A legutóbbi elemzésem után most jöjjön a gonosz lapok elemzése. Azt gondolom, hogy most talán ez a rész adja a kiegészítő igazi esszenciáját, ugyanis mindhárom gonosz jellemben megtalálhatók a hajók, így jól lehet őket egymáshoz is viszonyítani. Lássuk, melyiküknek mi jutott belőle! A pontozási szisztémám továbbra is az alábbi:
10 pont - Erős versenyspoiler, amely több pakli alapja lehet, akár káoszformátumon is előtérbe kerülhet.
9 pont - Kiemelkedő lap, több helyre befér majd, vagy győzelemesélyessé tesz egy koncepciót. Káoszformátumon is megállja a helyét (bár ott már nem ez lesz a paklik sztárja).
8 pont - Nagyon jó kártya, a saját paklijába kötelező darab, de más paklikban is felbukkanhat, kiegészítő jelleggel (inkább korlátozottabb környezetben) káoszformátumon is elférhet.
7 pont - Jó lap, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható, elsősorban Új Nemzedék formátumokon.
6 pont - Nem kifejezetten nagy szám, de speciális Új Nemzedék formátumokon előtérbe kerülhet.
5 pont – Nem túl erős lap, a saját paklijában is már csak nagyon erősen korlátozott formátumokon tudom elképzelni; valamint azok a lapokat is ide sorolom, amiket csak bontott környezetben tudok elképzelni, de ott prémium lapok lehetnek.
4 pont – Épített paklis környezetben gyenge, frissen bontott és válogatós versenyeken viszont az erősebbek közé tartozik.
3 pont – Bontott környezetben még használható, máshol már gyenge lap.
2 pont – Már Frissen bontott versenyeken is csak nagyon kiegészítő jelleggel vagy gyengébb bontásnál férhet el.
1 pont – Inkább hagyjuk...
Az istenek végzete (8): A Rundhal tüsszentésével hébe-hóba próbálkoztak versenyeken, de az nagy karriert nem futott be. Ez is hasonló képességekkel bír, de ahhoz képest sok extrával rendelkezik. Egyrészt van védelme, másrészt ősmágiás, harmadrészt ultraritka és isteni lapokat is fog (bár utóbbinak egyre kisebb lesz a jelentősége). Ráadásul egyre kevesebb az olcsó ellenvarázslat, így a kissé speciálisabbak is könnyen előtérbe kerülhetnek. Ha meg felesleges lenne, ott az áramlása, bár ilyen szempontból a Tüsszentés erősebb volt. Káosz formátumon rendkívül erős lap lesz.
Br’madue eltüntető (7): Már a kijátszásakor ad némi információt, utána egy lapot szinte biztosan eltüntet. Igaz, ha nem tudunk más lapról jelzőt leszedni, akkor ezután védtelenné válik, de az állandó képessége miatt így is további előnyt adhat hosszú távon is. A saját paklijában az olcsóbbító követő mellett nagyon erős volt, de Zarknodos paklikban is látom benne a lehetőséget. Élelmesebbek anti-mágiás lapokkal is kombinálhatják, úgy könnyen lehet vele dobatni. Nem mehetünk el szó nélkül mellette, hogy a lap grafikája kiváló! Ez a horror irány a motyogók után az éjfattyaknál is beválik.
Császári őrnaszád (4): Nem ez a legerősebb hajó a gáton. A kötelező építő mellett a saját körében semmit nem csinál, és utána is csak egy eléggé speciális képessége van. Ez kevés az üdvösséghez. Bontott környezetben azonban így is elég jó lehet, az főleg a lényekről szól, és valószínűleg felépíteni is könnyebb lesz.
Építő bárka (7): Na ő már egy hasznosabb lap. Gyakorlatilag egy szinte levakarhatatlan „építő lényt” ad nekünk korrekt áron, ráadásul ősmágiásan. Ez legtöbbször nem rossz. Ami egy kicsit elbizonytalanít, hogy vajon Asz-phalt mellett szükség van-e erre? Építő rakshallion mellé viszont kötelező, sőt, ő és néhány zanszilánkos társa akár vissza is hozhatja ezt a narancs lapot.
