is ki tudja használni,
vélhetőleg egy ideig még felkészületlenül fogja a játékosokat érni ez a fura
játékkörnyezet, hisz nem nagyon játszanak hálós lappal.
Homályúr (8): Igen univerzális követő, szinte bármilyen pakliba érdemes lehet
használnunk. Mindkét képessége nagyon erős, pont elkapja a legkényesebb
pontjait egy átlag játéknak. Húzásokkal majd mindenki játszik, 2-3 lapnál már
szinte mindig megéri használni (hacsak nem kell feltétlenül másra a mana). A
képesség megszüntetését bármennyire furcsa, meglehetősen ritkán fogjuk
használni, vélhetőleg az ellenfél nem lesz olyan mulya, hogy beleszalad a
nyilvánvaló fenyegetésbe. Mindenesetre nekünk már az is bőven elég, hogy az
ellenfél nem rak le olyat, amire szüksége lenne, s így később kell csak használni
a követőnket; annál több jelző marad.
Isteni szózat (9): Nagyon jó leszedés. Jaj az ellenfélnek, ha kicsit is ki merészel
pakolni! Három VP-t általában megér az, hogy leszedjük az újonnan érkezett
lapokat; de ha nincs rá mana, az se baj. Nem ritka, hogy ezzel az egy lappal
teljesen elverjük ellenfelünket, cserébe sokszor lesznek olyan helyzetek, amikor
semmire se lesz jó.
Morf mágia (7): Első pillantásra igen jó lapnak néz ki, mivel meglehetősen sok
etnikum pakli van, azokhoz pedig igen jó lesz. Sajnos annyira még sem jó, hisz
nagyon sok lénnyel kell játszanunk, hogy valóban ki tudjuk használni; legalább
két lényt kéne kiraknunk, hogy valóban megérje, de az igazi háromnál lenne. De
ha sok lényt raktunk be, akkor mi a garancia, hogy létre fog jönni? Nem sok
esély van rá. Ha meg csak egy lény van nálunk, akkor egyenesen
használhatatlan. Az áramlás azért elég sokat dob rajta, hiába drágácska kissé,
úgyis csak akkor fogunk vele ennyiért keresni, ha nincs értelme varázslatként
ellőni.
Rezisztencia (5): Bármennyire is durvának tűnik, ha kicsit bele gondolunk,
kiderül, hogy egyáltalán nem az. A passzív lapok legfőbb ismérve, hogy nem
sok mindent csinálnak (kivéve néhány lényt), s mi csak be tudjuk ezzel
biztosítani, hogy megérjék az aktív pillanatokat is. Azt a pillanatot, amikor már
valóban veszélyesek lehetnek; s az ellenfél amúgy is miért akarná előbb leszedni
azt a lapunkat, ami még semmire se jó? Ezek azok a kérdések, melyek
rávilágítanak arra, hogy nem túl hasznos kártyát boncolgatunk. Egyedül
passzívan jövő, jó képességű (pl. Hullámok úrnője) lények mellé lehet valami
értelme, de melléjük se sok, hiszen a következő körben már fel is kelnek.
Vezetőkészség (6): Durván egy Krabber csontozat erősségű lap, ami ugye nem
egy erős lap. Ez egy élettel többet tud hozzárakni a játékhoz, ami nem
csekélység, viszont igencsak meg van szabva, hogy milyen lapokkal
használhatjuk együtt. A csontozat nekem kicsit jobbnak tűnik, hisz nincs
korlátja, ő is egy lény, hálója van és még az altípusa is jól jöhet, de könnyebb
kicsit leszedni. Bármelyik is az erősebb lap, nem valószínű, hogy bármelyik
pakliba is megengedhetjük azt, hogy két VP-t belefektetünk, egy "talán majd
csinál valami nem túl durvát" lapba, aminek csak akkor van értelme, ha vele
kezdünk.
A vég kezdete (6): Tömegirtás lények ellen. Háromért letakarítjuk az asztalt -
gondolná az ember, de ha kicsit is megforgatjuk magunkban a kérdést, rájövünk,
hogy annyira mégsem igaz. Egyrészt sok, használható lénynek 4 ÉP-je van. Ez
eleve probléma lehet, nem is kicsi. Másrészt a kisebb lényekkel játszó paklik
ellen lassú lehet; sőt még a 3 ÉP sebződés is gondokat okozhat. (A nagyon kicsi
lények ellen egy Csöpögő sav messze optimálisabb.) Összességében nem
annyira rossz lap, akár játszhatunk is vele, de abszolút nem fog hiányozni, ha
kihagyjuk.
Áldozati fatty (7): Kissé ritkásan jelennek meg fattyakhoz lapok, de talán nem
is véletlen, hisz azzal csak az alap fattyak szorulnának ki a pakliból. A végtelen
sokaságban hemzsegő kis szörnyetegek mellé remek kivégzés/lényleszedés.
Követő mellett már eleve egész korrekt sebzésük van, de ha még tovább
tápoljuk őket, akkor igen csinos méretűeket lövöldözhetünk.
Baghar testőre (8): Egészen pontosan ez az, ami hiányzott eddig a thargodan
pakliból! Egy lény, amivel kicsit feltölthetjük a kipörgött kezünket, és amivel
értelmesen tudjuk alkalmazni a sok apró, elsősorban olcsóbbítás miatt bekerült
lényt. Kulcslapja lesz a thargodan paklinak; remélhetőleg a segítségével ismét
előbukkannak a versenyeken.
Dag'maug plazmaköpülő (6): Az éjfattyak hallatán mindenkinek a nagy, drága
életes szörnyek jutnak eszébe, amiket már évek óta a kutya se használ, hisz
igencsak elavultak. Nos, ismét előkerültek, sajnos nem lesz belőlük igazán
életképes koncepció, de ki tudja; hátha jön még ki a közeljövőben néhány újabb
éjfatty. Ez a kis kettő per kettes lény békésen köpülgetheti a plazmáját, nem sok
vizet fog zavarni. Önmagában elég gyönge, feláldozása esetén már jobb lehet,
hisz ekkor gyakorlatilag kapunk 2-ért 4 speciális VP-t. De el kell ismernünk ez
egyelőre még az Aranymágusnál jócskán gyengébb, s sokkal erősebb nem is
lehet.
Dezabukodonor (8): Ezek a fránya éjfattyak huncutkodtak egy kicsit a
thargodanokkal; ennek az eredménye lett a Dezabukodonor. Nekem úgy tűnik a
felmenői közül abszolút a thargodanok családja felé húz, s ezt mi is észre fogjuk
venni, hisz sokkal inkább fogjuk látni köztük, mint egy éjfatty pakliban. Egész
olcsó, kis szerencsével izmot is dobhatunk rá, és még repül is. Ez bőven elég,
hogy elsők közt tegyük be a thargodan pakliba.
Ezd'raothon magmadaráló (6): A kiegészítő közepes méretű éjfattya.
Háromért 4/4-es passzív lény még egy élettel sem az a fajta dolog, amit
bármikor is használni szeretnék. Ha repülne, vagy lenne valami értelmes
képessége, máris örömmel raknám be; vegyük észre mennyivel jobb nála egy A
sötét vizek ura, ami szintén nem egy csúcs kártya. Egyedül a gyűjtőben lévő
képessége képes megmozgatni a fantáziámat, hisz a lomha éjfattyakból talán így
ki lehet sajtolni némi erőt. Kár, hogy nem lesz egyszerű megoldani, hogy a
gyűjtőbe kerüljön.
Káoszangyal (7): Kissé speciális, hisz csak majdnem egy színű pakliba fogjuk
tudni kijátszani. Pedig meglehetősen korrekt lény: korrekt áron korrekt méretű, s
még van egy képessége. Ezzel mondjuk jó, ha az esetek felében fogunk ellopni
valamit, arra hogy valami igazán jót csenjünk el, már egész kis esélyünk van. De
mivel amúgy is korrekt a lap, be kell érnünk ezzel az eséllyel.
Silx, az imperátor (8): A meghatározható költségű lapok az egyik kedvenceim.
Nagyon sokat dob rajtuk, hogy mindig tudjuk a jelenlegi lehetőségeinkhez
igazítani. Ez sajnos sokszor azzal jár, hogy picit gyengébb lapot kapunk, mint ha
ugyanannyiba kerülő átlag lapot raktunk volna ki. Silx egy ideális kontroll lény,
akár már az első körben is lejön, ezzel gátolva a gyors paklikat. Kicsit később
már korrekt árért korrekt méretű lényként tehetjük ki. Szerintem a
leghatékonyabb 5 VP-nél lesz, hisz ekkor már korántsem elhanyagolhatóak a
paraméterei, s akár még a fölös manánkat is bele tudjuk tolni a leheletébe.
Tokozott átok (4): Igen speciális gyógyulás elleni lap, sokkal értelmesebb plusz
egy sebző dolgot berakni, mint ezt. Esetleg valami kifacsart kombóval
gyógyíthatjuk az ellenfelet, de e miatt nem érdemes ilyen kombókra építeni.
Wrah'treg káoszhörgő (7): Szép nagy bestia; az éjfatty utánpótlás utolsó
darabja. Sajnos ez se sikerült igazán jól; hiába egész jó a képesség, túl drága
még így is (pl. a magmadaráló 3-ért 4/4 ez háromszor annyi VP-ért csak kétszer
akkora). Ha ő lomhaságának sikerül becammognia az őrposztba, akkor már
elkezdheti a bajt okozni, remélhetőleg jó is lesz valamire. A mutogatós
képessége, ami igazán érdekes, a manapusztításokat egész jól megúszhatjuk
vele. Bár sok pakli nem megy rá a mana elvételre, azon kevesek ellen jó lehet;
különösen, mert össze akarjuk spórolni a keretet erre a nagy dögre.
