Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő
Pakliszerkesztő (mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Zén Legendái: A fény gyermekei szeptember 18.
A pillanat képe
Dornodon istenének követői
(Túlélők Földje kalandozó)
Küldd el képeslapként!
Dornodon követői velejéig romlott emberek. Csak a vér íze és a tűz lángja hozza őket izgalomba, épp ezért a harc és a pusztítás hajszolásáról szól életük egésze.
Nézz szét a galériában!
55. Beholder Találkozó 2021.11.27. - Beszámoló
Páros verseny – Versenybeszámoló
A hétvégén draftoltunk!
A tókenek felkutatása
Idézési költség a HKK-ban

A lista folytatása...
Termékismertető - Hatalom Kártyái - HKK junior
Termékismertető - Hatalom Kártyái - Végzetúr alappakli
Termékismertető - Zén Legendái: A fény gyermekei
Termékismertető - Zén Legendái: A sötétség gyermekei

A lista folytatása...
A tókenek felkutatása (9)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (7341)
HKK kérdés? (45918)
[HKK Piac] UR lapok (10616)
[HKK Piac] Lapokat keresek (28379)
Idézési költség a HKK-ban (9)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

A páros verseny szabályai

A korábbi közvéleménykutatás eredményeként az őszi Beholder találkozón páros versenyre kerül sor. Biztos sokan vannak, akik még sosem vettek részt ilyen versenyen, vagy csak igen régen, és a tudásuk már megkopott, esetleg csak most csatlakoztak a versenyjátékosok táborához, de érdeklődnek az esemény után, és hát a fórumon is egyre jönnek a kérdések, nem árt, ha pontosítás és egyértelműsítés gyanánt áttekintjük a szabályokat...

Elöljáróban csak annyit, hogy szerintem ahogyan a draft a HKK magasiskolája, úgy a páros verseny a legizgalmasabb és legszórakoztatóbb formátuma mind közül. Szóval aki bizonytalan, hogy jujujúj, még sosem próbáltam, nem merek elmenni, az ne lamellázzon! Az egy-egy elleni formátumokkal össze se lehet hasonlítani a hangulatát!

Mielőtt belemerülnék a részletszabályok boncolgatásába, előbb - ugyancsak a tájékozatlan játékosok kedvéért - engedjétek meg, hogy pár apróságra rávilágítsak.

Először is, keresni kell egy társat, akivel el tudsz indulni a versenyen. A legtöbb esetben ebből nincsen baj, de azért lehet, hogy valaki olyannyira magányos farkas, hogy - egyelőre még - nincs párja. Nos, ha így áll a helyzet, akkor itt a fórumon, vagy korábban nyitott, témába vágó fórumokon, esetleg a FB-on érdemes még idejében segítségért kiáltani, és megkeresni azt a társat, akivel majd remélhetőleg jól megértitek egymást.

A Beholder hivatalos versenyein mindig van amatőr és profi kategória. Nincs ez másként a pároson sem. Viszont a profik nem indulhatnak az amatőrök között. Ez azt is jelenti, hogy ha a páros egyik tagja profi, akkor a páros csak a profik közt indulhat. Ezért, ha amatőr vagy, célszerűbb talán amatőr társat keresni a versenyre.

A másik - szerintem - fontos ajánlás, hogy beszéljétek meg a stratégiátokat és a taktikátokat. Nem szokott működni az, hogy elhozom én is a legerősebb deckemet, meg a társam is, és majdcsak lesz valahogy. A páros versenyen nyújtott eredményetek nem két különálló pakli, és két önálló játékos összeadódó eredménye, ennél sokkal több! Arról nem is beszélve, hogy a két pakli a megfelelő kohézió és összhang hiányában akár egymás útjába is állhat. De erről majd a szabályoknál. Szóval a legfontosabb hogy találj egy megfelelő társat, és rágjátok át a taktikátokat!