Irtóztató fatty (2): Nem nagyon értem ezt a lapot. Mivel semmi védelme sincs, a régi jobb, mert az legalább egy fattyat biztos termel. Ez jóval többet üt, de így sem látok benne perspektívát. Még bontotton is csak jobb híján lapnak érzem, mert azok a fattyak sokat nem számítanak.
Kvarcgólem (7): Érdekes lap, ami elég masszív előnyt tud adni, ha van ideje kibontakozni. Csak sajnos ez a „ha” elég szűk keresztmetszet, a tapasztalataim alapján elég ritkán lehetett vele várni 2 kört, hiába jött olcsón. Gólemek közé, illetve Hegymélyi keltető mellé azért lehet, hogy tud majd kellemes perceket okozni. Saját paklijában viszont erős lehet. Ha létrejön, az ellenfélnek két opciója van: vagy két körig tempó hátrányban játszik, vagy 15 ÉP-ért megszünteti a követőnket. Mivel nem lehet célozni, ezért ha asztalt ér, a megoldása is rendkívül körülményes. A két kör leteltével pedig nettó varázspont- és lapelőnyhöz juttat minket amellett, hogy a drágítása továbbra is érvényes lehet. Komoly fegyvertény, hogy lehet Exhumálni, illetve ha a 6 lap (Exhumálás, Kvarcgólem) közül egyiket sem húztuk fel, második körben akkor is kifér úgy a követővel keresve, hogy marad 1 manánk megvédeni.
Lurtz, a flotta parancsnoka (9): Picit drága lap, de ha van rá keretünk, akkor annyira kemény, hogy muszáj volt megadnom neki ezt a magas pontszámot. Alapból 3 varázspontért a két lap leszedése még nem olyan képesség, amitől elájulok, de ha hozzátesszük, hogy a Semmibe lő, és még van egy masszív lényünk is kellé, akkor már sokkal jobb a helyzet. Ezenkívül egy remek alternatív képessége van hajók ellen. A feltámadása pedig már csak hab a tortán, egy elhúzódó meccsen ez akár 4 lapot is jelenthet egy körben. Ráadásul varkaudar, aminek van egy elég erős tempókövetője (kár, hogy törhető). Varkaudarok, hajók közé és Zarknodos szabálylapok mellé is bátran ajánlom.
Mélységi Lgn’auad (8): A lila lapok elég jók lettek ebben a kiegészítőben, rá is fért már a színre. Ennek az éjfattynak a semlegesítés képessége még nem túl erős, de időnként – főleg a saját paklijában – azért működőképes. Az igazi ereje az áramló képessége. Áramlásból lopni eddig szinte egyáltalán nem lehetett, ennek pedig univerzális lopó képessége van. A tesztelésen jártunk már úgy, hogy egy játékosnak tele volt a keze reakciókkal, de erre nem készült fel és egy asztalon lévő lapjának ellopása miatt elvesztette a meccset.
Moszatszörny (7): Keltető-kompatibilis, eléggé speciális képességekkel rendelkező gólem. A jelzői bizonyos paklik ellen komoly tömegirtásként funkcionálhat, ha eddig megoldják, akkor a 2 gólem szilánk azért nagyon kellemetlen tud lenni. A kompenzáció és halálsikoly együttese miatt a gyakorlatban erősebb is lehet, mint a Kvarcgólem.
Okulüpaj (8): Szerintem nagyon erős avatár. Molluszk mellett második körben szinte biztosan 2 VP-ért érkezik, így mindenképpen ígéretes. Ezután pedig képes mind az ellenfél kezét, mind az asztalát ellenőrizni. Alternatív képességként tókennel is gazdagíthat minket. Más lila etnikumokban is el tudok képzelni belőle 1-2 darabot.
Orgling bűzgerjesztő (2): Nem azt mondom, hogy rossz dolog a védelem, de csak arra tuti nem költenék 2 vp-t.
Orgling haszonállat (9): A régi óriási karriert futott be, és könnyen lehet, hogy rá is ez vár. A saját paklijában a követő miatt gyakorlatilag bérelt helye van, az 5 vp+1 lap egy brutális előny. Ugyanakkor most a 2024-s lapok tesztelésénél már 2 hét után látom azt, hogy nagyon sok pakliba bekerült, mert a drágult környezetben az ilyen mértékű varázspont-előny aranyat érhet. Emiatt is merem megadni neki ezt a 9 pontot.
