Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Mennyire érzed fontosnak, hogy a játék új játékosok számára is könnyen megtanulható legyen?

1.) Nem fontos, aki nagyon akarja, úgyis megtanulja, mehet minden lapra 7+ sor, komplex jelölések, matematikai kifejezések stb.
2.) Közepesen fontos, felesleges bonyolítások nem kellenek a lapokra, és legalább a gyakoriak legyenek egyszerűbbek, hogy egy kezdő könnyebben megtanulja.
3.) Nagyon fontos, minél több új játékost kellene bevonni, a lapok legyenek a lehető legegyszerűbben fogalmazva, inkább kevesebb képesség legyen, de az egyértelmű első olvasásra.
4.) Kezdő vagyok, most tanultam meg HKK-zni, nem okoz gondot a lapok megértése.
5.) Kezdő vagyok, a lapokat sokszor túl bonyolultnak érzem.
6.) Nincs véleményem, tartózkodok.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
További szavazások...
Fórum a témához...
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi versenyzõk
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Zén Legendái: Labirintus december 11.
Hatalom Kártyái - Homokdűnék november 20.
HKK Negyedszázad október 23.
A pillanat képe
Ghalla kalandozónői
(Túlélők Földje kalandozó)
Küldd el képeslapként!
Íme egy a szebbik nem harcos amazonjai közül, kik mindennapjaikat a bátornak nevezett férfiak sorsához hasonló stílusban és életvitelben tengetik.
Nézz szét a galériában!
Ajándéksorsolás 2021. január + Kredit AKCIÓ!
A tesztelés 50 árnyalata
HKK komplexitása, meccsek gyorsasága
Megnyílt a Sárkánykő webbolt
HKK pakliszerkesztő

A lista folytatása...
Országjáró feladat 2020
Országjáró feladat 2019
Termékismertető - Hatalom Kártyái - HKK junior
Termékismertető - HKK - Zén 2. expedíciója: Elfeledett barlangok

A lista folytatása...
Alternativ HKK (54)
Lapötletek (64439)
A tesztelés 50 árnyalata (17)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (7124)
HKK komplexitása, meccsek gyorsasága (21)
HKK kérdés? (45428)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Pókerjáték
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
Ajánlott böngésző, felbontás:
Internet Explorer, 1024x768
 

HKK komplexitása, meccsek gyorsasága

Erre a kérdésre ezernyi válasz létezik. Számomra akkor jó egy játék, ha nagyon sok variáció van, gondolkodni kell benne, vannak döntési lehetőségek. És azt hiszem, a HKK-sok többsége is így gondolkodik, ezért is ezzel a játékkal játszunk, és nem pl. egy félkarú rablóval.
Amikor felmerül az az aggály, hogy gyorsul a játék, akkor meg kell néznünk, pontosan mit is jelent ez. Kevesebb kör van? Kevesebb döntési lehetőség? Kevesebbet kell gondolkodni?
Kétségtelen, hogy manapság egy átlag HKK meccs kevesebb körig tart, mint 10-20 évvel ezelőtt. Sok esetben - ha még nem is nyer valaki - az első 3-4 körben ki tud építeni egy olyan dominanciát, ahonnét nehéz a játékot megfordítani.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy meccsben kevesebbet kéne gondolkodni, vagy kevesebb döntési lehetőség lenne, mint régen. A játékot ugyanúgy 4-5 lappal kezdjük, ráadásul nagyon sok lappal további lapokat húzunk. Egy lapnak sok esetben 3-4 képessége van. A lapok átlagos idézési költsége 1-2 között van. Épp ezért az alatt a 3 kör alatt nagyon sok lapot tudunk kijátszani, és nagyon nem mindegy, mikor, melyiket, milyen sorrendben. Ráadásul az asztalon levő lapok képességeit is figyelembe kell venni. Bár kevesebb körből áll a játék, egy körben sokkal többet kell gondolkodni, épp ezért meglepő módon egy meccs nem tart rövidebb ideig, mint régen.
Ez onnan is jól látszik, hogy a versenyeken régen is, most is kb. 1 óra volt 1 körre. És most is, akárcsak régen, sokan kihasználják a teljes időkeretet, vagy néha még az sem elegendő nekik. De a tesztelésen is látom, hogy 1 óra alatt átlag 3 meccset lehet lejátszani. Oda kell figyelni minden apró részletre, ha benézel egy hálót, megfeledkezel egy gyűjtőből működő képességről, félreolvasod egy lap 5 képessége közül az egyiket, az máris lehet, hogy egy olyan fatális hiba, amin a meccs múlik. Nyilván egy versenyen még kevésbé akar valaki hibázni, még alaposabban átgondolja ezeket.
Épp ezért azt állítom, hogy egy mai játékban nem kell kevesebbet gondolkodni, és összességében nincs kevesebb döntési szituációban, mint egy régiben. Sőt!