Zarknod pecsenyéje (7): A legújabb, legfrissebb thargodan finomság az igen
ízletes Zinthurg csemege után. Első pillantásra igen nagyfokú haszontalanságot
mutat, de ez csak a látszat. Egyrészt kitűnő áldozható lap, minden körben
kirakhatunk belőle valamit. Ha csontra van szükségünk, akkor is lehet az
emberünk (thargodanunk), igaz kissé lassacskán csapolja elő magából az áhított
matériát. Ezek mellett thargodannak sem utolsó; olcsóbbítja a többieket, de még
Baghar testőréhez is jól illeszkedik. A legszebb, hogy ezek a lehetőségek
bizonyos paklikban összeérnek, így tudjuk legjobban kiaknázni a benne rejlőket.
Kombósabb paklik fontos alapja lehet.
Monneor, Tariklész (6): E két lapot kivételesen egyszerre elemzem, annyira
hasonlítanak egymásra. A képességük kb. ugyanolyan erős, és csak attól függ
melyik az erősebb, hogy mikor melyikre van szükség. Talán Tariklész egy picit
jobb a counterelésével, de így sem érzem benne a kakaót. Ében íjász barátaink
önmagukban eléggé gyöngécskék (itt jön elő a leglényegesebb különbség a
használhatóságukban, sokkal több 0 költségű varázslat van, mint asztalon
maradó lap), de még, ha néhány társuk akad, akkor se lesznek azok a lapok amik
annyira durvák. Maga az ében íjász koncepció maximum poén paklinak lesz jó,
ezzel a két jómadárral sem erősödik jelentősen a csapat. Máshova
értelemszerűen nem fognak bekerülni.
Xenó agyszippantó (8): A rég várt utánpótlás xenó téren. Bosszantó, hogy nem
jött ki mellé még néhány xenó, így magában nem igazán fogja feltámasztani
kedvenckéinket. Ha nem szedik le azonnal, akkor remélhetőleg tudunk is
dobatni hamarosan, s akkor pusztán 1 VP elvesztésével kereshetünk egyet.
Belegondolva, hogy sokszor ez nekünk semmibe se került, igen kecsegtetően
hangzik. Bár minden dobatásnál kisül a képessége, érdemes mellé berakni még
pár xenót, hisz jól jön, ha tudunk is valamit kikeresni.
Xenó bilincsmester (8): Kegyetlen jószág; rendkívül olcsón megszünteti a
húzást és a keresést. Igen ám, de milyen pakliba rakjuk bele? Ha mi nem húzunk
és keresünk, akkor nyilván sokkal jobban járunk, ha Zarknod bilincsét
használunk. Bilincs mellé teljesen fölösleges berakni, hisz csak az esetek kis
részében fognak minket lerúnázni. Akkor már jól fog jönni a side után; kérdés,
hogy behúzzuk-e majd. Ki lehet próbálni olyan paklikban, ahol van pár húzás és
keresés, de nem túl sok, vagy azon lapoknak van valamilyen alternatív
képessége, s így nem fognak fölöslegesen pihenni nálunk. Tehát erős a
képessége, csak jól ki kell találni, hogy mi mellett alkalmazzuk majd.
A végzetúr haragja (7): Közepes erősségű lapleszedés. Ha csak egy valamit
kell elintézni, akkor nem számít túl jó megoldásnak, hisz kissé drágácska; de
legalább ha megcounterelik visszakapunk valamennyit. Az ereje akkor fog
előjönni, ha több mindent szeretnénk elpusztítani (ekkor már pusztulhat a
rezisztens is). Nagy kár, hogy a drágább lapok közül csak egyet irthatunk ki
vele, ha nem így lenne, jelentősen jobb lenne.
Alattomos ork (9): Nagy kedvencem a kiegészítőből. Először csak amolyan
side lapnak tűnik, de kis próbálgatás után ki fog derülni, hogy igen sok pakli
ellen hatásos, ugyanis legtöbben lényekkel ölnek. Egyrészt ugye elodázhatjuk a
halálunkat, másrészt be tudunk ütni az őrposzton. Bár rajta van a horgony, mégis
könnyen meg tudjuk oldani, hogy sokszor kijátszhassuk. Elég hozzá egy
Csontkovács vagy egy Agg sziránusz.
Bíborhold (7): Bár nem számít rossznak egyért leszedni egy lényt, még
általánosként sem, sokszor már többet vár az ember egy laptól. Izgalmasabbnak
inkább a dobatása tűnik, de ha belegondolunk, akkor melyik 0-1 költségű lap az
amit az ellenfél nem fog gyorsan kirakni - a counterek. Tehát, ha tudnánk sok
countert dobatni, akkor egyszerűen megakadályozza. Viccesebb persze a
helyzet, ha Antimágikus rakshallionnal játszunk, s úgy játsszuk ki az első
körben. Tárgyas vagy épületes paklik ellen is igen hatékony, de ellenük is csak a
játék legelején.
Éjfatty sóhaj (8): Érdekes lap, minden helyzetet megold, de mi is nehezen
kerülünk ki az általa okozott pusztításból. Azonban ha jó alaposan felkészülünk
erre az incidensre, nem sok gond érhet bennünket. Olyan lapokkal érdemes
használni, melyeket nem visz le. Nincs túl sok ilyen, főleg értelmes, de ez a pár
is bőven elég hozzá. Talán a legjobban Bérmágussal és Uwallával működik, de
próbát lehet tenni életes lényekkel is. Ha még egy Sötét földet is ki tudunk
valahogy rakni, akkor állunk igazán jól. Tűzgólemmel is jól tud működni, hiszen
az ellenfél körében rögtön tudunk húzni kettőt. De kiegészíthetjük még
gyűjtőből működő lapokkal, bármilyen feltámadás vagy vízió megteszi; de egy
Manaevő féreg vagy egy Tudati blokkolás se fog rosszul jönni.
Éltető tűz (6): Frissen bontott paklik versenyére ideális leszedés, máshol jobb
lesz egy Tűzcsapás, többet számít, hogy 4 ÉP-s lényeket is le tudunk vele
szedni.
Hordauduk (7): Rendkívül egyszerű, de mégis hatékony lap. Bár a legjobb
lények kacagva legyűrik, mégis szeretni fogjuk. Nagyon gyors, agresszív, és
büntetése is van. Igazán ideális minden, gyors lesebzésre menő pakliba.
Izzó fókusz (6): Első olvasatban igazán jó lapnak tűnik, csak ha kissé
belegondol az ember; akkor fog kiderülni, hogy eléggé szélsőséges lap. A
képességei igazi előnyt csak két sikeres sebzés után fognak termelni, s ebből is
leginkább a +2 lap fog számítani, amit simán fel lehetett volna húzni egy
Björtrauk tréfájával, s sokkal jobb tempóban jöhettek volna ki a dolgaink.
Annyira rossz a lap tempója, hogy mindent előtte akarunk majd kijátszani.
Nőstény varkaudar (8): Varkaudar téren nem igazán volt elkényeztetve a játék,
végre megjelent néhány újabb. Lapot keresni mindig jó, most is hasznos lesz,
hiába ennyire speciális. Az erejét akkor fogja igazán megmutatni, ha már lent
van egy Khór földje, ekkor ugyanis maximum 2 VP-ért egy hetet ütő cantrip
lényünk lesz. Erre azért már érdemes odafigyelni, nem igaz?
Nyomorult quwarg (7): Szomorúan be kell jelentenem, hogy a quwarg deck
eddigi alapja, a sima Quwarg elévült. Több mint egy évtizeden keresztül
használható volt ez a pici, jelentéktelen lény. A Nyomorult quwarg
megjelenésével ideje végleg nyugdíjba vonulnia - hisz egy egész képességgel
erősebb az új barátunk. Tápnak persze ezt sem mondanám, de a quwarg pakliba
megfelelő lesz, elhúzódóbb meccsekben akár egész tetemes mennyiséget is
gyógyulhatunk vele.
Quwarg testépítő (8): Kissé kérdéses nekem a lap ereje, de vélhetőleg egy jól
használható kártya. Quwarg mellett ugyanis jól illeszkedhet bármelyik pakliba,
sokszor meggyűlik a szemét a kezünkben, s jól jöhet, ha meg tudunk szabadulni
tőle, ráadásul igen kedvező módon. Ami szintén említésre méltó tulajdonsága,
hogy kimerülése után még ott marad a lény, így bátran bedobhatjuk
Aranymágusnak, Fehér özvegynek vagy Csontkovácsnak.
Quwarg likantróp (7): A kicsi quwargok közt rendkívül szövevényes kombó
hálózat feszül, ezt persze tovább lehet bonyolítani a likantróppal. Sajnos sok
esetben gyengébb, mint egy Csontkovács, de elég nagy potenciállal bír ahhoz,
hogy inkább ezt használjuk. Ami a nagy, végtelen kombózásban hátráltatja kissé
az a költségében lévő nekron - majd a Dornodon bűbája megoldja ezt.
Számtalan szituációt írhatnék, hogy pontosan melyik helyzetekben fog jól
működni, de amik eszembe jutottak, azok túl speciális esetek, hogy mindről
külön értekezzek.