Orgling tanácsadó (10): Én ebben a lapban látom a kiegészítő titkos favoritját. Nem annyira nagyon olcsó, és látszólag elég speciális a semlegesítés tartománya, ugyanakkor mivel szinte minden asztalon maradó lap képessége hatás, nagyon ritka, hogy ne lehetne ezt használni, főleg, hogy ősmágiás lapokat (köztük UR bűbájokat) is fog. Orglingok mellett meg akár 1 zsz-ért is jöhet, ami már egyenesen a morbid kategória. Ez még nem lenne elég a 10 ponthoz, de „szerencsére” az ellenfél sikeres lapkijátszása után még egy Orgling kártevővel is megjutalmaz, VAGY megvédi magát egy Fürge elftől. A permanens drágítás pedig mindig erős képesség, így akár semlegesítéstől függetlenül is megéri kijátszani. Én szinte mindenhova el tudom képzelni, ahol a lila színt használjuk. A haszonállat és a tanácsadó együttese komoly érv lehet 2023-ban az orgling epikus kontroll mellett.
Őrjöngő rém (8): Nem szeretem ezt a játékmechanikát, ami a Kreatív termiknél is megjelent, hogy egy dobató forrást gyakorlatilag reagálhatatlan, lapelőnyt adva fog meg. Szerencsére ez a lap azért lényegesen gyengébb, mint Rhatt sorstársa, mert ez magában kijátszva jóval kisebb előnyt generál. Emiatt inkább csak side lap, de ott eléggé erős lehet, illetve saját paklijában alapból is jó lehet.
Ostromgálya (7): Érdekes hajó, szerintem a használhatóbbak között van. Nincs kötelező építő költsége, a képessége meg akár ingyen is használható. Az egyetlen problémám vele, hogy nagyon egypólusú a képessége, ami ellen eléggé fel lehet készülni, az áramlása meg önmagában nem egy nagy kunszt.
Varkaudar árbócos (5): Varkaudarok és hajók közé is hasznos lehet, bár egyikben sem érzem a legerősebb lapnak. A jelenése miatt bontott versenyeken is szívesen bontanám ki.
Varkaudar kormányos (7): Na ez már sokkal izgalmasabb mindkét pakliban. Varkaudarok mellé érzem erősnek, mert a 3 lap generálása a követővel nagyon hasznos lapelőnyt adhat. Ha pedig lelövi az ellenfél, a jelenése is veszélyes lehet. Hajók közé kevésbé érzem jónak a képességét, de oda is elférhet. Az erős jelenése miatt akár még gyűjtőt generáló pakliba is használhatónak tartom, bár a színe ott kérdéses. Hellboy irigykedve nézi a lap grafikáját, ez önmagában plusz 1 pont. :)
Varkaudar naszád (8): Nem mosom le magamról, hogy elfogult vagyok a lila lapokkal, ezért felpontozom őket :). Ugyanakkor ez a lap is az egyik kedvencem volt a kiegészítőből. Az ára elsőre soknak tűnik, de mivel teljes zanszilánk a költsége, sokszor ez nem tűnt annyira zavarónak. A reakciódrágítása és a kijátszáskori képessége miatt sokat sosem buktam vele, az meg külön öröm, hogy a lapelőnye Bilincs és Börtön mellett is realizálható. Utána pedig már egy olcsó leszedést produkál (kár, hogy elsőre csak két lépésből). Általában érdemes a saját gyűjtőnket generálni akkor is, ha kevés jelenéses, illetve vízió lappal játszunk, ne adjuk meg az ellenfélnek azt a szívességet, hogy kidobunk tőle egy Térfaló manaspórákat.
Császári teknősgálya (7): Dornodon is bemutatja az első hajóját rögtön az elemzés kezdetén. Kicsit a tenger úrnőjéhez hasonlít, 2 zsz, visszaadja az árát, és van benne további lapelőnyt lehetősége. Használható lap, bár valószínűleg nem ő lesz a pakli aduásza. Frissen bontott környezetben kiváló lap, mert cantrip leszedés, és zanszilánk a költsége (utóbbira nagyon kell figyelni, mert bár csábítóak az olcsó és hasznos hajók, ha nem lesz rájuk építő lény, és kezünkbe maradnak, abból baj is lehet).