Szerintem azt is célszerű eldönteni, hogy kettőtök közül ki lesz a „vezető“. A profiknál erre már nem mindig van szükség, de ha először jöttök ilyen versenyre, ez elég lényeges kérdés. Ugyanis a kétes szituációkban döntéseket kell hozni, sőt, nagyon-nagyon sok döntést kell meghozni, és nem árt, ha a kettőtök közül a tapasztaltabb, nagyobb rutinnal rendelkező játékos mondja rá az áment a döntéseitekre. Talán nem tűnik fontos kérdésnek, szerintem azonban ezt nem árt már az elején tisztázni. Sokkal gördülékenyebb lesz a játékotok, és sokkal kevesebb hibát fogtok így véteni.
Itt nem játékosok hanem párok játszanak egymás ellen. A párosok tagjai egymással szemben ülnek, és a kör körbemegy. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a párok felváltva következnek. Erről lentebb még bővebben írok.

A játéktudás, és a lapok ereje megfelelő összhang esetén megsokszorozódhat. Az első és talán legfontosabb szabály tehát a kommunikációról szól. Igen, a páros tagjai kommunikálhatnak egymással, a döntéseiket megbeszélhetik, és azokat együtt hozhatják meg. Igen ám, de ehhez nem használhatnak semmiféle kódot, vagy csakis számukra érthető jelbeszédet! Ha a páros egyik tagja információt hoz a társa tudtára, azt az információt úgy kell közzé tennie, hogy az ellenfél páros tagjai is értsék. Tehát például kérdezheted a társadtól, hogy „megfogjam?“ és ő mondhatja, hogy „persze“ vagy „hagyjad“, de arra rejtélyes körülírással nem utalhat, hogy melyik reakciót használd. Viszont mondhatja, hogy „ha van 0-ás kántered, akkor azzal“, hisz ez minden játékos számára ugyanazt jelenti, vagy mondhatja, hogy „igen, de csak sárga nullással“, stb. Azt például nem mondhatja, hogy „igen, azzal, amit megbeszéltünk“ hiszen ez az információ az ellenfél párosa számára rejtjelezett lesz. Kérdezheti a társad, hogy „van kántered?“ vagy „hány kántered van?“ és te erre válaszolhatsz (akár kamuzhatsz is). Bármit megbeszélhettek, de csak mindenki számára érthető, és egyértelmű megfogalmazással.

Fel szokott merülni, hogy megmutathatják-e egymásnak a játékosok a lapjaikat. Ezt a HKK szabályai nem tiltják. Van ugyan egy ilyen szabályunk: „169.2.4. A páros tagjai egymás lapjait nem nézhetik.“ Ez azonban a megmutatásra nem vonatkozik. Egy normál versenyen is megvillanthatom az ellenfelem felé a kézben lévő lapjaimat, például azért, hogy meggyőzzem, nem követ el nagy hibát azzal, ha bedobja... Ezt a páros versenyen is meg lehet tenni, de csak úgy, hogy a megmutatott lapot minden játékos lássa. Mindemellett ez nem mindig célszerű, és néha erősen ellenjavallott. Az információ, amihez az ellenfél párosa így jut, általában sokkal értékesebb a számukra, mint a párodnak így nyújtott segítség.

A döntéseitek tehát megbeszélhetők, de azért ez a „megbeszélés“ nem tarthat a végtelenségig. A meccsekre hagyományosan 1,5 óra áll rendelkezésre, (és általában 4 fordulóra kerül sor a páros versenyeken), de ez a másfél óra nem szokott elég lenni a meccsek befejezésére. A játszmák sokkal hosszabbak, mint általában. Lévén, hogy a döntések száma rettentően meg tud ugrani. Fontos, hogy együtt sírtok, együtt nevettek. A játszmákat csak közös megegyezéssel lehet feladni (bedobni), vagy a döntetlenben megegyezni. Az életpont közös (azt tehát elegendő a páros egyik tagjánál vezetni), tehát együtt nyertek vagy együtt veszítetek.

Itt jegyzem meg, hogy azok a lapok, amik a közös életpont miatt irreálisan erőssé válnak, azok tiltottak ezen a formátumon. Pl. az Isteni érzés mindkét verziója tiltott, hiszen ha ez nem így lenne, nem is szólna másról a játék, mint ennek kijátszásáról és megvédéséről. Érdemes megnézni tehát a versenyformátumra vonatkozó szabályokat, és ezen belül is a tiltott lapok listáját. Amúgy pároson is tiltott minden lap, ami a hagyományoson tiltott.

