A következőkben egy olyan koncepcióról fogok írni, ami általában a versenyasztaloknak a perifériáján van, ám néha okoz komoly meglepetést. Ez pedig a Fókusz meglelése pakli. Sokaknál hallottam azt, hogy a Mardakor ajándékozó tiltása gyakorlatilag kiradírozza a koncepciót az Új Nemzedék formátumról. A tesztelésen szerzett tapasztalatom azonban azt mondatja velem, hogy ez korántsem olyan biztos.
Viszonylag sok erős 3 manás lap jön ki a kiegészítőben, amelyek döntő többsége vegyes idézési költségű, azaz akár egy zanszilánkért kijöhet. Ami azt jelenti, hogyha a Fókuszálással – ami nyilván a paklink alapja lesz – húzunk 3 lapot, amiből van egy, amit ingyen ki tudunk tenni, akkor akár az első körben megörvendeztethetjük az ellenfelünket valami olyan lénnyel, amit nem biztos, hogy szeretni fog. És ezek az erős dögök azért nehezen levakarhatók és hosszú távon könnyen a győzelmet jelenthetik. E köré építettem paklit, amit megosztok veletek. Sajnos ez nem lesz teljesen ugyanaz, mint amit teszteltem, ugyanis 3 lap belőle csak nyáron fog megjelenni, de ezzel együtt is azt gondolom, hogy egy magot tudok nektek adni abból a pakliból, amivel próbálkoztam.
Nézzük meg először a szabálylapunkat:
Fókusz meglelése
Azt hiszem ezt a lapot senkinek nem kell már bemutatni, gyakorlatilag majdnem minden lapunk egyért fog jönni általa, viszont mi is alig kezdünk lappal. De ha már lúd, legyen kövér, én mindenképpen szeretnék mellé egy követőt használni, hogy már az első körben el tudjunk indulni a Fókuszálásokkal (mert nyilván arra épül a pakli). De meg kell találni az optimális követőt. Szerintem a legjobb ennél a paklinál az
Antimágikus rakshallion
A dilemma közte és a Harangmester között volt, de általános tapasztalatom, hogy a lényeken lévő minimális reakciódrágítás nem mindig elég (főleg a védekezés miatt), viszont jóval ritkábban volt abból gond, hogy az elején extrém módon lepörögtek. Így ez a követő talán jobb. Ráadásul mondtam, hogy gyors pörgéseket szeretnék látni, ahhoz a Harangmester nem volt jó.
Amit még tudunk, hogy a paklink egyik fő motorja a
3
Fókuszálás
Ha mi kezdünk, egyszerű a képlet. Keressük, kitesszük, van 3 lapunk és 0 manánk…de itt jön a lényeg, hogy innen nem passzolni akarunk. De erre még visszatérek. Szóval, ha nem mi kezdünk, akkor meg érdemes megpróbálni az elején kitenni a húzott lapunkat, hogy tudjuk keresni a Fókuszálást, amit az első vagy második körben kiteszünk.
Sokat beszéltünk eddig arról, hogy miként lehetne akár az első körben 0 manából nagy lényeket kitenni. Ennek két eleme van. Egyrészt valahogy zanszilánkot kell termelni, másrészt vegyes költségű 3 zsz-es lapokból használni minél többet. Az első fele ugyan nem nehéz, hiszen tele van 0 manás lapokkal a játék, ám olyat szeretnénk, ami egy topdeck fázisban sem teljesen blank. Ezeket viszont biztos nem az új kiegészítőben fogjuk megtalálni, mivel itt már figyeltünk arra, hogy ilyen exploit ne legyen. Szerintem ezek a legoptimálisabbak:
3
Szörcsögő motyogó
3
Kifordított varázsdoboz
3
Apró segítség
3
Homoki yeti
Ezzel elég hamar elárultam, hogy a kék mellett a fekete és lila színekre fogok építeni. Szörcsi barátunkat nem kell bemutatni, kijön, cantrip, lehet is áldozni, lapot se buktunk, Járj se jó ellene, királyság. A Doboznál ugyan, ha csak áldozásra használjuk, elbukjuk a lapot, de a képessége a játék bármelyik szakaszában erős, egyszerűen ez a lap túl jó ahhoz, hogy kihagyjuk. A másik két lap kevésbé effektív, de azért még jó, az Apró segítséggel bármilyen tókent betermelhetünk, majd áldozhatjuk (ha semmi hosszú távú ötletünk nincs, akkor vagy Csatornapatkányt érdemes a feltámadás miatt, vagy Kerubocskát, hogy visszaadja a Fókuszálással elvett ÉP-t). A Homoki yetinek meg az antimágiája és az asztalkontrollja akár akkor is hasznos lehet, ha topdeckben jön.