Démoni sziget (7): Egyelőre nekem még kicsit kérdéses ez a lap, látom benne a lehetőséget, de a tesztelésen nem igazán mutatta meg, hogy mit tud. Ha más nem, saját magát passziválva körönként megold egy lapot, ha tudunk mellé valamit még használni, akkor ez rögtön nagy körönkénti képesség lesz. Hajó pakliba nem tűnt az igazinak, mert sokszor a kevés varázslattal játszó pakliban erre a lapra tudták kitenni az amúgy haszontalan ellenvarázslatokat. Hajók ellen már izgalmasabb, hiszen hajót nem csak magunktól tudunk passziválni. Sajnos a grafikája kisebb negatívum, 2006 óta sok idő telt el, sajnos ennek a lapnak az illusztrációja az alkotó egyéb munkáihoz képest rosszul öregedett.
Elsüllyedt ládika (4): A kirotálódott Kővarangy helyére érkezett valami. Ez azonban szerintem lényegesen gyengébb, egyrészt a kötelező csont miatt, másrészt, mert a semmizés és a háló két nagyon hasznos képesség bizonyos paklik ellen, ehhez képest én az egy méregjelzőben kevesebbet látok. Bontott versenyeken azonban így is erős lesz.
Forrófejű minotaurusz (5): Már nem csak a TV-ben nincs Kevin nélkül Karácsony, hanem nálunk sincs, ennek ékes példája a Forrófejű minotaurusz. Optimális képessége van bontott versenyeken, mert a kijátszáskori sebzés és az újrahasznosítás is hasznos. Viszont nem nagyon érzem más versenyeken az erejét.
Füstszakáll (8): A jövő évi első zénben megjelenő kalózok egyik előfutára. A kijátszáskori képességek egyre jobban felértékelődnek majd a játékban, ennek pedig elég hatékony az ilyen képessége. Ráadásként, ha kell, kisebb lények leszedésébe is be tud szállni. Kalózok közé kötelező lesz, de szerintem good stuff paklikban is meg fogja állni a helyét. A lap grafikája, színesítő szövege az egyik legszebb egységet képezi a kiegészítőben.
Gormathion fattya (7): Kicsit drágácska lap, de annyi baj legyen, legalább egész jól be van védve. Ha nem oldják meg az elején – amire azért kicsi az esély – akkor a befektetett lapot hamar visszaadja, valamint egy vp-t is (vagy ha az nem kell, akkor egy izmot), utána meg mehet verekedni is. Egyelőre kétséges számomra, hogy a tűzpakli mellett be fog-e férni máshova, ezért a viszonylag alacsony pont, de lehetőség van benne.
Lélekpurgálás (7): Ez a lap az iskolapéldája a túlgyengített lapnak. A tesztelés elején még 2 zsz-es költsége volt, a második képessége pedig akkor működött, ha legalább az egyik zsz-t áldozásból fizettük, és nem volt a max. 1-es korlát sem rajta (Immunis krakochot imádtam vele lopni). Én erre azt mondtam, hogy a kiegésztő egyik legerősebb lapja lesz, de még intelligensen erős. A többségi vélemény miatt azonban drágult a költsége, majd az utolsó pillanatokban a max. 1-es korlát is rákerült. Szerintem így már picit gyenge, mert az, hogy létrejöjjön a lopása két olyan feltételtől függ, amik közül az egyik sem könnyen teljesíthető. Ezzel együtt azért van benne lehetőség, főleg mert leszedni és reagálni is tud, de ebben a lapban sokkal több volt szerintem.
Mágikus korbács (7): Olcsó lap viszonylag hasznos képességekkel. Még nem igazán látom, hogy pontosan hol akarom használni, de a paraméterei azért megadják a lehetőséget.
