Hódítások lapelemzés 1. rész
Újra év vége, újra nagykiegészítő a HKK-ban. A következő két kiegészítő kapcsán kissé hasonló érzéseim vannak, mint az előző kettő kapcsán: ősszel egy új altípus és a köré épülő koncepciók kaptak nagyon sok lapot, a nyári – amiről egyelőre még nem beszélek – meg kissé univerzálisabb. Ezzel együtt nagyon szerettem a tesztelés alatt a hajókat, adott egy újfajta hangulatot a játékoknak, az épületek előtérbe kerülése meg nekem személy szerint már egy régi célom volt a játékban. De lássuk egyesével, hogy miként sikerültek a lapok! A nyári pontozási szisztémán nem változtattam, így az alábbi rendszer szerint írom az értékelést:
10 pont - Erős versenyspoiler, amely több pakli alapja lehet, akár káoszformátumon is előtérbe kerülhet.
9 pont - Kiemelkedő lap, több helyre befér majd, vagy győzelemesélyessé tesz egy koncepciót. Káoszformátumon is megállja a helyét (bár ott már nem ez lesz a paklik sztárja).
8 pont - Nagyon jó kártya, a saját paklijába kötelező darab, de más paklikban is felbukkanhat, kiegészítő jelleggel (inkább korlátozottabb környezetben) káoszformátumon is elférhet.
7 pont - Jó lap, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható, elsősorban Új Nemzedék formátumokon.
6 pont - Nem kifejezetten nagy szám, de speciális Új Nemzedék formátumokon előtérbe kerülhet.
5 pont – Nem túl erős lap, a saját paklijában is már csak nagyon erősen korlátozott formátumokon tudom elképzelni; valamint azok a lapokat is ide sorolom, amiket csak bontott környezetben tudok elképzelni, de ott prémium lapok lehetnek.
4 pont – Épített paklis környezetben gyenge, frissen bontott és válogatós versenyeken viszont az erősebbek közé tartozik.
3 pont – Bontott környezetben még használható, máshol már gyenge lap.
2 pont – Már Frissen bontott versenyeken is csak nagyon kiegészítő jelleggel vagy gyengébb bontásnál férhet el.
1 pont – Inkább hagyjuk...
Aknászhajó (2): Rögtön itt a kiegészítő spoilere! Na jó, nem :). Az §°-re 2-s sebzés még akkor is gyenge képesség lenne, ha maga az Aknászhajó zanszilánkért jönne, így meg, hogy még fel is kell építeni, teljesen esélytelen. Még bontott versenyen is gyenge. Igazából a Háború szele és az Erdauin csillaga jelölőlapjaként fog csak megjelenni az asztalokon.
Bhesmy Vall (7): A tesztelés alatt kegyetlen volt. A húzó képessége akkor is működött, ha csak hajónk volt játékban, azonnal húzatott és talán olcsóbb is volt. Így, hogy ennyi mindent kapott, sikerült túlságosan gyengíteni. Ezzel együtt szerintem meg fogja találni a helyét, főleg hajós paklikban. A színe nem akadályozza abban, hogy bárhova betegyük, így akár Hajóács-pótlékként is funkcionálhat.
Dharosz arzenálja (4): Bontott versenyeken a költsége ellenére jó lehet, mert kijátszásakor visszaadja a lapot, illetve folyamatos előnyt ad. Más koncepcióba nem hiszem, hogy be fog férni.
Estelle, a kedvencgyűjtő (7): Régóta érlelődött egy ilyesfajta lap ötlete, most megszületett. Hogy mire lesz jó, az már más kérdés. A tesztelésen alapvetően kétféle koncepciót láttam erre építve. Az egyik egy szinte kizárólag gyakori- és nem gyakori lapokból álló pakli, leginkább hordalényekkel, amik nagyon gyorsan ütnek és a követővel van némi védelmük. Az ellenfél természetesen próbálja megoldani a lapokat, de emiatt viszonylag hamar kisül a követő lapelőnyt adó képessége. Elméletben ez nem hangzik rosszul, de a gyakorlatban nem egyszer láttam, hogy a másik oldalon kijön egy Goblin katapultőr és vége a paklinak. A másik, amit láttam egy olyan pakli, ami csak 12-18 gyakori- illetve nem gyakori lapot használt, esetleg tokentermelésekkel fokozta a követő hatékonyságát. Ez jobbnak tűnt, de nem biztos, hogy ehhez ez a követő a legjobb. Összességében igazán versenyerős koncepciót erre nem láttunk. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nem is volt igazán cél.