Quwarg tömegoszlató (6): Meglehetősen speciális lényirtás; csak quwarg
deckbe működik, és szerintem ott sem az igazi. Sajnos a használható lények
jelentős része legalább 4 ÉP-s, így sokszor semmit sem érünk vele, legfeljebb
Quwargok földjével megtámogatva érhetünk el sikereket. Ha viszont sikerül pár
lényt lekapni vele, akkor már egész jónak mondható, hisz vélhetőleg repülni fog
és húzunk párat. Sajnos a sok, kisebb ÉP-jű lénnyel játszó paklik ellen lassú és
drága lesz, más típusú paklik ellen pedig nem biztos, hogy leszed bármit is.
Maximum side-ba raknám be, Lassan járj és börtön ellen jól jöhet.
Szárnyaszegett (8): Egy jó lapleszedés. Annak ellenére, hogy drága, csak a
saját körben lehet használni, s sok esetben egy Repülő motyogó is pontosan
ugyanazt csinálja. A dolog nyitja, hogy drágítás ellen rendkívül hatékony,
teljesen ingyen kikeveredhetünk az amúgy legreménytelenebb helyzetből is.
Felfelé a lejtőn, Elenios bűbája, Páros affinitás, Bűvös erdő ellen tökéletes, de
egyéb drágítós mókákat is meg lehet vele oldani.
Varkaudar őslich (10): Remélem még senki sem unja a kragorus paklikat,
ugyanis rendületlenül jelennek meg újabbak. Azonban még nem volt olyan
mágikus védelmű lény, amit más paklikba is szívesen berakok. (Leszámítva az
Árnyéksárkányt, de arra ki emlékszik már?). Ha kragoruban gondolkozunk,
akkor csak egy lassabb, kontrolosabb verzióban érzem elképzelhetőnek, a
nagyon gyors változatokban egyszerűen nem lesz rá manánk, hogy használjuk.
Zarknod bilincse és börtöne mellé is kitűnő választás, e szabálylapok mellett
elég lassú tempójú a játék, hogy legyen ideje dolgozni. Bűvös erdő-
Halhatatlanok nagymestere pakliba is kitűnő választásnak bizonyul, egy ennyire
bedrágított környezetben a sokszor használható lapképességek a legjobbak.
Fura, de varkaudar pakli mellé nem igazán működik túl jól, egészen másról szól
az a koncepció. Sideba természetesen kötelező. Talán az egyik első olyan spoiler
lap, amit nagyon sok pakliba el tudok képzelni kivéve a kontrollt. Üdvözöljük
köreinkben.
Varkaudar böllér (7): Egy olyan passzív lény, ami az esetek nagy részében
semmit sem csinál. Az ilyen lapok annyira nem mozgatnak meg. Még szerencse,
hogy az altípusa megmenti a tökéletes feledéstől. Varkaudar pakliba ugyanis
kissé fájó szívvel, de mégis érdemes berakni, s ennek egy oka van: megfogja a
Thu'zad utazását. Igaz, azt megfogja a Manaevő féreg is, méghozzá mennyivel
jobban, de a böllér egyéb okok miatt is jó lehet. Ha már ingyen jön, akkor egész
elviselhető lény, de az se baj, ha a követőnek dobáljuk majd el.
Yuong tűzsűrkány (9): Nagy kedvenc volt a tesztelésen, hiszen meglehetősen
univerzális lény. Talán a legjobb képessége, hogy elsöpör egy lényt (életjelzős
lényeken kívül nem sok ússza meg), de ha nincs, akkor plusz kettő sebzéssel
fejeli meg az ütését. Az egy mana letaposása kicsit furának tűnik, de rendkívül
gonosz tud lenni, főleg, ha mi kezdtük a meccset, s már a második körben
lerakjuk (Sárkány úrnő mellett). Bátran ajánlom a kombós paklik kivételével
szinte bármibe.
Zajos léptek (5): Aprócska képességek egy lapon. Sajnos egyik sem annyira jó,
hogy én ezért a manát tékozoljam.
Cseng hósárkány (7): Korrektnek tűnő lény, erősen emlékeztet a Yuong
tűzsárkányra, de szerintem ez kevésbé használható. A dermesztés jelzők
közkincsé tétele jópofa dolog, sajnos lények ellen gyakran nem sokra megyünk
vele, hiszen hiába kapcsol is ki valamit, a legtöbb esetben nem tudja magát
átverekedni magát rajta a hósárkány. Szintén kár, hogy nincsen valami olyan
képessége, ami a játékos ellen működik, üres asztal esetén nem akkora sztárság
négyért négyet ütni.
Demizra (9): Ritka az új galetki, mint a fehér holló. Ezért jól meg kell
becsülnünk mindet ami kijön. Demizrát nagyon jó lapnak tartom, amolyan
táposabb Majd legközelebb. Igaz, egy kis VP-t és ÉP-t kell befektetnünk, de az
ellenfél nem kapja vissza a lap költségét, és Demizrára nem túl egyszerű
visszacounterelni. Az Ősök famulusa vagy egy Elenios bűbája mellett szerintem
rendkívül kedvező áron juthatunk hozzá (s az ÉP áldozásba a bűbáj drágítását
bele se kell számolni). Ha kétségeink maradnának, ne feledjük, hogy azért
marad még egy korrekt lényünk is.
Elenios bűbája (8): Szép lassan minden istennek megjelenik a maga bűbája. Ez
egy kifejezetten jó dolog, miattuk már nagyon sok érdekes és életképes paklit
lehetett összehozni, arról nem is beszélve, hogy sok, már létező koncepciót
erősítettek meg. Eddig nem igazán volt olyan pakli, ami kifejezetten kékre
épített volna. (A galetkik ugyan eléggé kék színben pompáznak, de más színt is
találunk egy galetki pakliban.). Elenios jellemzően kombósabb lapokban
jeleskedik, önmagukban általában nem annyira erősek. A bűbáj ezzel remekül
együttműködik, a drágítás elősegíti, hogy az ellenfél ne terüljön ki túlságosan
hamar, mi pedig könnyedén lecsaphatunk a meghagyott manára, vagy
ellophatjuk amit nagy nehezen kiszenvedett. Nagyon sok erős kék lap 2 VP-ért
jön, ezek mellé a legjobb a bűbáj, hisz lefelezi a költségüket, ráadásul még egy
Páros affinitásos paklin is el lehet gondolkozni. Biztos sok érdekes pakli fog rá
születni, főleg, mert nem egy már létező pakliba fog bekerülni, hanem a már
létező lapokat kell egy új szempont szerint egy pakliba rakni.
Ellencsapás (7): Ígéretesnek tűnő lap, nagyon jól hangzik, hogy keresgélünk
többször is, külön költség nélkül. Sajnos ez igen ritkán fog megtörténni,
leginkább az lesz, hogy az ellenfél nem játssza ki ezeket a lapokat, vagy leszedi
valamivel, amikor már zavarja. Ráadásul még az is előfordulhat, hogy nincs is
nála a megnevezett lapokból.
Mentális kalapács (8): Kőkeményen megtorolja a túlzott erőforrás használatot.
A rácounterelés drágítása garantálja, hogy túl rosszul ne járhassunk, hisz a
megakadályozására legalább annyit kell költeni, mint amennyit mi fektettünk a
kalapácsba. A VP-pusztítás sajnos nem annyira erős dolog, mint régen, de a
laphúzás megakadályozása és megbüntetése összességében azért egy jól
használható lappá teszi. Thu'zad utazása után különösen jó, ekkor az ellenfél
még reagálni se fog tudni. Az áramlása gondoskodik róla, hogy semmi esetre se
legyen nálunk teljesen fölöslegesen.
Psychiofeata (9): Reméljük senki se megy a falnak a Kragorus pakliktól. Annyi
biztos, hogy mostanság tovább emelkedik majd az égiszük, még több verziót
lehet majd összerakni. Ez leginkább a Lassan járj variánsba fog illeszkedni. A
képessége meglehetősen undorító Lassan járj mellett, legalább két manát el kell
tékozolnia az ellenfélnek, hogy valahogy semlegesíteni tudja. Ha van egyáltalán
olyan lapja.
Rugalmas erőforrás (8): A lap neve azt hiszem mindent elmond magáról a
lapról. Nagyon jól konfigurálható, sokoldalú lap. Szigorúan véve egyik képesség
kombináció sem az, amiért ennyi VP-t szeretnék fizetni, de az univerzálissága
miatt megéri a befektetést. Vélhetőleg a leggyakrabban a 3 VP-t választják, s
mellé az alkalomhoz illő képességet. Tehát úgy is nézhetjük, hogy 1 VP-ért
csinálja a dolgait.
Sárkányfőnix (8): Láthatóan még mindig bukkanunk újabb sárkányra a
kiegészítőből. Annyi baj legyen, elég jól sikerült az összes. A Sárkányfőnix egy
igazi kontroll lény, láthatólag az erénye a lassabb partikban jön elő. Az izom
remek képesség, amikor a sok meggyűlt szemetet el kell hajigálni (szemét alatt
most Az erős erejét és A gyenge erejét értem, amit ugye egy idő után nem
nagyon lehet használni). Ha rárakunk 3 izomjelzőt, akkor már irgalmatlan nagy,
szétcsap bármilyen lényt, ő jó eséllyel megmarad. De ha nem, akkor húzhatunk
hármat. Külön öröm, hogy manabő időkben még egy élettel is kedveskedhetünk
neki.