Manaszívás (8): Gondolom erről a lapról sokaknak eszébe jut az Elmerombolás, amit tiltani kellett, nem is véletlenül. Megnyugtatok mindenkit, nincs azon a szinten, ettől még jó lap. Figyeljünk rá, hogy az idézés szabállyal a második körben elsütve belekényszerítjük az ellenfelet egy reakció kijátszásába, ráadásul a jelenése miatt rosszul nem jöhetünk ki belőle.
Ork csapatszállító (7): Egyszerű, őszinte, mégis korrekt hajó. Valószínűleg elsősorban nem is hajó pakliba lesz jó – bár az építő lények termelése miatt oda is elférhet – hanem valamiféle hordásabb pakliba. Azért azt ne feledjük el, hogy egy Ork harcos, ha már felhalmozódott a vp-nk, akár hatokat is tudni ütni körönként! A kompenzációja miatt csak a leszedés optimális ellene, az építő lény rögtön mehet ütni a frissen termelt harcostárssal. Frissen bontott és draft környezetben is szívesen játszanék vele.
Ork fedélzetmester (8): Szerintem az egyik legerősebb nemgyakori lapja a kiegészítőnek. Alapból egy cantrip semmizés, de ha még mellé tudunk tenni egy hajót, akkor megadta a dupla lapelőnyt. Azért ez nem rossz egy 1 vp-s lénytől.
Ork hajóács (8): Hajók közé – ha befér a szín – kötelező darab. Alapból talán picit drága, de ha sikerül megvédeni, akkor bármilyen hajót kikeres, és a döntő többségét ki is tudja rakni. Az ősmágiája és a védelme csak hab a tortán. Akár azt is el tudom képzelni, hogy valamilyen kontroll jellegű pakliba beteszem és néhány hajóból berakok 1-2 darabot, hogy ezzel elő tudjam keresni.
Rakon végzet (7): Talán az egyik legérdekesebb hajó a kiegészítőből. Az első képessége a kirotálódó Központi óriásboly képességének minimálisan gyengített változata, ami viszont körönként használható. A másik egy nagyon érdekes másoló képesség, ami Erdauin csillaga mellett eléggé hamar a flottagyőzelem közelébe hozott minket. Az egyetlen bajom a lappal a fix két építős költsége. Ez sajnos azt eredményezi, hogy néha be tud ragadni a kézbe. Asz-phaltos verzióba azért megérdemelhet egy próbát, illetve 1-1 darabot akár hordás paklikban is el tudok képzelni, mert nemcsak a Hajóács, hanem a Quwarg munkafelügyelő is keresi.
Rumos hordó (6): Egy kicsit ezzel a lappal is az volt a gondom, hogy jó, de hova tegyem? Varázslattal játszó paklik ellen jó, de mivel alapból nincs antimágiája, bármilyen varázslattal le lehet lőni. Ha épp nincs varázslata az ellenfélnek, akkor nagy előnyt nem termel. Szerencsére a kompenzációja és a (J) képessége miatt sokat bukni sem lehet vele.
Ryuku sorhajó (2): Ez a verziója a hajó paklinak nagyon erőltetett és szerintem nagyon gyenge volt. Drafton talán meg lehet próbálkozni vele, de a kötelező építő miatt abban sem nagyon látom a fantáziát.
Sörszakáll, a kalóz (7): Egyelőre még van bennem kérdőjel annak kapcsán, hogy a sima tárgypakliba kell-e egy védelem nélküli lény, illetve, hogy a KF vonal elég erős lesz-e. Ugyanakkor ebben a lapban azért van lehetőség, ne vessük el! Az pedig, hogy nem csak kézből kijátszásra sül el, még fog jelentőséggel bírni, amit a tavaszi Zénben fogtok látni…
Titkos rituálé (10): Elérkeztünk a piros szín egyértelműen legerősebb lapjához. Ha nem jelent volna meg az új idézés szabály, akkor csak 9-et adnék neki, de azzal együtt nagyon kemény, hiszen sokszor ingyen, reakciódrágítás és laphátrány nélkül ad varázspont-előnyt. Ez mindenképpen nagyon hasznos. Emlékszünk még ilyen téren a Bufa segítségére, amit – az Elmeromboláshoz hasonlóan – tiltani kellett. Ez azért nem olyan erős, mert nem mindig jön ingyen, van színe, és a lapot is csak a kör végén adja. E mellett általános, bár az egyik tesztelésen valamelyik lap kapcsán éppen arról vitatkoztunk, hogy ez egy lapnál mennyire előny vagy hátrány. Nem rakható ki az ellenfél körében, de nem viszi ingyen a Fec, vagy a Ganüid védelmező. Szóval ezt azért nem nevezhetjük egyértelmű hátránynak.