Gormathion kegyence (7): A tűz pakli is megkapta saját epikus követőjét, ami a Zu’lit familiárisára hajaz. A két képességből azért az olcsóbbítás egyértelműen erősebb, mint a reakciódrágítás. Ráadásul ennek a lapnak azért több a konkurenciája, ugyanis Valsirah és akár még a nerfelt Fájdalom szépsége (Változó környezet) is lehet perspektíva. Így egyelőre kérdéses számomra ez a lap.
Kivégzés (6): Nem tudom... nem azt mondom, hogy rossz a képessége, mert egy permanens lényleszedés mindig jó, ám csak saját körben használható, ráadásul annyira speciális, hogy nem hiszem, hogy hagyományos környezetben ez labdába rúghat. Korlátozott versenyeken azonban előtérbe kerülhet.
Manakorall (10): Na, itt az első igazán komoly lap. Gyakorlatilag fő képességnek megkapta az egykori Ősi legendák képességét, ami azért sokáig erős lapnak számított. De e mellett ha éppen nincs mit keresni, akkor körönként tud nekünk termelni egy varázspontot vagy lapot. Azt se feledjük, hogy mágikus védelme és ősmágiája van, mindkettő előtérbe kerülhet különböző koncepciókban. A színtelensége miatt pedig gyakorlatilag minden olyan pakliba beférhet, ami a zanszilánkokra épülve lehetővé teszi az olcsóbb kijátszását.
Pihenő (8): Mivel egy újrakiadás, ezért nagy meglepetés nincs benne. Korábban is sok kiegészítő pakliban helyet kapott, ez most sem lesz másként. Én örülök, hogy visszatér a metába, hasznos, hiánypótló lap.
Weerd admirális (7): Érdekes, hogy nagyon hasonló gondolatok jutottak nekem eszembe erről a lapról, ami a Gormathion kegyence kapcsán. A képességei nem rosszak, mert két olyan védelmet ad, ami a hajóvédelem mellett komoly stabilitást jelenthet. A problémám inkább az volt, hogy vajon ez-e az optimális narancs lap. Mert ha sok építős költségű hajóval játszunk, akkor Asz-phalt, a megbízható hatékonyabbnak tűnik, míg ha a zanszilánkosokra megyünk rá, akkor az Építő rakshallion is komoly rivális. Így azért vannak bennem kérdések. Ettől függetlenül vele is lehet erős paklit összerakni.
Alba Regina (6): Páros versenyeken brutális lesz, ez nem kérdés, mert ott tud két lapot lopni a két ellenféltől. Más versenyeken nagy dilemma. Bár kettőért ellopni egy lapot nem kifejezetten rossz, de valamit adnunk kell az ellenfélnek is cserébe (igaz, saját magát is átadhatjuk). A második képessége bontott versenyeken nagyon jó kis trükk lesz, de másfajta környezetben nagyon ritkán fog előtérbe kerülni. Kalandozók védőszentje mellett egyért azért finom volt, illetve ott van az új idézés szabály is, ami ezzel okozhat meglepetést.
Aranyfecske (8): Szeretem ezt a lapot, mert egy olyan játékmechanikát hoz előtérbe, amit manapság egyre ritkábban használunk: a csontért áldozást. Tulajdonképpen egyszerű a koncepció: Kijön, esetleg felépít valamit, következő körben beáldozzunk, van 6 csontunk, ami a jelenés miatt olyan, mintha hat varázspontunk lenne. Közben egy körre lelassítja az ellenfelet. Hogy ez mire lesz elég, az már nagyobb kérdés, de látok benne fantáziát.
szerk: a lappal kapcsolatban merültek fel kérdések. Az Aranyfecske minden lapod bal felső sarkában a költséget átírja annyi zanszilánkra, amennyi a lap költsége, tehát pl. egy 2 vp 1 nekron költségű lapot 3 zsz költségű lesz. Ez megtörténik minden lapoddal arra a körre, még a pakliban levőkkel is, így pl. tudsz keresni bármit zsz-es lapként. Idézni viszont nem fogod tudni őket, hiszen zanszilánkért jönnek, és azt a döntést, hogy idézed-e a lapot, csak a kijátszáskor hozod meg, akkor már a fecske „átírta” a költséget.