Szilmill hordavezér (6): Tetszetősnek tűnik, de én nem igazán találtam olyan
paklit, amiben szívesen hajigáltam volna a lény lapokat egy kis manapusztítás
kedvéért. Ha már lényeket akarok áldozgatni, akkor feltehetőleg két VP
elpusztításánál értékesebb dolgokra is fel tudom használni. A sebzés adása már
hasznosabb lehet, de nem igazán működik együtt a lény áldozgatásokkal.
Szinguláris szaggató (8): Ha a versenyasztalokat nem is fogja uralni, azért
mindenképpen érdemes néhány pillantást vetni rá. Combos méretével semmi
hiba nincsen, de a költsége már kissé problémásabb. Gyakori dolog, hogy
nehezen tudunk összekapirgálni ennyi manát egy lényre, szóval a tempója kissé
lassúcska. Még szerencse, hogy megcounterelni nem fogják, még leszedésével
sem bukunk akkorát. Hálójával rákényszeríti a lassabb tempót az ellenfélre is,
így remélhetőleg nem fog eljátszani mellettünk.
Sztraunusz apó (8): Galetkiország másik szimpatikus lakója. Képességének
van egy kis Grobox íze, csak sajnos annál kissé rosszabb, hisz a húzás működik,
csak lapot kell dobni. Ezzel legalább válogatni lehet egy kicsit, hogy mi legyen a
kézben. Ha már ez a része annyira nem is erős, legalább valami egyéb hasznát
vegyük - játsszunk ki még pár lényt, s bombázzuk meg pár izommal és egy-két
élettel. Nyilván lényes pakliba fog bekerülni, így ezzel nem is lesz gond.
Szükségmegoldás (8): Egyértelműen side lap, nagyon jó megoldást kínál a
manapusztításra, Kelegishre és Naso-tin nagyúrra. Alapvetően víziókból nem
nagyon szeretek egynél többet használni (annyira fölösleges a második, de főleg
a harmadik), de ebből simán berakom mind a hármat, hisz legrosszabb esetben
el áramlik egy kis manáért, s ez különösen jól jön a mana problémák
orvoslására.
A harc elcsitul (5): Speciális leszedés. Nem szeretem az ilyesmit, nem sok
értelme van használni, hiszen már sokkal jobbak vannak ebben a kategóriában
(Ektoplazma transzportálás) az előnye is igen szélsőséges, néha azonban
kikereshetünk egy párbajt, amivel akár nyerhetünk is.
Biztos információ (8): Sokkal erősebb, mint a Harc elcsitul. Pusztán 1 VP-ért
tudunk kicsit tisztogatni, sajnos mi is pórul járhatunk ezzel. Mivel lényt többször
fogunk leszedni, ezért tárggyal együtt nem érdemes egy pakliba rakni, de sajnos
az a kényelmetlen helyzet előfordulhat, hogy van lenn egy lényünk, s egy
tárgyat kell megoldani; ilyenkor azért ki tud jönni a hátránya.
Cikázó villám (8): Láncvillám (új) után valahogy egy kissé gyengécskének
tűnik, pedig igen jó lap. Háromért ötöt lőni tényleg nem akkora kaland (főleg
egy Tűzcsapáshoz képest), de a lap aktivizálása garantáltan kárpótolni fog
minket. Nagyon triviális, ha Villámhárítóval használjuk, úgy már elég csinos kis
sebzés összegyűlhet. De talán még jobb, ha valamilyen erőforrás lap mellett
használjuk, egy Manakorong vagy Sziton vérfókusz mellett nem is olyan drága
már. Agg sziránusszal is igen jól együtt tud működni, akár egy Triniganos, 3
VP-s lapokkal játszó pakliban is.
Familiáris teremtése (6): Mókás dolog egy régi nagy sztár lény pusztán két
manért kivágni. Fura, hogy annyira elrepült az idő, hogy az annak idején
sztárnak tűnő lapokat meg sem éri szinte kirakni. Egy Északi tűzsárkány pl. 2
VP-ért és 13 ÉP-ért nem valószínű, hogy jobb lenne, mint egy Hordauduk.
Trikornis herceggel már érdemes lehet próbálkozni, erősen emlékeztet az
Akmalra, csak nem repül. De senki sem ragaszkodik hozzá, hogy régi lapokat
hozzunk elő, akár új, képesség nélküli lapot is elővarázsolhatunk. Egy Őscápa
már elég vicces lehet.
Fúziós bilincs (6): Ha már leszednék valamit, akkor az essen is le. Hiába
termelhet némi manát és ÉP-t, de én jobb szeretek biztosra menni. Arról nem is
beszélve, hogy egyes lapok passzívan is működnek. Mondjuk passzivizálgatós
kártyára már egész vicces lehet.
Konkatenáció (8): Háromért hármat húzni nem egy nagy cucc, ezt már a
Hármas mágikus ereje is tudta, ami még manát is tud adni. Ha csak ennyire
lenne képes, akkor hamar elfelejtenénk, de ami kiemeli a sima húzások közül,
az, hogy megválogathatjuk, hogy mit húzzunk fel. Ez óriási előny, tekintve,
hogy igen gyakran életmentő, hogy nem az épp használhatatlan lapokat húzzuk
fel, hanem azt, amire valóban szükségünk van.
Kreátor (8): Vicces fiú ez a Kreátor. Ha semmilyen képessége nem lenne a
repülésen kívül, akkor is egy elfogadható kártyának tartanám. Ennyivel nyilván
nem elégedhetünk meg. A képessége meglehetősen kiszámíthatatlan, sok
szitkozódást és örömet fog okozni. Igazán rosszul mondjuk kevésszer járunk, de
sokszor csak egy bizonyos dobással kerülhetnénk ki a slamasztikából. Ha csak
egy-két lapja van kinn az ellenfélnek, akkor annyira nem biztos, hogy megéri
használni, de egy jól kiépült asztal ellen biztos sikerünk lesz. Különösen zavaró
lesz a büntetése, ami miatt elkerülhetetlenül ki fog sülni ez a mókás hatás.
Móg, a behemót (8): Behemót barátunk elsőre nagyon jónak tűnik, második
pillantásra gyengének, de végül kiderül, hogy mégiscsak egészen jó. Akárhogy
is forgatjuk a szavakat, nem lehet amellett elmenni, hogy mindig egyért fog
jönni. Ami a nehézséget fogja okozni, hogy valahogy össze kell rimánkodni 8
VP-t, ami sokszor nem lesz annyira egyszerű feladat. Megfelelően sok erőforrás
mellett ez nem okozhat problémát, főleg, ha Kyorg ősmágussal játszunk.
Nihilum kulcs (7): Tárgyas paklik eddig nem voltak igazán tele megfelelő
védelemmel. Ezzel a kulccsal sem leszünk igazán kisegítve, de azért jobb mint a
semmi. Sajnos kicsit nagy befektetés egy olyan lapra, ami lehet, hogy semmit
sem csinál majd, de ha mégis, még akkor sem igazán nagy tápot. Egyetlen
érvem van mellette, hogy elég univerzális.
Sármanó (7): Poénos fickó. Állandóan kikapcsol egy lap félét, s ezt akár
körönként változtathatjuk is. Ez a képesség sokszor tényleg nem több mint egy
vicc, hisz bőven elég elintézni a manót, s már vissza is kaptuk hőn szeretett
kártyáinkat. Egyedül a legendás pakliban van némi létjogosultsága, ott legalább
elfogadható paraméterekkel rendelkezik.
Trinigan (8): Megjött végre Trinigan maga, s magával hozta legújabb trükkjeit
is. Háromért egy hármat ütő lényt én korrektnek tartok, nyilván láttunk már
jobbat is, de a kereséssel kiegészítve már meglehetősen jó. Ha már játszunk
vele, akkor minden Triniganos lapból játszanék, legalább egyel, ki tudja mikor
fog jól jönni (még szerencse, hogy mindegyik egész használható, igaz, kicsit ki
fog lógni a Trinigan iszákja, de ha szert teszünk egy csontra, akkor nagyon
sokszor fogjuk azt keresni). Külön öröm, hogy gyűjtőből is felvehetjük az
elhullott katonáinkat, így bilincs ellen is igen jól fog működni.
Trinigan energiapuffasztása (8): Erőforrásnak én egy kissé kockázatosnak
találom, a játék elején, nem valószínű, hogy kockáztatnék egy ennyire kis
haszonnal kecsegtető lap miatt. Sajnos ilyenkor sokkal gyengébb, mint egy
Björtrauk tréfája, ami azért valljuk be, nem a legnagyobb sztárHasználhatóságát
az adja, hogy akár lapleszedésként is funkcionálhat; s a többfunkciós lapok
mindig is jó működtek. A lap ereje jobban ki fog jönni, ha játszunk
olcsóbbításokkal is (pl. Fókusz meglelésével igen jó, de egy szimpla Bérmágus
is megteszi).
Trinigan paradoxona (8): Trinigan apánk kissé egysíkúan a három
varázspontos lapokban gondolkozik csak. Sebaj, legalább egy érvet fel tud
hozni, hogy miért is olyan jó nekünk, hogy ennyire sok, viszonylag drága lappal
játszunk. Ha megfelelően van összerakva a pakli, akkor általában 0-1 VP-ért
fogunk vele counterelni, ami igen kellemes. Lap visszavetetésként is jól tud
funkcionálni, bár én jobb szeretem, ha inkább leesnek a lapok. Azért egy 0 VP-s
varázslattól ne várjunk el mindent. Nagy kár, hogy Triniganra rákerült a
horgony, pedig nagyon jól kombózott volna vele.