A közös életponttal kapcsolatban fel szokott merülni kérdésként, hogy mi van azokkal a narancs lapokkal, amelyek fix. - de 20-tól eltérő - életpontról indítják a játékot. Alapszabály szerint a párok Ép-je összeadódik. Tehát ha a páros egyik tagja epikus követőt használ (18 max Ép), a másik pedig egy törhető követőt, akkor 18+20=38 max Ép-ről indultok. Ha egy hordaparancsnok 20-nál több, vagy kevesebb max Ép-ről indít, akkor azt úgy kell tekinteni, hogy a közös Ép ennyivel több, vagy kevesebb. Csavar egyet a dolgon, hogyha a használt szabálylap mindenkinek (Életenergia), vagy mindkettőtöknek módosítja a max Ép-jét (Sokszínűség). Előbbinél 50, utóbbinál 54 lesz induláskor a max Ép-tek, és persze még ez is módosulhat, ha pl. az ellenfél Életenergiázik, és valamelyikőtök a már említett spéci követők egyikét használja.

Ha már szabálylapok... Mindkettőtöknek ugyanazt a szabálylapot kell használnotok, és ez azt is jelenti, hogy fizikailag is ott kell lennie nálatok az adott szabálylapoknak. A kettőtöknél lévő egyforma szabálylapok hatása azonban nem adódik össze, és persze az ellenfél ugyanolyan szabálylapjával sem. Namost van két szabálylap, amiből egynél több is lehet (a Bűvös erdő, és az Alanori lápvidék ilyen). Ha különböző mennyiségű ilyen szabálylappal játszotok, akkor annak a hatása érvényesül, ahol a legtöbb van belőle. Fel szokott merülni kérdésként, hogy mi van akkor, ha az ellenfél kikapcsolja a szabálylapunkat. Mivel a szabálylap közös, ezért az egyik játékosnál kikapcsolt szabálylap kikapcsolja a társának a szabálylapját is. Követőből használhattok különbözőt, és ha egyikőtök követőjét kikapcsolják, az nem kapcsolja ki automatikusan a társatok követőjét, még akkor sem, ha egyforma követőt használtok.
  • A kezdés joga
  • Elsőre ijesztően bonyolultnak tűnhet, de a gyakorlatban pofon egyszerű eldönteni, hogy ki fog kezdeni. Mindenki dob kockával, és aki a legnagyobbat dobta, az kezd (nevezzük ezt a játékost „A“ játékosnak). „A“ játékos ellenfelei pedig eldönthetik, hogy jobbra, vagy balra haladjon körbe a kör. „A“ játékos ennek tudatában döntheti el, hogy átadja-e a kezdést az utána következő játékosnak, vagy ő maga kezdi el a játszmát.
    A második körben az „A“ játékostól balra ülő játékosé a kezdés joga (legyen ő a „B“ játékos), az ő ellenfelei pedig ismét eldönthetik, hogy merre haladjon körbe a kör. A harmadik játszmában a „B“ játékostól balra ülő játékosé a kezdés joga...

  • A cselekvés joga
  • A normál szabályok szerint a játékosok felváltva cselekedhetnek. Ez a páros versenyen úgy módosul, hogy a párok cselekedhetnek felváltva. Hogy kettőtök közül konkrétan ki és mit cselekszik, azt persze megbeszélhetitek egymás közt. A normál versenyeken az adott fázisban az első cselekvés joga az aktív játékosé. Ha erről lemond, az ellenfele cselekedhet. Ez a páros versenyen is így van, annyi különbséggel, hogy ilyenkor az ellenfél páros cselekedhet, akik ugyancsak eldönthetik, hogy melyikük és mit fog pontosan cselekedni. Ez a szabály a reakciók kijátszására és használatára is vonatkozik.

  • Ellenfél
  • A páros versenyen az „ellenfél”-en „célpont ellenfelet” kell érteni, de ez az egyébként nem célzó lapokat nem teszi célzássá. Felmerült kérdésként, hogy mi van az §Ü képességekkel. Nos, az ilyen képességek mindkét ellenfél körében használhatók. A §¨ képességek természetesen minden játékos körében használhatók, az §° képességek pedig csak a saját körünkben.