Burástya rajzás (3): A tesztelésen próbálgattam olyan burástya pakliban, ami a 8 Burástya kölyök termeléses győzelmet célozta meg. Érdekes volt, de mindig azt éreztem, hogy ennél tudnék jobbat húzni. Mivel a második képességre nem burástyákra, hanem lényekre hat, ezért bontotton lehet rá építeni.
Daloló szirén (9): Lehet, meglepő, de nagyon jó lapnak gondolom. A nullás csábítás elsőre nem tűnik nagy dolognak, de időnként kellemes egy kis lény ellopásával zanszilánkot termelni. A második képessége szintén garantál egy lapelőnyt, utána még a gyűjtőből is vissza tud venni egy lapot. Leginkább Zarknodos környezetben fogja otthon érezni magát, de az idő múlásával egyre több helyen kaphat helyet.
Hajóroncs fosztogató (6): Ez megint egy érdekes lap. Annyi univerzális, kemény lap van még a Homokdűnékben és a XI. kiadásban, hogy ezeket jó üzlet lehet egyért elcsenni, főleg, hogy semlegesítés-védelme is van. Villámháborúban kifejezetten jól hangzik, mert a szabálylap mellett gyakorlatilag reagálhatatlan. Viszont 2024-től kb. mehet a kukába, és ezt nem hagyhattam figyelmen kívül a pontozás során.
Hendiala (8): Ismét eljöttek az avatárok. Az újak közül ez egyértelműen az erősebbek közé tartozik. Megakadályozni legtöbbször nincs értelme, mert kis túlzással gyakran egy kört bukik vele az ellenfél. Ha viszont az asztalon van, már garantáltan hozza a lapelőnyt, mert sem a kéz, sem az asztal nem érezheti biztonságban magát tőle. Csak le ne puffantsa 0-ért egy Motyogó szolga...
Hendiala közbelép (4): Bontott versenyen elképzelhetőnek tartom, hogy főleg a középjátékban megéri a képessége azt, hogy ráköltsünk két varázspontot, ráadásul az új idézés szabállyal ez egy kifejezetten hatékony védekező lap lehet. Máshol azonban kissé drágácska.
Konfabuláló Iterátor (6): Bevallom, nem szeretem ezt a lapot, ugyanis mindösszesen annyi funkciója van, hogy két sokak által utált papírt, a Művészek céhét és az Immunis krakochot (utóbbit részben) kezeli. Nagyon nem vagyok oda az ennyire direkt ellenlapokért. Ezzel együtt amíg ezek játékban vannak, addig az Iterátor is előbukkanhat a kiegészítő paklikban.
szerk: a krakochot annyiban kezeli csak, hogy a mágikus támadása miatt le tudja ütni, de mikor a krakoch meghalna, már nincs a játékban, így azt nem fogja a Semmibe küldeni. Attól persze még a halálsikolyra húzunk, ez nem rossz üzlet. Illetve hatékonyan tudja irtani a feltámadó lényeket is. 1-ért 4/3 repül visszaadja magát szerintem alapban sem rossz, a fenti extrákkal kiegészítve nekem ez inkább 8 pontos.
Neutralizálás (8): Na ezt viszont szeretem. A Ryuku őrtorony óta tudjuk, hogy a lap képességnek az elvétele sokszor még erősebb, mint a leszedés, mert mind az életet, mind a halálsikolyt jól kezeli. Emiatt ez egy hatékony leszedés, ráadásul utána még a költségétől függően kisebb vagy nagyobb sebzéseket is bevihetünk vele. A tesztelésen egy darabig hálója is volt, én örültem volna, ha rajta marad, de így is hasznos lap lehet belőle.