Villám energizátor (7): Kicsit vegyes érzelmekkel állok ehhez a laphoz.
Egyrészt örülök, hogy egy elhanyagolt, elévült koncepciót próbál feltámasztani.
Elég jónak tűnik ahhoz, hogy próbát tegyünk vele. De ha kicsit számolgatni
kezdünk, akkor rájövünk, hogy az esetek nagy részében ez bizony egy lap
eldobásával fog lejönni, s ekkor már két-három sikeres villámlapot kell
kijátszanunk, hogy úgy érezzük, valami előnyre is szert tettünk. Ráadásul
valamilyen érthetetlen okból kifolyólag nem kincsezik. Remélhetőleg ezt a csont
kérdést máshogy is meg tudjuk majd oldani.
A fekete herceg (9): Egyik kedvenc lapom a kiegészítőből. Hiába van az, hogy
sok esetben nem az igazi, de ha megfelelő körülményeket tudunk teremteni,
akkor nagyon erős. Ha nincs semmi az asztalon, akkor sokszor úgy járunk a
legjobban, ha elpörgetjük áramlásnak, s örülünk a +1 VP-nek. Ha már kicsit
megpakoltuk az asztalt, akkor már nagyon korrekt áron tudjuk hozni; főleg ha az
ellenfél is segédkezik benne. Az óriási lehelete ritkán tud érvényesülni, ennyi
mana még a mesékben sincs, de talán szökőévenként egyszer fogunk vele 15-öt
lehelni. Nekromantás arcok már kifigyelhették, hogy Nekromanták fattyával
elég jól kombózik, de közben mi is komoly veszélybe kerülünk.
A halál árnyékában (7): Milyen fura, de majdnem azzal kezdtem a
mondatomat, hogy "kissé drágácska tömegirtás...". Fura, de 2 VP-kért még
simán leszedek egy lapot, de miért lett négy most olyan drága? Valószínűleg a
tempó, ami miatt elégedetlenkedek egy kicsit, meg leszedni már csak
azonnalival szoktam, vagy lapképességgel. Mindenesetre hiba lenne, ha ez
eltántorítana minket a használatától, főleg, mert inkább csak side-ba raknám be,
ahol meg jól fog szerepelni. Hátránya nem annyira nagy probléma, valószínűleg
az a négy lap, amit leszedünk, 4 ÉP-nél jócskán nagyobb károkat okozott volna,
örüljünk, hogy ennyivel megúszhatjuk.
A holtak trükkje (8): Lassan már Dunát lehetne rekeszteni a rengeteg
counterrel, még sincs belőlük elég. Ráadásul csupán 0 VP-t kell ebbe
belefektetnünk, de a nagy sztárokkal ellentétben ez nem a játék legelején jó,
hanem egy icipicit később. Kijátszási feltétele meglehetősen szűkíti a
használhatóságát - leginkább azonnalit fogunk vele counterelni. Azt
mindenképpen érdemes róla tudni, hogy ha nincs lap a gyűjtőnkben, és
belekeveredünk egy counter csatába, akkor az időközben kijátszott lapok még
nincsenek a gyűjtőben, vagyis még nem tudjuk használni. De ez ne tántorítson el
minket a használatától, így is jó lap.
Ártány (8): Közepesen masszív kalandozó, harci képességei nem az igaziak,
hisz lassú és semmi védelme. De nyilván nem ezért fogjuk szeretni, sokkal
nagyobb erénye az a sok-sok lap, amit betermel nekünk. Mivel kijátszásakor
már megkapjuk a plusz lapot, már nem járhatunk olyan rosszul vele. Ráadásul
ha úgy érezzük, hogy nem az igazi az adott pillanatban, s inkább a saját
életünkért izgulunk, akkor még el is intézhetünk egy lényt az áramlásával. Kár,
hogy a legjobb lényeket nem irtja ki rögtön, csak egy kis késéssel. Ne búsuljunk
az áramlás úgyis csak a kiegészítő képessége.
Csattogó krabber (7): Jól jöhet egy olcsó krabber, hasznos, ha rögtön van lenn
háló. Manaadós képessége jóval hasznosabb, mint a hálócipelőé, így inkább ezt
használjuk. Követő mellett repülve rögtön adja a tápot.
Elmefagyasztó yeti (8): Yeti pakli? Ki hitte volna, hogy lesz ilyen, amikor
megjelentek az első bundás formák. Az Elözönléssel új irányba kanyarodtak,
áldozós vonalat követik. Ez több szempontból is jó ötlet, hisz így az új yetik
több pakliba is beleillenek. Az áldozós és yetis koncepciót jól lehet keverni, s
igen sok múlik az arányokon. S mivel áldozni is kell valamit, még az eddig
yetikhez is igen kérdéses Jégbarlangnak is lesz valami értelme. Maga az
Elmefagyasztó uraság igen kellemes fickó, lényes paklik garantáltan utálni
fogják, de a többi sem fog rajongani érte. Igen hasznos képessége az 1 VP
elpusztítása, ezzel el lehet tolni egy körrel a Thu'zad utazást, Chloet és sok
egyebet.
Fehér glóbusz (8): Korrekt áldozós lap. Igazándiból legjobban annak fogunk
örülni, hogy a kör végén húzunk egy lapot, magyarán nem kerül két lapba az
áldozós cucc. Jetik mellé külön hasznos lehet, hiszen havasi pajtásaink a mi
életünket se kímélik.
Hálóvetés (8): Igen speciális, s ennek megfelelően nagyon erős counter.
Természetesen csak krabberekhez használható, de ott nagyon. Az első három
körben A gyenge erejeként funkcionál, utána csak egy "szimpla" 1 VP-s
counter. Arra mindenképpen figyeljünk, hogy krabber altípusú, így Mélység ura
mellett +1 VP lesz rá counterelni.
Homályhozó (7): Unjuk már a sok thuzados lapot, Az erős erejét,
Védőangyalokat és a többi gusztustalanságot? Akkor most léphetünk ellenük
ezzel a kicsi vámpírral. Az anti-mágiája garantálja, hogy mi hátrányba nem
fogunk kerülni, hisz ha leszedik, még akkor is egy lapelőnyünk lesz. (Gondolom
mondanom sem kell, hogy nem érdemes fehérrel játszanunk mellé.) A drágítás
jól belassíthatja az ellenfelet, mondjuk ez inkább csak egyszínű versenyeken
lesz veszélyes. Homályúr mellett természetesen alapból is jó lehet berakni, elég
jól terrorizálhatjuk az ellenfelet a sok homályjelzővel.
Kapunyitó (7): Egyszerű és hatékony kis lény. Semmi világrengetőt nem csinál,
csak szép lassan egyre nagyobb lesz. Kár, hogy a játék elején vélhetőleg nem
lépi túl az alapméretét. Igaz, hogy hosszútávon nagyobb lesz, mint egy Óriás
denevér, de a denevér mégis sokkal jobb. Igaz, ez más kalandozót is tud
erősíteni.
Kisebb jégdémon (8): Nahát, még egy Kragorus lap. Szerencsére ez sem
kizárólag oda illeszkedik, remekül teljesít bármelyik side-ban. Agresszív és
pörgős (sokat húzó) paklik nem fogják díjazni, hogy ingyen megszakítjuk a
körüket és gyógyulunk tízet. Jó, egy Thu'zad utazása után valószínűleg nem fog
szívrohamot kapni az ellenfél, ha mi kirakunk egy ilyet, de biztos lesz pár
szituáció, amikor zavaró lesz. Kár, hogy az asztalon nem annyira nagy figura,
azon kívül, hogy ötöket ütöget, nem sok mindent tud.
Krabber nyisszantás (8): Krabberek már leszedéssel is felszerelkeztek.
Hálójukhoz sokkal jobban illeszkedik egy leszedés, mint egy counter, ez is
mindenképpen alap a rák népségre alapuló pakliban. Amit igazándiból nem
értek, hogy hogyan gyógyíthat egy nyisszantás; ezt csak a krabberek tudják.
Krausos nagyúr (8): Kegyetlen leszedés. Pusztán egy vérfarkasért elintézünk
két lapot. Ez mindenképpen jó üzlet, tekintve, hogy sok farkas feltámad.
Legrosszabb esetben őt dobjuk be, s szerintem ekkor egy Thu'zad merengése
szinten van, amit azért szoktak használni. Külön öröm, hogy Lassan járj! nem
drágítja.
Morzsoló yeti (8): Úgy tűnik az egyért hármat ütő lények mostanra már teljesen
elfogadottá váltak, ennek örömére itt egy újabb. Egy Elkorcsosult sziránuszhoz
képest majdhogynem semmi pozitívat nem tudok mondani. Az, hogy 3 ÉP-je
van nem számít olyan sokat, max. annyit, hogy nem olyan könnyű lefújni és A
gyenge ereje sem viszi. Másik agresszív pakli ellen baj lehet a folyamatos
sebződgetés, de remélhetőleg megússzuk.
Őrjöngő yeti (8): Yetiország utolsó lakója. Ő sajnos kissé drágácska már, nem
olyan szívesen fektet be ennyi manát egy lapba az ember. Ha nincs semmi az
őrposztban, akkor kellemes darálgatást végezhet, még nagyobb lényekkel is
sikeresen birokra kel, igaz az élete árán.