Urgod (7): Picit hasonló gondjaim vannak vele, mint Rhatt társával. Nem rossz, de önmagában inkább csak direkt sebző pakliban, esetleg valamilyen Kragoruban tudom elképzeli. A kompenzációja szerintem elég vérszegény, mivel akkor fog lejönni, amikor védekezési bónusz is van az ellenfél lényein, így nagy kárt okozni vele nem lehet. Ha már lent van, akkor mondjuk a
§• képessége fájni fog, de addig egy leszedésre is adott a lehetőség.
Vörös patkány (8): Az egyik legnehezebben megítélhető lap. Én személy szerint ennél rosszabb pontot adtam volna neki, de volt olyan tesztelő, aki egyenesen még gyengíteni akart rajta, mert szerinte irreálisan erős. Az tény, hogyha olyan pakli ellen tesszük ki, ami kis Ép-jű lényekkel és varázslatokkal operál, akkor nagyon durva lesz. De lesz amikor nem nagyon fogjuk tudni semmire használni. Szerintem inkább side, esetleg valami keltetős koncepcióba lehet alap, de azért nem akarom a tesztelőtársaim véleményét sem figyelmen kívül hagyni az értékelés során.
A hullámok átka (3): Bontott versenyeken a reakciók mindig értékesek, de egy 2-ért jövő, csak lényeket megfogó lap ott is inkább a határeset kategória. Máshol pedig esélytelen.
Az árnylélek befogása (7): Na, ez már sokkal jobban tetszik. Bár a nem-lény lapokra reagálás néha kevésbé hatékony, de legalább valamivel olcsóbb, és ad egy tokent. Legtöbb esetben Animált csontvázat ad, de a Csattogó krabberről se feledkezzünk meg, ami gyakorlatilag visszaadja az árát. E mellett a képességei alapján Roxba is optimális lehet, így ez a lap nem csak a bontott asztalokon fog felbukkanni.
Árnyrém (10): Nem vitás, hogy a kiegészítő egyik legerősebb lapjához érkeztünk. Önmagában a Villámhorgony-szerű képessége is nagyon jó, bár annál azért gyengébb, hiszen nincs laphúzó alternatívája, és egy zanszilánk sem marad az asztalon utána. Az igazi ereje azonban abban rejlik, hogy saját paklijában egy nagyon komoly védőfunkciót is elláthat, akár úgy is, hogy üresben kijátsszuk és feláldozzuk, akár úgy is, hogy begeneráljuk. A gyűjtőgenerálás elősegítése meg már csak hab a tortán. Figyeljünk arra is, hogy nem csak Semmiző forrást fog meg, hanem bármit, amiben szerepel a Semmi szó, ez nagyon megnöveli azoknak a lapoknak a körét, amit jelenésből kezelni tud.
Elátkozott hajóroncs (7): Nekem az volt az érzésem, hogy direkt flottaépítős paklikba a fekete volt a leggyengébb szín. Így bizonytalan dolog számomra, hogy oda el fog-e férni. Viszont Rox mellett rendkívül olcsóbb ki tud jönni és remek szinergiában van a követőnkkel, oda biztosan kipróbálnám.
Feltámasztott matróz (5): Ha lesz Résföld-Hódítások draft, akkor érdemes odafigyelni rá, a Csontváz harcosokkal egészen jól működik együtt. Ennél sokkal többet sajnos nem látok bele, bár korlátozott versenyeken talán Rox mellé is el fog férni.