Pszi elementál (6): Ezt nem érzem ritka erősségű lapnak. Az a baj, hogy első körben nem tud kijönni, 4-5. körben meg már értelmetlen kijönnie, csak felesleges lap lesz, így a játéknak csak nagyon szűk tartományában látom igazán működőképesnek. Ezzel együtt drágító szabálylapok mellett talán szóba kerülhet.
szerk: Lassan járjban egy 1. körben aktivizált Kertészek céhével kijön ez az 1. körben is, de ha csak a 2. körben rakja ki pl. egy Bűvös erdő, miután kezdett, utána is jó eséllyel nyer. Nálam ez a lap minimum 7 pont.
Ryn, a földön járó (7): Érdekes képessége van a lapnak. Ha egy saját lényünknek adjuk az izmokat és odaadjuk az ellenfélnek, akkor az két lap, ha meg később el vissza tudjuk lopni mondjuk egy másik szirénnel, akkor a visszakerülő lapra nem sülnek ki az izmok. Ez elméletben jól hangzik, csak a gyakorlatban annyira izzadtságszagú, hogy ebbe nem sokszor volt értelme befektetni 2.5 varázspontot. Fókusz meglelése mellé viszont finom volt.
Sárkány ifjonc (6): Egyetlen bajom van ezzel a lappal: amíg reakciók nagy részét még mindig a régi lapokból válogatták be a játékosok, addig a leszedésekből már több új is bekerült a metába, elég csak a Művészek céhére, a Motyogó szolgára vagy az Önbeteljesítő jóslatra gondolni. Így egyelőre nem nagyon látom azt, hogy ebbe a lapba annyira be akarnám fektetni a 3 varázspontot. A törhető sárkány úrnő és a Fókusz meglelése azért valamelyest javíthat a helyzeten.
Szirén bilincstörő (6): Újabb ellenlap. Igazat megvallva azzal kapcsolatban vannak kétségeim, hogy vajon a 2 varázspont mennyire reális költség egy ennyire speciális semlegesítésre. Viszont legalább ha ki tud jönni, akkor 1-2 etnikumot kellemesen tud kezelni. Ez és a jelenés együttesen azért elgondolkodtat majd, hogy kiegészítő pakliba betegyem-e.
Szirén védelmező (7): Valahogy ez a kék szekció nem lett a legerősebb. Ez egyáltalán nem baj, így is a legerősebb színek között van, legalább kicsit javul az egyensúly. Visszatérve szirénünkre, saját paklijában szerintem bőven helye van, mert az olcsóbbítós követő mellett egy zanszilánkért jön, és vannak hasznos képességei.
Szomorú szerelmek hercege (5): Lopás elleni lap. Annak olcsó és hatékony, de azért a felől komoly kétségeim vannak, hogy maga a képesség lesz-e olyan erős, hogy külön ez ellen készüljünk. Ha nem lenne Gyémántfésű, azt mondanám, hogy nem, így lehetséges, hogy használni fogják.
Tengeri sárkány (2): Négylapos sárkány úrnőbe el tudom képzelni, csak éppen ez a pakli gyakorlatilag nem létezik. Bontotton is vannak nála jobbak, de a lehetséges képességek miatt talán egy esély jár neki.
Tudásszomj (5): Bontotton négyet kérek belőle, drafton magasan fogom pickelni, máshol meg nem igazán látom értelmét.
A hit ereje (7): Újabb kártya, amit leginkább Művészek céhe és Ulkor ellenlapként tudnék aposztrofálni. Ugyanakkor ez sokkal jobban tetszik, mint kék társa. Önmagában van több hatékony alternatív képessége, másrészt, mert a max. ÉP-növeléses gyógyulásban is látok lehetőséget. A tesztelésen próbálkoztam egyébként Résföldi expedícióra épülő paklival, ami a jelzők leszedésével operál, oda ez egy érdekes lap volt.