Szaglászó vérfarkas (7): Nem szeretném, ha addig húzódna egy meccs, hogy az
elhullott lapjaimat kelljen visszakevergetni, hogy legyen miből nekronozni. A
nekron olcsóbbítása már inkább tetszik, bebiztosíthatja, hogy ne fogyjon ki a
pakli, ha esetleg nem törnénk össze túl hamar az ellenfelet. Sideba már inkább el
tudom képzelni, ha csatamezővel semlegesítenék a Semmi mesterét.
Undorfutnok (7): A nehezen counterlhetősége az, ami a legjobban megfogott
benne. Sajnos utána egy gyenge és egy közepesen erős opció közül
választhatunk, így szinte kárba vész a jó kis védelem. Lényként igen karcsú,
semmi képesség, a repülés már nem egy nagy dolog manapság, főleg mert nem
100%. Dobatni már jobban esik, de ha nem mi kezdünk, akkor nem biztos, hogy
annyira jól jön ki tempóban, illetve 1 VP-ért is lehet counterelni. Később
kijátszva már jobban hangzik, igaz, akkor nehéz lesz kihasználni a 0 VP-sek
elleni védelmét.
Vámpírsárkány (10): Megremegni látszik a Zu'lit sárkányának egyeduralma.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a legújabb favorit lapnak sem sikerül kiütnie a
nyeregből, de azért a Vámpírsárkány elcsípte a második legjobb lény titulust.
Egyetlen egy gyenge pontot érzek csak a lapon: nem üt mágikusat. S mivel a
Kragoru nagy kedvenc manapság, ez problémákat okozhat. Azért ne hagyjuk,
hogy ez a kedvünket szegje, minden más ellen kitűnően működik. Háromért egy
négyet ütő lény már amúgy is korrektnek számít, de az, hogy lényekkel és egyéb
sebzéssel gyakorlatilag nem lehet megoldani, kiemeli a többi közül. Gyógyítása
lények elleni csatákban legtöbbször azt az ÉP mennyiséget fedezi, amiből
megmenthetjük az irháját, de ha játékost ütünk, akkor már teljesen ingyen jön a
plusz ép. Kötelező darab.
Veszélyes vizeken (7): Egy és több lap ellen is jól működhet egyaránt. Két VP
szerintem kicsit sok egy általános lapleszedésért, amit még könnyű is
megoldani. De nagy előny, hogy akár több mindent is kivégezhetünk. De ahogy
osztjuk szorgosan a jelzőket, annál nagyobb bajba kerülünk, ha az ellenfél egy jó
pillanatban elintézi, s akkor oda a befektetett energia.
A tiszta lelkek városa (6): Az, hogy körönként kapunk egy jelző lényt, már rég
kevés az üdvösséghez. Épületes pakliba is már elég egyszerű megoldani, hogy
legyenek építő lényeink, szóval oda sem érzem igazán (főleg, mert ezt is építeni
kell, magyarán nem oldja meg azt a problémát, hogy nem tudunk építkezni).
Egy valamire való lényes pakliba sem tűnik olyan nagy tápnak az élet vagy izom
jelző (ezt a Dj'arek tárcsa is tudta már évekkel ezelőtt, s most már nem sokan
játszanak vele).
Angyali torony (6): Védelmi épület, de valahogy ezt sem érzem túl jónak. A
lények támadásának lekorlátozása nem olyan vészes, sokszor csak egy lény van
az ellenfélnél, s azaz egy simán üthet igen sokat, de arra is képes, hogy a tornyot
üsse le. Varázslatokkal ugyanez a helyzet, az egy varázsolás sokszor bőven elég,
s ha zavarja az ellenfelet, akkor ezt fogja leszedni.
Az angyalgárda parancsnoka (7): Meglehetősen speciális lap, egyszínű hordát
építhetünk rá. Sajnos a koncepció nem lesz igazán erős, így csak egy-két színű
környezetben javaslom a használatát, ott már megállja a helyét. A parancsnok
önmagában igen gyatra, de ha van lenn egy-két lapunk (lehetőleg lényünk,
hiszen akkor tudjuk igazán kihasználni a sok sebzést), már igen kellemes sebzést
összehozhatunk. Nagy kár, hogy a jelzők után nem ad sebzést, Védőangyalokkal
elég kellemes lett volna.
Életenergia túltöltődés (6): Elég speciális lap ez is. Érdemes mellé sok-sok
gyógyulást berakni, különben nem megyünk vele semmire. A gyógyulgatással
az a probléma, hogy ha max. ÉP-n vagyunk, akkor semmit se érünk vele, így
szükség lesz valami olyan lapra is, ami max fölé gyógyít. Itt kezdődnek a bajok,
hiszen kijátszottunk három lapot, s nem csináltunk még semmi durvát. Mondjuk
ez egész korrektül illeszkedik a Raia főpapja - Álomvirág kombóhoz. Ha
többször is lehetne használni egy körben, akkor egész tetszetős lenne, de így
elég nyenge. Talán még Raia bűbája mellett érdemes kipróbálni, de túl nagy táp
nem lesz.
Életerős halandó (8): Elsőre rendkívül brutálisnak tűnik, de kicsit átgondolva
kiderül, hogy csak szimplán egy jó lap. Rendkívül kecsegtető benne, hogy
majdhogynem egyedül szét tudja lőni az ellenfelet. Igazából akkor lenne a
legjobb, ha a játék elején ki tudjuk rakni, s akkor rövid idő alatt lefarigcsáljuk az
ellen ÉP-jét. Igen ám, ez esetben az erőforrásaink javát belepörgetjük a nagy
lövöldözésbe, s az ellenfél ragyogón eljátszhat e mellett. S amíg nincs konkrét
életveszélyben az ellenfél, addig nem számít annyira sokat a sebződés. Amíg
sebezgetünk vele, lényt sem tud feltartani. Ezért inkább lassabb, elhúzódó
meccsekben lesz szerepe, amikor van időnk és erőforrásunk arra, hogy csak úgy
sebezgessünk. Leginkább börtön és bilincs mellett tudom elképzelni.
Hógriff (8): A fehér horda kulcslapja. Egy lény, ami olcsóbbít, és tápolja a többi
lényt. Ezt szeretnénk mindig felhúzni, néhány Az erős ereje kíséretében.
Hópárduc (8): Elérkezett a rekció lények ideje. Meglepetésszerűen lecsap a
védtelen azonnalikra, s még egy lényt is kapunk. Ha számítunk instantokra az
ellenfél részéről, akkor semmiképpen se rakjuk le csak úgy, várjuk meg, amíg
elcsíphetünk vele valamit.
Kisebb angyal (5): Borzasztó. Egy VP-t már abszolút nem ér egy két sebzésű
lény. Morzsoló yeti és Elkorcsosult sziránusz mellett eszünkbe se fog jutni, hogy
játszunk vele. Fehér hordába talán be lehet rakni, de csak jobb híján.
Mennyei áldás (6): Egy közepesen gyenge leszedés. Sajnos sokszor abszolút
nem tudjuk kihasználni az előnyét, igen sokféle asztalon maradó van, s
egyáltalán nem biztos, hogy lesz ilyen a gyűjtőben. Ha meg ritkán csinálja az
extra képességét (ami amúgy se túl nagy szám), akkor meg igen drágának
számít.
Pozitrátor (8): Kicsit homályos számomra, hogy mennyire használható, de
amennyit láttam belőle, elég kecsegtető. Bizonyos pakliknak mindenképpen
varázsolni kell, hogy történjen valami, s erre még jobban kényszeríthetjük, ha mi
is játszunk velük, s counterelgetünk. Így tudjuk hibára kényszeríteni. Igen nehéz
kitalálni bizonyos helyzetekben, hogy azzal jár-e jobban, ha vár egy kicsit a
varázslatokkal, vagy pedig már nem lehet tovább halogatni. Persze ha nincs
semmi értelmes lény a gyűjtőnkben, akkor ez nem is lesz kérdéses, de
feltételezhetjük, hogy sok lény mellé rakjuk be.
Thu'zad teóriája (7): Jelzők elleni lap. Reszkessetek életjelzős lapok, ha
Thu'zad rátok pillant! Ez inkább csak elméleti veszélyforrás, hiszen sosem
raknék egy ennyire speciális esetre ellenlapot még a sideomba sem. Inkább
nézzük meg, hogyan tudjuk inkább mi kiaknázni. Ha jelzőkről van szó, akkor
még mindig Akmal a király, ezúttal is mellette érdemes használni. Sziturena
bénulás jelzőit is szépen eltávolítja, így még több előnyt kovácsolhatunk
magunknak.
Burkinátor (6): Lényes blokkolóba abszolút jól illeszkedik, kár, hogy ez nem
egy túl erős koncepció. Sebaj.
Elemekre bontás (8): Jó kis ellenlap a különféle tárgyak és bűbájok kiirtására.
Bennem mindig hagyott egy kis kényelmetlenség érzést, hogy olyan lapot kell
leszednem, amire az ellenfél már húzott, de ennek most vége.
Fanatikus ganüid (6): Picit el volt hanyagolva a ganüid nemzetség, így végre
jön hozzájuk egy kis jól megérdemelt tápolás. Sajnálatos módon kissé el lett
számolva a Fanatikus uraság, ugyanis ezt egyáltalán nem biztos, hogy beraknám
a ganüid pakliba. Meglehetősen drágán jön, ahhoz képest, hogy a képességei
egész gyatrák. Egy Ganüid kaptár sokkal több tápot ad, s az manába se kerül.