Glr’vtugar vércsapoló (7): Az éjfattyak ismételten megkapták az ütőlényüket, ami egész jóra sikerült, hiszen ha csak 6 Ép-nyi sebzés van mellé, akkor már önmagában egy kör alatt elintézi a győzelmet. Igaz, ez kissé elméleti, hiszen a gyakorlatban ilyenkor még gyógyulhat az ellenfél, de legtöbbször, ha csak a túlélésért kell több lapot kidobnia, akkor már mi állunk jól. Ami picit zavar, hogy az ütésen kívül nincs más funkciója. Az áramlása érdekes, mert meg fog jelenni ugyanebben a színben egy Zénes lap ugyanezzel az áramlással, az azonban annyira egysíkú képességgel rendelkezik, hogy csak emiatt nem tettem be az amúgy általam kedvelt áramlós pakliba. Ezt nem próbáltam ki ott, de talán érdemes tenni vele egy próbát, mert az ütőereje önmagáért beszél.
Holttengeri lidérc (7): Xenó bilincsmester light. Ennek nincs kijátszáskori képessége, mindkét játékosra hat a képessége, cserébe masszívabb a védelme. Egy Bilincs kiegészítőjében el tudom képzelni Mező és társai ellen, illetve valami olyan élőholtas-kísértetes pakliban is, ahol nem sok húzást/keresést használunk. Talán Leah hordába is tehetünk vele egy próbát, bár annak azért nem fogok örülni, ha a Szörcsögő motyogóim nem húznak.
Jégtroll (8): Elsőre nem tűnik olyan kemény lapnak, ám jobban megnézve rájövünk, hogy komoly erő van benne, főleg a jelzőleszedés miatt. Ulkor mellett nagyon könnyen ki lehet hozni 1 zanszilánkból, onnantól asztalról nagyon komoly előnyt tud adni. Emellett a Művészek céhe által termelt jelzőket vagy az ellenfél lényein található életeket és izmokat is remekül kezeli. Szerintem a jelenlegi meta egy csodás homokozó lesz neki.
Mélytengeri szimbionta (6): Ennél a lapnál is azt érzem, hogy megvannak a jó képességei, de nem tudom, hova akarom használni. A hordásabb paklikban baj, hogy passzívan jön, Zarknodos vonalban meg ennél van erősebb. Ugyanakkor mivel a rotával egyre gyengébb lapok jönnek, nem zárom ki, hogy később már be fog férni ezek valamelyikébe.
Morgan (9): Talán a legerősebb avatár a készletből. Mivel a fekete egyik alapfegyvere a gyűjtőgenerálás, eléggé hamar ki tud jönni 2 vp-ért. a temetőhöz hasonló
§° képessége gyakorlatilag bármilyen korlátozó szabálylap mellett tud folyamatos előnyt generálni, miközben őt magát nehéz levakarni, hiszen feltámad és még a Semmiző forrásokat is drágítja. Mondjuk az igazán tempós gyűjtőgenekben még így is kérdéses a használata, mert azért a 2 varázspont sem kevés költség, ugyanakkor korlátozó szabálylapok mellé kegyetlen volt, illetve nekem sokkövetős avatárok közé is működött. A Semmizés ellen védő képessége sokáig a gyűjtőből is működött, végül ezt levettük róla, így is elég erősnek éreztük.
Morgan átkozott ajándéka (7): Tulajdonképpen ugyanaz a funkciója mint eddig: a felhalmozott varázspont-készletet nagyon hatékonyan fel lehet vele használni. Mivel a költsége nem módosítható, Erdő, Járj és Keltető mellé is szóba jöhet (bár utóbbiba a fekete színt nagyon nem látom). A jelenése egy nagyon hatékony extra képesség az eddigi verzióihoz képest. Szerintem vele fogunk találkozni az asztalokon.
Nekronmágus (8): Erre a lapra kb. nagybetűvel rá van írva, hogy Leah horda. Egyelőre még a Járj mellé is nagyon optimális, bár a jövőben azért próbáljuk mérsékelni a nekronos trükközését a szabálylapnak, egyébkén meg Leah követőjével lesz kegyetlen.