A tenger úrnője (7): Belekerült egy kis időbe, amíg tudatosult bennem, hogy ez egy hajó és nem egy lény. Ugyanakkor összességében szerintem egy működőképes verzió. Viszonylag olcsó, van némi védelme (igaz, egy kontrollosabb pakliban minket is szívathat), egy leszedés fixen bele van építve, a többit képessége meg erősen ellenfél- és metafüggő. Még annyira nem látom, hogy ez alaplap lesz-e vagy kiegészítő, de szerintem mindenképpen van létjogosultsága.
Alanori mágikus korvett (7): Úgy látszik, a mágusok is készítenek hajókat, ugyanis egy tiszta varázspontos hajó is tengerre szállt. Nekem ez annyira nem tetszik, főleg a kötelező varázspont-költsége miatt, viszont idézés mellé akár jó is lehet. Egy lapot ad, de azért nem egy nagy durranás, a másik képessége meg a játék elején jó, de később már jobban örülnénk másnak. Ezzel együtt nem reménytelen, hiszen az egy lap garantált, és azt legalább azonnal megkapjuk, így ha mást nem töltelék jelleggel bekerülhet a pakliba.
szerk: későbbi játékban is jó, mivel azonnal visszahúzza magát, lapbefektetés nélkül növeli a flottát. Sokszor az is előnyös, hogy ha nincs építőnk, egy építős hajót ki tud rakni zanszilánkból. Eleinte én is „töltelék jelleggel” raktam a hajó pakliba, később már ezzel kezdtem. Nem egyszer volt olyan szituáció, ahol a következő körben az ellenfél már kezdett volna nagyon jól állni, és kellett valami azonnali megoldás, nyerés. A tesztelés során az azonnali húzás végül a legtöbb hajóról lekerült, úgyhogy alapvetően a „beáldozom zanszilánknak és Hagarral újra kirakom a gyűjtőből” opció ennél a hajónál maradt meg, sokszor így elérve a 20-as flottát.
Angvard (6): Ezt a lapot figyeltem a tesztelés alatt, de valahogy nem állt össze a kép a fejemben. A Művészek céhe ellen persze ez is jó, de itt az ellenfél nem fogja megtenni azt a szívességet, hogy ráteszi jó drágán a jelzőit, hogy. Amúgy meg kit fog zavarni egy 2/2-es lény? Ki lehet próbálni néhány kombósabb lappal, de ezzel meg az volt a baj, hogy ő maga hiába szinte megoldhatatlan, a jelzőpakoló lapokról ugyanez már nem mondható el. Így én egyelőre nem találtam meg a helyét. De végletesen lehúzni sem akarom, mert azért látok benne fantáziát.
szerk: nem gyakori létére ez egy szinte kiirthatatlan lény, valamivel előbb el kell venni a képességét (és a dermesztésjelző nem játszik), hogy meg tudjuk ölni. A statjai viszont sajnos gyengék, és a halálsikoly akkor sül ki, ha már meghalt, ezért sajnos az összegyűjtött jelzők nélkül fog visszakerülni a játékba.
Buborékváros (8): Még ki sem rotált az ősmágia tornya, máris itt az utódja. Annál azért gyengébb, mert főszabály szerint csak varázslatot fog meg, és az alternatívája sem olyan erős, ráadásul az ősmágia is hiányzik. Cserébe viszont védekezik és semmizni is tud. Hajók mellett meg további előnyei vannak, amik ebben a pakliban már egy szintre emelik a Toronnyal.
Cikázó fregatt (7): Múltkori lapelemzésben talán kicsit hurráoptimista voltam a Cikázó platform terén, most azonban szerintem nem lövök mellé. Ez a lap is képes egy nekronért kör végén visszaadni magát és zanszilánkot termelni, de annál mégis erősebbnek tartom. Egyrészt mert van egy koncepciója, ahol nagyonis látom a helyét, másrészt mivel nem csak hajók közé, hanem azok ellen is elég effektív.
Eliana (7): Szépséges hölgyünk képességei vákuumban nézve nem rosszak: saját körben magának tud izmot adni, ellenfél körében megold egy kisebb lényt, és közben véd minket a sebző forrásoktól. Ez tetszik. Az egyetlen gondom, hogy igazából hova akarom használni? És ez azért egy nagy gond. Mert kontrollokba nekem még mindig kicsit drága, Zarknodos paklikban pedig a színe nem az igazi, és az izmokat sem lehet annyira kihasználni. Szóval úgy érzem, hogy jelenleg kicsit keresi a helyét a lap. A nyári kiegészítővel talán meg fogja találni.