Ez a 12 lap nem biztos, hogy mindig fel fog jönni abból a 3-ból, amit húzunk, de az se jó, ha sok van belőlük, ráadásul tervezek még 1-2 akár ingyen kijátszható lapot, így egyszerre legyen elég ennyi.
No, és akkor jöjjenek a legfontosabb zanszilánkos lények, amiket ezekből ki tudunk tenni:
3
Kutató morf*
3
Tridarkun*
3
Orgling ősanya*
3
Sötét motyogó*
3
Villámléptű*
3
Zy’tan, az istencsászárnő
3
Csábító papnő
3
Nekromanta pálca
A morf nagyon adja magát, gyakorlatilag 1 zanszilánkért szinte bármit kikereshetünk a pakliból (a tesztelésen még csak altípusos lényt lehetett, de ebben a pakliban ez így még egy remek opciót fog adni), és Börtön/Bilincs mellett se blankul el. A Tridarkun nem biztos, hogy az elején a legjobb vendég az asztalon, de már akkor is tisztességeseket oda tud sózni, és ha nem szedik le az elején, rosszul már biztos nem járunk vele. Hosszú távon meg akár meccset is dönthet el. Az Orgling ősanya ugyan gyengült a tesztelt verziója óta (akkor fixen 3 Kölyköt adott… és leginkább a Fókuszos teszt után vált indokolttá a nerf, mert ide úgy brutális volt), de még így is jó, a Kártevőből jöhet ki újabb lény, és még van egy leszedésünk, bőven oké, második körtől meg már hosszú távon is jelenthet komoly parát (bár esetében a követőnk kicsit zavaró). A Sötét motyogó picit talán töltelék, és meggyőződésem, hogy a Résföld megjelenésével ki tudjuk cserélni valami jóval erősebbre, de azért 1 zsz-es cantrip lényként nagy baj nem lehet vele, a háló is tud zavaró lenni, és előbb-utóbb akár eljuthatunk oda, hogy a követőnk mellett is lesz rá mana. A Villámléptűt bevallom nem teszteltem ide, mert csak azután került át a Résföldből ide, miután ezt a paklit kipróbáltam, de szintén egy zanszilánkos lény, amit a kompenzációja és halálsikolya miatt ebben a pakliban nem lehet optimálisan leszedni, e mellett nagyot üt, hálója van, ha pedig még a képességeit is be tudjuk vetni, az már csak hab a tortán.
A régi ismerősök közül 3-at tettem be. A Papnő a dobatása révén akár első körben leugorhat ingyen és megregulázhatja az ellenfél lapjait, nagyon erős lap. Zytan eszméletlen kárt tud okozni a kijátszásakor, utána meg a kötelékeket szünteti meg, ami szintén nagy előny. A Nekromanta pálca kivétel az eddigi listáról, mert nem lény, de a manát szinte mindig megtermeli, utána a gyűjtőből visszaugráló lények óriási előnyt adhatnak nekünk akár gyakorlatilag mindenféle drágító vagy korlátozó környezetben.
Azért van pár olyan lény is, ami általában nem jön ki az első körben, de azért hasznos. Leginkább ők:
3
Kékvérű oroszlán
3
Uthan Teriadan
3
Az idő hercege
Szimbát szintén nem kell bemutatni, kijön, dermeszt, altat, öl, most sem lesz másként. Uthan Teriadan nem futott be eddig túl nagy karriert, de most még jöhet neki egy utolsó tangó. A kijátszási feltétele miatt nagyot nem bukhatunk vele, a helyettesítése is gyakran megoldható (e miatt érdemes akár egy lila tokenen is elgondolkodni, ha Apró segítség van nálunk). Ha pedig meghal, akkor a jelenése még egy nagy segítséget adhat. Az idő hercege pedig már a 2. körtől gyakorlatilag visszaadja a költségét és ad egy óriási monsztert, nem kell magyaráznom.