A fentiektől függetlenül, sok esetben azért nagyon hamar kialakulhat egy olyan szituáció, ami reménytelennek tűnhet. A tegnapi tesztelésen legendás paklival játszottam, én kezdtem, az 1. körben lehoztam Tarimász a csúfat. Gyakori TD-s lap, sokan valószínűleg nevetnek rajta. Ellenfelemnél volt 1 db 0-s kánter, arra tudtam reagálni, ezután ő drágítva volt már 1 VP-vel. Nem tudta megoldani, a következő körben jött még egy Tarimász, innentől kezdve +4 VP volt minden lapja. Persze ősmágiával még ki lehet mászni az ilyen szituációkból, mindenre van megoldás, de azért sokszor elég hamar megpecsételődhet az ember sorsa.
És egyébként a lapok erősödésének, a powercreepnek mindig is ez volt a mozgatórugója: sosem az, hogy még gyorsabban tudjak győzni, hanem az, hogy bármit is csinál az ellenfél, onnan tudjak fordítani. Hiába drágít 4-gyel az ellenfél, ebből is ki tudjak jönni. Hiába van már 3-4 lapelőnye, ezt egyetlen lappal helyre tudjam hozni, stb. Persze nagyon nehéz olyan esélykiegyenlítő lapot csinálni, amit nem lehet fegyverként használni.
Emlékszem, a HKK történetének a legelső ilyen esélykiegyenlítő lapja Az erős ereje volt. Pontosan az volt a célja, hogyha az elején legyorsul minket az ellenfél, kihasználva a kezdésből eredő manaelőnyét, helyre tudjuk billenteni a mérleget. A folytatást persze mindenki tudja, Az erős ereje pontosan ugyanannyiszor segít megvédeni a gyors indulást, mint ahányszor megakadályozza. És ez persze így volt az évek során kiadott további próbálkozásokkal is.
Azok a lapok, amiket meg csak tényleg védekezésre lehetett használni, legtöbbször annyira nyakatekertek voltak, hogy végül nem használták őket (tisztelet a kivételnek, pl. Most már elég).
Tehát egyszerűen annyi történt, hogy az egyes lapok befolyása a játékmenetre egyre nőtt. Már nem annyira sok kicsi sokra megy elvvel, lassanként építjük ki az előnyünket, hanem nagy impaktú lapokat próbálunk játékba hozni és megvédeni - gondoljatok pl. a permakánterekre, amelyek körönként megakadályoznak valamit, vagy a permaleszedésekre, amelyek körönként (akár (K)-ra) leszednek egy lapot.

A szerencsefaktor az a tényező, ami nem sokat változott az évek során. A HKK-ban 4 alapvető szerencsefaktor van, amit nem igazán tudsz befolyásolni:
- Ki kezdi a játékot
- Milyen lapokat húzol fel
- Az ellenfél milyen lapokat húz fel
- Milyen paklival játszik az ellenfél (mekkora eséllyel győzöl az adott metadeck ellen)
Ezen belül vannak további, kevésbé jelentős elemek, mint pl. egy véletlenszerű dobatásnál melyik lap kerül eldobásra, ill. bizonyos hatásoknál kockadobás dönti el a hatást, de szerencsére ezekből annyira sok nincsen.
A szerencsefaktor nagyon fontos egy ilyen játékban: ha pusztán gondolkodásra épülne az egész, akkor mindig a legokosabb győzne, ezért sokan abbahagynák, mert úgy vélnék, nincs értelme játszaniuk.
És persze még a fenti dolgok is befolyásolhatók, a kezdést átadhatod, ill. játszhatsz védekezéssel, idézéssel, a húzás lutrit befolyásolhatod sokféleképp, pl. narancslapokkal kezdőkéz csökkentés, fix lap kézbevétele a játék elején, kereső lapok, a metát pedig lehet tanulmányozni, lehet valamennyire készülni rá.
A szerencse garancia, hogy bárkinek lehet esélye, de a játékban azért továbbra is a gondolkodás fog dominálni.

A komplexitás és a lapok erősödése kéz a kézben járnak: egy lap akkor lehet igazán erős, ha univerzális, ezt pedig a sok különböző képesség biztosítja. Az erősebb lapok miatt az átlag körök száma csökkent, viszont nőtt az idő, ami egy adott körben a gondolkodáshoz kell. Ezért a döntések száma, és az átlagos játékidő nem csökkent az idők során - egyszerűen csak már egy másik játékot játszunk, ami végső soron ugyanannyi agyalást igényel, csak más struktúrában.
Meglepő módon, ha tegyük fel, a lapok ugyanilyen összetettek lennének, de nem lennének ennyire erősek, és emiatt a játék több körig tartana, akkor nem lehetne őket időben lejátszani!
Szóval nem tudom, kit zavar az, hogy egy meccs kevesebb körből áll, és kit nem, de ha ezen változtatni akarunk, a lapokon mindenképp kell valamennyit egyszerűsíteni. Ezzel a témával már foglalkoztam egy korábbi cikkben. Ott a lehetőségek között a képességek és ikonok nagy számának csökkentése merült fel. De valószínűleg érdemes lenne arra is törekedni, hogy a lapokon egyszerűen kevesebb szöveg szerepeljen.
A jelenlegi irányelv az, hogy egy ritka lapon max. 7, egy nem gyakorin max. 6, egy gyakorin max. 5 sor lehet. De a lapok kitalálói leleményesek, rengeteg dolgot lehet ebbe is belezsúfolni, játékos legyen a talpán, aki átlátja folyamatosan az egész lapot, nem beszélve egyszerre több ilyen lapról, és sok lapnál túllépjük a fenti korlátot. De én nagyon szeretném, ha a játék legalábbis nem bonyolódna már tovább, sőt, azért vissza tudnánk lépni egy kicsit.
Ha megvalósul az a dolog, hogy erősségben szép lassan visszább megyünk, akkor kell az egyszerűsödés is, hogy ne tartson egy játék másfél óráig.

Tihor Miklós

Létrehozás: 2021. január 8. 13:18:06Utolsó frissítés: 2021. január 8. 14:41:34 Küldd el a cikket másoknak Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2021
1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.