Elszánt békefenntartó (4): Két olyan képessége van, ami bontott környezetben nagyon hasznos lehet. Az újrahasznosítás a semmizés alternatívája, valamint egy garancia, hogy ne fogyjon el a paklink, a gyógyulás meg harcokban és a direkt sebzések ellen is jó. Máshol viszont nem igazán tudom elképzelni.
Erdauin csillaga (6): Illusztrációját tekintve az egyik legszebb hajó, erősségét tekintve vannak kétségeim. Az a baj, hogy a hármas költség, amiből egyik kötelező építő, egyszerűen sok, ezt még egy Szellemszolga sem építi meg magában. Nem mondom, hogy gyenge a képessége, de körönként egy lapot tud megoldani, azt is csak a saját körben. Az a legnagyobb bajom vele, hogy amikor rosszul álltam, legtöbbször ki sem tudtam tenni, amikor meg jól, akkor már nem volt rá igazán szükségem. Ezzel együtt 1-2 darab beférhet a pakliba, mert a flottagyőzelmet nagyon elő tudja segíteni.
szerk: elég sokat játszottunk hajó paklival, a meccsek többségét ez a lap nyerte, akár azért, mert egymaga +7 flottát ad, akár magával a sebzéssel. Az „időpajzs”, valamint a követő reakciódrágítása és a hajószabály miatt különösen nehéz megoldani, a körönkénti 7 sebzés miatt pedig erre nincs is sok idő. Egyetlen hátránya, hogy a képessége §°, így az ellenfél körébe nem tudunk beleszólni. Hajó pakliba nekem 8 pontos lap, mindig be akartam húzni, ezért 3-mal játszottam.
Felhőbárka (8): Na, ez már sokkal jobban tetszik. Kijöhet akár építő nélkül is, a §°-es opciók közül az egyik szinte mindig jó, a másik meg elég hiánypótló, és ha kell, ő is be tud szállni az ölésbe. Ez eléggé alaplapnak tűnik, ha a szín befér (szerintem be fog).
szerk: én ezt alapból nem használtam a hajó pakliba. A Lassan járj drágítja, nincs reakcióvédelme, lénybe nem tud lőni, a flottát nem segíti, ha használjuk a 2. képességét, az azonnali húzások, mint az Alanori mágikus korvett egyszerűen jobbak. Funkciójában egy Felfelé a lejtőn egyszerűen jobb nála, nekem ez max. 5-6 pontos.
Istenölő (9): A szintén ebben a színben megjelenő Igazság próbája eddig nem igazán váltotta meg a világot, az Istenölőnek erre azonban jóval több esélyt adok. Önmagában a pP-re leszedés még nem lenne akkora durranás, az életkioltás és az immunitástól való védelem viszont bőven használhatóvá teszi. Ha meg az életkioltás nem kell, akkor ő maga lesz nagyon nehezen levakarható. A gyógyulós képessége miatt pedig akár még valamilyen harangmesteres-gyógyulós pakliban is el tudom képzelni.
szerk: nekem ez 10 pontos lap, pP-re A nagytanács ítélete úgy, hogy még a max. ÉP-t is növeli még akkor is jó, ha az ellenfél látja ezért nincs benne meglepetés, mint az azonnali verzióban.
Mennyei térítő (8): A Csábító papnő és Karrei után egy újabb potenciális duplalopást kaptunk. Jelentős különbség, hogy nem életkioltó, nincs reakciódrágítása sem. Viszont az altípusa és a hozzá tartozó követő nagyon erőssé teszi. Angyal epikus mellett nem kell félnünk, hogy egy Fürge elf megoldja a lapunkat, mielőtt lopna, illetve ha megakadályozzák, akkor is meg tudjuk idézni újra a gyűjtőből. Ez a lap szerintem az asztal kontrollálásának új fejezetét nyitja meg.