Két sebzésért én kicsit sokallok három manát, az, hogy két ifjoncot vehetek
vissza, igazából elég lényegtelen képesség. Ifjoncból úgy se raknék be 4-5
darabnál többet, így eleve valószínűtlen, hogy feljön belőle kettő.
Ganüid tojómester (6): Ebben sem érzem a nagy hatalmat, de ganüidek közé
azért még be tudnám préselni. A tiszta lelkek városánál már elmondtam a
véleményem az ilyen lassú lénytermelésekről, itt elmondható egy pozitívum,
hogy a megfelelő pakliban itt még lesz valamekkora értelme is.
Garabonciás (9): Kegyetlen jó lap. Elsőre talán nem annyira feltűnő, de
remekül illeszkedik a Lassan járj mellé, így már teljesen körvonalazható is, hogy
milyen paklit tudunk építeni rá. Kalandozókból amúgy is van jó pár olyan, amit
örömmel raknék be egy ilyen pakliba, az se probléma, hogy egy picivel többel
játszunk a Garabonciás miatt. Akár Kragoru familiárisával is elegyíthetjük
paklinkat, hiszen van pár jóféle mágikus védelmű kalandozó is. Nem a T.
Vlagyimirra (új) gondoltam, de az is elférhet...
Lassú ganüid (8): Az új ganüidek közül ez az egyetlen, ami miatt tényleg
érdemes elgondolkozni egy ganüid paklin. Nagyon durván belassít minden
paklit, s anti-mágiája miatt elég nehéz megoldani. Kijátszási feltételét meg se
érezzük, hiszen úgyis lesz lenn valami, ha mást nem egy ifjonc, amit biztos nem
fog senki se leszedni.
Őszinte Teofil (7): Korrekt lény, bár nem igazán tudom elképzelni mibe
használnám.
Rhatt apró ügynöke (7): Jó kis lap manatermelések ellen. Ha épp nem tudja
elcsípni az ellenfél, akkor igencsak hátráltathatja. Sajnos a laphúzást nem fogja
meg, pedig legtöbbször az a veszélyesebb erőforrás. Sokkal előbb használnék
egy Manaevő férget, mint ezt.
Rosalinda (7): Annyira fölösleges lapnak tűnik, pedig egyáltalán nem rossz.
Nagyon jól be tud állni bármilyen lény elé, nem annyira egyszerű átverekedni
rajta. Sok pakliban úgy lehet csak megoldani, hogy ketten megpróbálják
szétverni, s ha az egyiket kiszedjük, akkor már nagyon jól jártunk. Nekronja
miatt a Lassan járjos hordák sem fogják szeretni. Behemótok nagymesterével is
jól működik.
Zöldszemű Evelin (7): A kicsit elfeledett kalandozó pakli kap egy csöpp kis
reményt arra, hogy újjá élednek. Sajnos semmi komoly összefüggés nincs
köztük, azon kívül, hogy mindenki kalandozó. Ezt a vonalat Evelin se nagyon
erőlteti, pusztán csak azt sugallja, hogy játszunk minél több kalandozóval.
Szerintem könnyedén összerakhatunk egy horda jellegű kalandozó paklit, sok
olcsó és nagyot ütő van köztük. A Kalandozók védőszentje pedig igen hasznos
lehet manapság, hisz vannak, akik nem szégyellnek 9-12 ingyenes lapcunterrel
játszani.
Gemina könnyei (7): Egyszerű kis manatermelés egy meglehetősen extrém
táppal. Kettőért négy mana abszolút nem nagy dolog, már 5 éve is volt ilyen
(Tudományos felfedezés), s akkor sem volt valami jó. Ezért inkább fókuszáljunk
az extrémebb részére. Több út is kínálkozik arra, hogy többe legyünk, mint húsz,
de szerintem kár lenne külön kombózgatnunk azért, hogy ez megtörténjen.
Marad tehát a relatív biztos út, ha valamilyen szabálylappal vagy követővel
megyünk a kívánt ÉP-re. Sokszínűséggel mindenképpen jó, csak húzzuk fel az
elején. Az Életenergia már elég elavult, marad tehát a Gyógyító rakshallion. Igaz
arról is le kell törölgetni a port, mielőtt játszanánk vele, viszont általában nem
lesz gondunk azzal, hogy húsz fölött legyünk. Ráadásul még Cseppkőfivérrel is
játszhatunk.
Harci béka (8): Igen jó lap. Teljesen alapjáraton gyakorlatilag egy 4/1-es lény,
de reményeink szerint ennél nagyságrendekkel hatékonyabb lesz. Sajnos sokszor
nem fogja megélni azt, hogy felkeljen, de amikor sikeresen oda tud csapni,
akkor lesz nemulass!
Iszapmester (8): A Ragacsos Iszappolip nagytestvére. Igaz, ez csak összesen
egy kis polipocskát tud odatojni az ellenfélnek, de ami sokkal fontosabb, ezt
kijátszásakor teszi, így nem tudja megakadályozni holmi leszedésekkel. A
paraméterei is igen kecsegtetőek, az értelmes lények java része nehezen birkózik
meg vele, mármint ha ők akarják leütni a mestert.
Korhadás (6): Nagyon olcsó lapok ellen korrekt leszedés, a többi ellen már
kicsit necces. Hiába ennyire olcsó, nem szeretném, hogy az ellenfelem húzzon
egy lapot, csak azért, mert nem találtam egy értelmesebb leszedést. A Pukknál
biztosan jobb lesz.
Méregförgeteg (7): Na, ez már jócskán használhatóbb irtás. Az ára korrekt,
sajnos egy hátránya is van, ami sokszor elég gázos. Kicsi lények mellett nyilván
értelmetlen használni, de ha csak kevés és masszív dögöt használunk, akkor már
simán jó lehet.
Öregítés (6): Nehezen tudom hova rakni ezt a lapot. Összességében olyan
megérősnek tűnik, de valamiért mégsem érzem benne a tápot. Kb. ugyanakkora
előnyt ad, mint egy Kiüresedés, ami azért nem olyan sztár kártya. Dobatni se tud
mindig, s így néha eléggé kidobott mana lesz. Nem is tudom, talán Redukció
és/vagy Lady Terillien mellett elmegy.
Rúnabárd (7): Lényre rakott tárgy meglehetősen ritka állatfaj - ez nem is
csoda, meglehetősen speciális lap. A szigorú követelményeken jelentősen
enyhített a Rúnabárd, hiszen bármire rá lehet rakni. Ráadásul megvan az az
előnye is, hogy a tápját közvetlenül a lénynek adja, s ha esetleg később
leszednék a bárdod, akkor sincs semmi. Ami külön öröm, ha leesik a lény, akkor
semmiféle laphátrányba nem kerülünk. Bármilyen agresszív pakliba be lehet
rakni, ha van rá remény, hogy pottyan valahonnan egy kis csont, ez
Lépéselőnnyel meglehetősen könnyen elérhető. Energiaital és Élőholt kémek
mellett nyugodtan használhatunk párat, simán jól mutat a Vámpírsárkány
mancsában.
Szépítés (7): Nekem kissé "már majdnem betenném valahova" érzésem van vele
kapcsolatban. A lényre rakható bűbájok sem az a műfaj, ami miatt hangosabban
ver a szívem, de hát ilyen lapok is kellenek. Azért van annyira korszerű, hogy
nehezen kerüljünk hátrányba miatta, így akár használhatjuk is. Harci békával
igen kellemes, a legnagyobb problémáit (passzív és könnyű leszedni) igen jól
megoldja.
Targantula (6): Varázslat nélküli, horda jellegű lényes pakliba egy erősen
kérdéses lap. Hiába ad egész korrekt sebzést, de bizony sokszor előfordulhat
még egy lényektől hemzsegő pakliban is, hogy csak egy lényt jelölünk ki
támadónak. Ráadásul az ellenfél körében nem is működik.
Teknős berzerker (7): A sok anti-mágiával megfejelt koncepcióval eddig elég
nagy probléma volt, hogy egy idő után semmit sem csinálnak, mert már egy hete
eldobta az utolsó varázslatát is az ellenfél. Új teknőceink ezen a problémán
fognak segíteni. A berzerker gyorsan pontot tehet az ellenfél életének a végére,
elég jól tud sebezni, akár csak önmaga odacsavarhat egy ötöst. Sokszor érdemes
inkább reptetni, hisz ha nincs az ellenfélnél varázslat, akkor nem is kell nagyon
arra számítani, hogy valamivel váratlanul letakarítja. Kölyökteknőssel és
Antimágus tanonccal vicces lehet.
Teknős kém (6): Szintén a túlpörgetett antimágia mellé hasznos jószág.
Nyilvánvaló, hogy egyik ellenfél sem fog csak és kizárólag varázslatokkal
játszani, így jó lenne a maradékot is eldobatni. Ami azt illeti, erre szerintem
vannak messze jobb megoldások, mint a Teknős kém, egy Chloe-t sokkal inkább
használnék, mint ezt. De ha már teknősözünk, akkor egye fene mehet a kém, de
ne feledjük, hogy többnyire - a hozzá erősen hasonlító - Őrjöngő rém is sokkal
jobb lesz.