  • Védekezés
  • Ha az ellenfeled kezdte a játékot, akkor az ő első körében te is, és a társad is kijátszhattok max annyi védekezéses lapot, mint amennyi lapot ez az ellenfél is kijtászott.

  • Egyszerre történő dolgok
  • Ez a kérdéskör a normál játékokban is elő szokott kerülni, de itt hatványozott figyelmet kap. Főszabály szerint az egyszerre történő dolgok sorrendjéről az aktív játékos dönt, ha pedig ezek a történések lapkijátszáshoz kapcsolódnak, akkor a lapot kijátszó játékos dönt a sorrendről.

  • Side használat
  • Az ellenfél kiegészítő pakliját az első játszma után meg lehet ismerni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindkét játékos mindkét ellenfelének a side-ját megismerheti. (Általában ezt egyszerűsíteni szoktuk azzal, hogy a játékosok megnézik egy-egy ellenfelük side-ját, és megbeszélik, hogy mit láttak benne.) A side-használatát, tehát azt, hogy mit vegyetek ki a paklitokból, és mit tegyetek be a helyükre, szintén meg lehet beszélni egymás közt, de főszabály szerint itt sem használhatók rejtjeles utalások, csakis a lecserélt lapok mindenki számára hallható megnevezése a szabályos.
    Ha az ellenfél semleges csatamezőt használ, akkor a paklijából kiszedett 7 lap kiválasztását is megbeszélhetitek, de ekkor sem használhattok rejtjeleket, és nem is mutathatjátok a lapokat. Csak mindenki számára egyértelműen lehet fogalmazni ilyenkor is.

  • Végül néhány jótanács kezdőknek
  • Azok a képességek, amelyek minden körben működnek, vagy működtethetők nyilvánvalóan felerősödnek ebben a környezetben. Ezek használata tehát erősen indokolt lehet. Egy nagy kör alatt (tehát mialatt mind a négy játékos egyszer-egyszer sorra került) mindenki csak egyszer lesz aktív játékos, tehát csak egy körben tud saját körös lapokat kijátszani. Tehát nem célszerű teletömni a paklikat saját körös lapokkal. A semlegesítések, azonnali varázslatok és bármikor kitehető vagy az ellenfél körében is kitehető lapok szerepe, egyszóval az interakció nagy hangsúlyt kap. A varázspont regenerációra is csak egyszer kerül sor nagy körönként, tehát a Vp, a Vp termelés és a Vp pusztítás is nagyon felértékelődik. Általában két, egymástól jól elkülönülő taktika vezethet eredményre. A szimmetrikus paklik nagyjából hasonlóan épülnek fel, egymás lapjaival kombóznak, egymás lapjait erősítik. Előnye, hogy jól ismeritek egymás készletét, és pillanatnyi lehetőségeit, így könnyen kombinálhattok egymás opcióival. A másik taktika az asszimetrikus pakliépítés lehet. Ekkor a két pakli alapvetően különböző szerkezetű, és összetételű. Általában az egyik pakli a kezdeményező, amiben a nyerés van, a másik játékos pedig igyekszik mindenben támogatni a társát. A páros versenyen a magasabb Ép általában nem kedvez a nagyon agresszív, gyorsan, nagyot sebző, „lerohanós” pakliknak. Ezek hamar kifulladnak, és két védekező játékos könnyedén kivédheti az efféle offenzivát. A pakliméret, a max VP, a kézben lévő lapok, és az erőforrások egy-egy játékosnál történő együttes megtámadása pároson gyakran választott stratégia. Mivel elég rég volt páros verseny, érdemes a legutóbbi kiegészítők teljes készletét átnyálazni (a gyakori és nem gyakori lapokat is!). Simán megbújhatnak ugyanis olyan lapok ezek közt, amelyek pároson erősen felértékelődnek, és eddig még senki nem figyelt fel rájuk.

    Jancsár János

    Létrehozás: 2021. október 21. 10:46:21Utolsó frissítés: 2021. október 22. 10:16:10 Küldd el a cikket másoknak Nyomtatási forma


    Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

    © Beholder Kft., 2003 - 2021
    1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

    Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.