Mikhael, az oltalmazó (9): Egy lapban két reakció. A költsége egy kicsit borsos, ám egy elhúzódó mérkőzésen lesz lehetőség kiaknázni mindkét képességét. Mivel a második képessége gyűjtőből működő, gyűjtőgenerálás mellett is jó, illetve ha eldobatják, akkor sem fogunk nagyon kétségbe esni. Látok benne fantáziát, ebből a kiegészítőből ez volt az egyik olyan lapom, amit a tesztversenyen is használtam.
Napkirály (8): Mivel Raia viszonylag sok tokentermeléssel játszik, Napkirály is megjelenhet az ilyen típusú paklikban. Ha kijön 2-ért, akkor az §° képessége számottevő előnyt ad, és az avatár értékei önmagában is jók. Az élet képessége fontos, ennek köszönhetően nehézkes lehet megoldani az ellenfélnek. Az alternatív nyerést adó képessége új életet lehelhet az Életenergia kontrollba.
Szigetlakó kerub (5): Kragoru mellé el tudom képzelni, illetve az izmai miatt akár valami lényes hordába is, de komoly versenypaklikban lesznek nála jobbak.
Szilánkcsapda (10): Ez egy elég erős lap. Első ránézésre az Angyali kórus szavához hasonló lapról beszélünk, így érdemes őket kicsit összevetni. Mindkettő reagál és leszed, a Csapda kicsit szűkebb körben, viszont olcsóbban. A Kórus azonban védekezik, ezek szerintem kb. kiegyenlítik a két lapot. Ugyanakkor a két alternatívából szerintem az Angyali kórus szaváé erősebb, mert az grátisz lapelőnyt ad, ez meg legfeljebb minőségi előnyt. Ugyanakkor úgy érzem, hogy a Szilánkcsapda is bőven versenylappá fog válni, a nyári kieggel együtt meg a fehér az egyik legerősebb reakció-szín lesz.
Tengeri vihar (3): Bontott versenyen érdekes tömegirtás lehet, néha a lapot is vissza tudjuk vele termelni, ha valami lényt is ki tudtunk tenni. Ugyanakkor mindenhol máshol eléggé erőltetett lapnak tartom.
Vízfőnix (10): A másik olyan lap, amit a tesztelőversenyen használtam (a paklim manóseregét majd szintén nyáron nézhetitek meg). Első ránézésre nem tűnnek erősnek a képességei, de játék közben megmutatja az erejét. Első alkalommal kijön egyért, az §° képességével visszaadja a befektetett lapot, majd körönként sebez ötöt. De ha az ellenfél megpróbálja megoldani – vagy beáldozzuk valaminek – akkor jöhet vissza és innentől már nettó lapelőnyt termelt nekünk. És mivel egyért jön és ki is kell semmizni, nehéz optimálisan megoldani. A lap nagyon sokáig kék volt, de mivel nem akartuk a kiegészítő egy potenciális spoilerét megint Eleniosba tenni, így végül fehér lett belőle.
Yaurr rombolóhajó (6): Még egy fehér hajó, ami akár hajók ellen is jó lehet. A §• tömegirtása egy hasznos képesség, a másik meg egy védelmi funkciót ellátó képesség vagy egy hajó leszedés. Inkább kiegészítő lapnak tartom, kicsit problémás, mert őt magát is fel kell építeni, ezzel együtt látok benne fantáziát.
A mélység felfedezése (8): Az esetek döntő többségében ad egy tiszta és egy minőségi lapelőnyt. A kérdés csak az, hogy mennyiért. 2 varázspontért ez még akkor is borsos, ha ilyenkor azonnal jön a 2 lap. Izgalmasabb, ha valahogyan a gyűjtőnkbe tudjuk tenni. Nagyon jó kiegészítő lap emiatt anti-mágia vagy másfajta dobatások ellen, de ha valahogyan a Rhattot bele tudjuk erőltetni a gyűjtőgenbe (a Termik spóra meg jó pár jelenéses lap mellett azért ez nem reménytelen), akkor oda is jó lehet. Elődjével ellentétben a Bilincset és a Börtönt már nem játssza ki, ettől függetlenül használható lap.