Niobé, a lélekgazda (7): Az igazat megvallva ez az egyik legtöbbet látott lapom, mégis nehezen tudom az erejét megítélni. A két vér-jelzős képessége nagyon erős, viszont ahhoz azért eléggé sok mindennek kell történnie, hogy vér-jelzők kerüljenek rá, a sima sebzés nem elég, lényeket meg csak akkor tud megoldani, ha fenn vannak az őrposztba. Azonban ez mégsem igaz ebben a formában, ugyanis ott a
§• képessége, amivel viszont tud magára jelzőket tenni. Viszont még mindig óriási kérdőjel, hogy vajon ez elég lesz (azért még mindig az 1-2 vp-s lények dominálnak), illetve magának a lapnak a 2 vp-s költsége is kicsit sok ahhoz képest, hogy alig van védelme. Kragoru mellé ezzel együtt elgondolkodtató lap, vámpírokhoz meg biztosan hatékony lesz.
Patkányinvázió (7): Újabb alapvetően hordás lap. Leah követője mellé, ha tudunk neki valamit áldozni, akár első körben 9-et üt, ráadásul ad egy feltámadós lényt. Nem működött rosszul Estelle mellett sem, ott is azért a 6-os sebzések veszélyesek, ráadásul, ha megoldja őket az ellenfél, akkor jobb híján a követőnek is elsüthetjük a képességét.
Rejtőző dzsunka (5): Újabb hordalap, viszont szerintem picit gyengébb, mint az előzőek. Főleg az zavar benne, hogy – ellentétben az Ork csapatszállítóval – nem aktiválja fixen az építő lényt, így a húzott lapon is múlik, hogy az első körében ténylegesen mekkora tempót ad. Ezenkívül muszáj egy lény az építésre is (bár ha a hordának ez nincs meg, az már régen rossz). Ezzel együtt korlátozottabb környezetben azért látom benne a lehetőséget.
Ryuku romboló (5): Őszintén ez az a hajó, amit nem nagyon értek, hogy miért kellett. A hajóknak van egy ölési opciója a flottaszabály révén, de ha az nem lenne jó, elég sok direktsebző képességű hajónk is van. Az, hogy nekiállok lénnyé alakítani a hajókat és ütögetni vele, szerintem annyira erőltetett, hogy nem is szeretnék vele foglalkozni, főleg egy nem annyira hajó színben. Emellett már előre látom, hogy a bontott versenyeken Leirával felérő mennyiségű kérdést fog generálni. Ezzel együtt próbáljátok ki nyugodtan, hátha nektek jobban fogja adni, mint nekem!
Szörnycsontváz (7): Jópofa lap, bár az ereje kissé kérdéses számomra. Maga a lap képességei meg tudják oldani, hogy folyamatosan termeljük a szörnycsontvázakat, így nem is kell mellé más, cserébe viszont maga a csontváz nem olcsó. A tesztelés alatt láttam olyat is, amikor hemzsegtek a szörnycsontik az asztalon, de olyan is volt, amikor nagy nehezen próbált az adott játékos kiszenvedni egy-egy darabot, az ellenfél meg röhögve eljátszott mellette. Rox mellett azért nem volt rossz.
Thrax halálcsapás (7): Mindig kissé furán nézek, amikor egy másfél VP-s leszedést látok, hiszen még mindig tele van a tesztlista egyért leszedő és valamit még csináló gyakori lapokkal. Azért persze ennél a képlet bonyolultabb, a Thraxnak számos előnye van: ősmágiás, először passzivál, aztán szed le (ez a hajók védelme mellett a bűbájok/tárgyak halálsikolyát is kijátssza), és, ami a legfontosabb vissza is tud venni, ami jól kombózik a Zarknodos szabálylapokkal. Főleg ez utóbbi, ami miatt el lehet gondolkodni a használatán, viszont kár, hogy ez az előny nem jár automatikusan. Szerintem most még nincs a lap a prémium kategóriás leszedések között, de odajuthat, ha kivárja a sorát.
Xirnox lárva (6): Estelle mellé vicces volt, mert nem csak korlátozta az ellenfeleink varázslatait, de a jelenése is sokszor okozott kellemetlen pillanatot. Ezzel együtt inkább csak mókapaklikban érzem hatékonynak, egy gyakori lap előkeresése viszonylag ritkán okoz olyan szituációkat, ami meccseket dönt el. Illetve a már korábban említett Leah hordában is lehet benne perspektíva.
Szabó András
| Létrehozás: 2022. december 13. 15:08:33 | Utolsó frissítés: 2022. december 15. 14:35:07 | Nyomtatási forma |
Az oldal új verziójának megtekintése