Néhány azonnali varázslatot azért szeretnék betenni a pakliba, mert azért adott esetben szeretnék az ellenfél körébe is beleszólni. Ezeket találtam:
3
Főnix születik
3
Hólavina*
3
Kétélű fegyver*
Ennél adott esetben lehet több is akár sideból, ha az ellenfelünk több asztalon maradó lappal játszik. Az első 2 lapot az alapján választottam ki, hogy adott esetben akár ingyen is ellőhetjük, de a konfigurálhatósága miatt ki is használhatjuk a szabálylapunkat vele. A kettőből nyilván a Főnix születik az erősebb, egyért egy 3 izmos fiókát termelni és egy lényt Semmibe lőni óriási biznisz, de a cantrip mivolta miatt én nem vetném el az új kiegészítő gyakori lapját sem. A Hólavina pedig az egyik legkegyetlenebb lap a kiegészítőben, az idézése miatt második körben fixen kijöhet, optimálisan megfogni ebben a deckben nem lehet, ráadásul a visszavétel miatt előbb-utóbb ki fog sülni (hacsak nem semmizik ki). Nagyon kemény.
A Fegyver inkább tölteléklap, de cantrip leszedésként néha lehet vele meglepetést okozni.
Jelenleg 57 lapnál tartunk. Tudatosan vittem picit fel a pakli méretét, mert a paklinkban összesen 84 nekronnyi lap van, és azért nem szeretnénk, ha elfogyna. Ami még izgalmas, az a Kurtz kérdése. Alapvetően jó ide, hiszen bármikor kereshető, kettőért kijön. Viszont, ha mondjuk az ellenfél kezd és az első körben behúzzuk, akkor eléggé komolyat anyázhatunk miatta, és az esetek többségében célszerűbb Fókuszálást keresni, mint őt. Ezzel együtt biztosan tennék be, főleg, mert ha Csábító papnővel kezdünk, akkor nagyon jó őt keresni. De 3 darabbal nem játszanék, inkább 1-2 tűnik reálisnak.
Végül pedig tegyünk be még egy lapot, amit akár az elején is írhattam volna, de a végére hagytam:
3
Művészek céhe
Mivel eleve 56 lap feletti a pakli, ide gyakorlatilag ajándék, mindenféle kompromisszum nélkül tehetjük be, a képessége meg adott esetben jó lehet, hogy a kezdeti szakaszban az ellenfelünket belassítsuk! Természetesen vétek lenne kihagyni.
Ezzel kész a pakli. Kiegészítőből mindenképpen kell Mező ellen készülni, szerencsére a most megjelent Anbam-Zoárd itala kettős erre kiválóan alkalmas, ahogyan a Termomágikus indikátor is, e mellé olcsó reakciókat, leszedéseket lehet használni (érdemes lehet a kék istenit betenni, mert van 2 nagyon kemény semlegesítése, és a drágább lapok mellett a Bűvös forrás is opció). Bilincs ellen igazából nem hiszem, hogy érdemes készülni, az a baj, hogy akkora a matchup-fölény, hogy még egy 30 lapos side után is kétséges lenne a csata végkimenetele, akkora alapból a hátrányunk. Amit lehet tenni, hogy a húzó és kereső lapjaink helyett olyan lapokat rakunk, amik kézből vagy asztalról adnak előnyt (pl. Halálparancs akár jó lehet). Járjak ellen esetleg pár vegyes IK-s lap vagy az Ősmágikus térfixáló jelenthet segítséget.
Még egy olyan jótanács a végére, hogy nagyon figyeljük a nyári kiegészítő lapjait, legalább 5-6 olyan lény fog megjelenni benne, ami optimális ehhez a paklihoz, ott majd nagyon végig kell gondolni, hogy mik a legerősebb opciók. Addig is próbálkozzatok ezzel a verzióval!
Mindenkinek békés boldog, sikerekben és HKK-ban gazdag új évet kívánok!
Szabó András