Természetes annihiláció (8): Drágácska leszedés, aminek néha olyan
képessége van, hogy le a kalappal. Ha játszunk vele, s ez az ellenfél számára is
nyilvánvalóvá válik, akkor igencsak meg kell majd gondolnia, hogy kirakjon-e
olyan lapot, ami már ment ki neki. Ha az ellenfél nem szorgalmazza ezt annyira,
akkor akár saját lapot is kilőhetünk, bár az már nem annyira gazdaságos.
molluszkos paklik rühellni fogják.
Titkok tudója (8): Pici és védetlen lényecske, ám igen jó képességgel
megáldva. Körönkénti laphúzás talán még sosem volt ilyen olcsó, Galetki
dekkben akár az első körben is megjelenhet. Ne feledjük, hogy nem muszáj
kockáztatnunk az életét, bármelyik lényünk ütésével előpottyanhat az áhított lap.
Erődemonstráció (8): Igen hatékony erőforrás. Sajnos a hatásába nem igazán
tudunk beleszólni, előfordulhat, hogy abszolút semmit se csinál. Általában akkor
fog jól működni, ha már picit előnybe kerültünk, vagy az ellenfél asztalra
pakolászik.
Gormug parittyásai: Jó leszvalamire? - vetődik fel a jogos kérdés. Annyira
kevéskének tűnik a sebzése, de ha észrevesszük, hogy az eddigi gyakorlattól
eltérően ezt minden körben lehet használni, úgy már nem is annyira rossz. Azt,
hogy sokszor keveset sebezzünk, erősen korlátozza a nekron a költségében; de
ha csak két-három goblin van kinn mellette, már bőven megéri lőni vele, és
gyorsan bedarálhatjuk vele az ellenfelet.
Harci zene (8): Kicsit speciális, de annyi baj legyen. Egyértelműen csak lényes
pakliba fogjuk berakni, ott azért nem annyira nagy kaland összehozni pár lényt
az őrposztba, főleg, ha Védőangyalokkal is játszunk. Ha ez megvan, akkor talán
mindegyik lapleszedésnél erősebb lesz. Sajnos ezt gyakran nehezebb összehozni
ezt, mint gondolnánk.
Hurok (7): Igen derekas lényirtás, de gyanítom, hogy csak frissen bontotton fog
nagy karriert befutni. A legtöbb esetben annyira nem egyszerű buli összehozni
egy csontot, és közben lényekkel kibélelni a saját gyűjtőnket. Lényes paklikban
(pl. goblinban és thargodanban) azért igen könnyen összejöhetnek ezek, főleg
egy másik lénypakli ellen. Ha alapból nem is, de sideba mindenképpen tegyük
be.
Leprás goblin (8): Kicsiny goblinok ki tudja merre jártak, hogy összeszedték
ezt a csúnya betegséget. Szerencsére rájöttek arra, hogy ez nekik ne ártson, de
ellenlábasaikat szépen kivérezteti. Pillanatok alatt kioszt -2/-2-t ami még a
legvérmesebb lényeket is nyüszítő kis korccsá gyalázza, de ha ahogy telik az idő
tovább nő a pusztítás.
Mágusölő (8): Hatékony fegyver lehet minden olyan pakliban, ahol egyáltalán
nem, vagy csak nagyon kevés varázslattal játszunk. Talán anti-mágiával karöltve
működik a leghatékonyabban, hisz eleve ő is anti-mágikus, de nem kell
feltétlenül ezt erőltetnünk. Annyi bizonyos, hogy rövid idő alatt sok ellenfélnél
elpörög néhány varázslat, s akkor már hozhatjuk is. Igen combosra meg szokott
nőni, ha még repülne is, akkor tökéletes lenne.
Moa fegyvergyár (9): Minden figyelmünkre érdemesnek bizonyul a Moa
fegyvergyár, kétségtelenül a kiegészítő egyik legjobb lapja. Talán elsőre nem
tűnik úgy, hogy nagy javulás lenne a Moa torpedóvetőhez képest, pedig
jelentősen erősebb nála. Egyrészt Dobótőrt is képes termelni, ami igen hasznos,
sokan játszanak lényekkel, de akár még az ellenfelet is elcsíphetjük vele - az
azonnali felhasználhatósága miatt. Tulajdonképpen legtöbbször tőröket fogunk
készíteni, s ezzel sem veszítünk a győzelmi potenciálból, hisz ha kell, újra
aktiváljuk egy tőrből, s már jönnek is a torpedók. Az újrahasználási lehetősége
miatt különösen jól illeszkedik a terülős, sok lapot kijátszó paklik mellé. A
használati költsége egyedül, ami problémás lehet, de nekem gyakorlatban
mindig sikerült megúsznom a pakli elfogyást. Ha van mit hajigálni neki, akkor
egy kör alatt 19 sebzést tud összehozni: kijátszási körében 2 torpedó, az ellenfél
körében egy torpedó, majd a mi körünkben 2 tőr - ez azért igen sok.
Moa csillagbárka (8): Elég jó kis tömegpusztítás, főleg, mert mi igen
könnyedén megúszhatjuk a kalandokat. Azért izgalmas pillanat, amikor felkel,
hiszen ha azonnal feláldozzuk első cselekvés gyanánt, akkor a saját lapjaink is
odalesznek. De ha elkezdjük a bárkajelzőket osztogatni, akkor az ellenfél
meglephet minket egy leszedéssel, s mi csak pazaroltuk a manánkat. Bár lehet,
kevés játékosnak lesz idege ezt kivárni.
Negeshin agyfürkész (7): Az ellenfélre hagyatkozni mindig kicsit botor dolog,
ki tudja, hogy miben mesterkedik, s főleg ki tudja, hogy miféle lapok kerülnek a
gyűjtőjébe. Egyáltalán nem biztos, hogy tudunk mit kezdeni az elhullott
katonáival, bár azért valószínű, hogy ki tudjuk használni valamelyiket.
Legtöbben játszanak valamilyen erőforrással vagy lénnyel, azt mindenképpen be
tudjuk vetni, de a feltámadós lényeitől vagy a Manaevő férgeitől is
megszabadíthatjuk.
Ostoba goblin (8): Ne hagyjuk, hogy megtévesszen a neve, valójában igen okos
jószág. Segítségével minden szutyok kis goblinocskából hasznos lapleszedés
lesz. Ez abszolút megéri, tekintve, hogy egyes goblinok egy idő után már nem
annyira hasznosak, így még jobbnak tűnik a biznisz.
Ősminotaurusz (7): Nagy és buta. És sajnos drága is. Valószínűleg igen
tekintélyes mennyiségű manát kell beletolnunk, s könnyen lehet, hogy az
ellenfél csak egy jót mulat a passzív lényünkön. Minotaurusz pakliban még
egyáltalán nem akkora dolog megspórolni a költségéből négy manát, hiszen a
Magzat is egész jól illeszkedik bele, s amúgy is vannak olcsó lényeink. Óriások
terén már jóval nehezebb a helyzet, hisz a legtöbb 4-5 VP-ért jön, így nem sokat
spórolhatunk egy helyettesítéssel.
Szabad zsoldos (8): Ejnye. Még egy kragorus lény? Lassan már el se fér
mindegyik egy pakliban. Ez nem is baj, így is igen sokféle módon tudjuk
összerakni. A zsoldos szerintem inkább a Lassan járj verzióban fog nagyot
alkotni, hiszen picit drágácska, így mindenképpen védenünk kell valamilyen
egyéb módon is. Garabonciással különösen jól kijön ennek a paklinak az ereje.
Szapora törpe (6): Ezek a huncut kis törpécskék csak szaporodnak, csak
szaporodnak... A végén még elég sokan lesznek, hogy Hét törpével nyerjünk,
pedig az nem mindennapi esemény. Ha ilyesfajta illúziókat nem kergetünk, s a
szomorú valósághoz tartjuk magunkat, akkor be kell látnunk, hogy
meglehetősen haszontalan egy lap. Az, hogy a következő körben szert teszünk
két darab izmos lényre még nem igazán mozgatja meg a fantáziám, lény
termelésnek messzemenően jobb A kezdet fiai. Az 1/2-es lények pedig nem sok
vizet zavarnak. Összességében nem éri meg 2-3 VP-t belefektetni abba, hogy
egy kör múlva legyen két törpe vitézünk.
Times-hin diktátor (8): Elég csúnya és egyedi képességgel lett megáldva ez a
moa diktátor. A húzás letiltása, csak az ellenfél részére igen terror dolog, hiába
tud az ellenfél kiverekedni belőle. Ha egy kicsit is meggyűlt nála a lap, akkor
kénytelen lesz igen sokat dobálni, hogy lecserélhesse a lapjait. Abból a
szempontból, hogy így használhatatlan kezét javíthatja - jól jár, de abból a
szempontból, hogy igen csinos erőforrás előnyt termel nekünk (minden dobott
lap a mi javunkra billenti a mérleget, ráadásul egy manát is kapunk).
Tőrmágia (8): Egyszerű, de mégis rendkívül hatékony lap. Hiába csak egy
leheletnyivel erősebb, mint egy Sziklarepesz (új), én elég jónak látom ahhoz,
hogy berakjam egy pakliba. Vannak lapok, aminél számít, hogy lent vannak az
asztalon, s ha erre legalább egy picikét építünk (Fekete herceggel pl.), akkor
máris igen jól jártunk.
Baross Ferenc
| Létrehozás: 2009. június 18. 12:42:16 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:22 | Nyomtatási forma |
|