Bénítás (3): Bontott környezetben hasznos lehet a tömegirtás, még akkor is, ha minket is bánt, így ott ez egy használható lap. Egyébként viszont szerintem ennél vannak jobb tömegirtások. Mókás kedvűek Arochos pakliba is kipróbálhatják a jelentős reakció drágítása miatt.
Bizalmi válság (8): Érdekes lap, aminek az ereje nagyban függ a metától. Ha az ellenfélnek 3 céhe van (márpedig a Művészek céhe mellett ez bőven lehetséges), akkor brutális erejű reakció és leszedés. Ha kettő aktív céhe van az ellenfélnek, akkor egyért még mindig nem rossz üzlet a kijátszása, főleg, hogy idézés-kompatibilis lap. 2-ért és 3-ért viszont drága. Bár van áramlása, amiatt nem szavaznék neki bizalmat. A magas pontszámát indokolja, hogy jelenleg mind a Művészek céhe mint a Roxati céhtanács főtitkára gyakran használt lap, így szerintem megéri vele reszkírozni akár alapból is. Sajnos már most látszik, hogy ez a lap ténylegesen egy évvel korábban fog kirotálni, mint amikor szabályok szerint kellene neki, a céhek kiszállása uttán nem jósolok neki nagy jövőt.
Bölcs látomás (10): Talán a legerősebb Rhatt lap a kiegészítőből. Akár manára, akár lapra van szükségünk, mindig jelentős segítséget ad ez a lap. Ráadásként visszaadja a befektetett lapot és manát is, így nettó előnyről beszélünk. Mivel vegyes a költsége (a jövőben ezek egyre ritkábbak lesznek), ezért Lassan járjban is kiváló, de a blokkoló pakli is szeretni fogja. Ezenkívül korlátozottabb környezetben akár egy sima kontrollba is oké. Sajnos Fókusz meglelése mellett kevésbé optimális, mert a tesztelés vége felé rákerült, hogy nem csökkenthető a költsége. Az időpajzsos védelme erős, de azért az idők során ez a védelem is gyengülni fog.
Ganüid gátépítő (8): Ganüidek közé kötelező. A követővel és a képességével ingyen is létrejöhet, onnantól csak a leszedések tudják kezelni. Ráadásul védi a reakcióktól a társait is. Ha megéri a reggelt az ellenfél körét, akkor már nettó lapelőnyt is ad. Nem zárom ki, hogy hosszú távon egy Rhattal játszó kontrollba is bekerül, a lassító képessége is kellemetlen.
Ganüid sztratégosz (3): Ez már kevésbé erős oldala a ganüid szekciónak. Alapból nem rossz az, hogy ad nekik némi ütőerőt – ebben azért hiányt szenvednek – de kérdés, hogy ez megér-e egy lapot. Szerintem nem. Azt viszont el tudom képzelni, hogy drafton e köré a lap köré építünk paklit, mert ha 3 ilyen kinn van, az már 15-ös sebzés és a sok direkt sebző lap miatt a jelenése is hatékony védelem lehet.
Ganüid tűznyelő (7): Ez inkább csak ganüidek közé fog elférni, ott viszont jó helye lesz. A sebző képessége növeli a pakli erejét, de a játék korai szakaszában a második képessége az izgalmasabb. Egy Ganüid kémet vagy egy izmos Zekhartaxot szívesen veszünk vissza a kezünkbe. Ha meg sikerülne megoldani, fekete áldásként még akkor is ott van a jelenése.
Garabonciás (8): Szerintem ez egy erős lap, csak meg kell találni a helyét. Az első képessége nagyon hasonló a hamarosan kirotáló Bűvös forráséhoz. Az nyilván egy hátrány, hogy varázspontból lapot generálni nem tud, de mégiscsak egy isteni lappal vetjük össze. De varázspontot vagy minőségi lapelőnyt tud termelni, e mellett ott van a leszedő képessége is. Tesztelésen raktam össze Kalandozók védőszentje-Hegymélyi keltető paklit, amibe betettem, ott nagyon jól működött, ráadásul miatta – meg egy Zénben megjelenő másik kalandozó miatt – pár Kurtzot is be mertem tenni, amivel különösen hatékony volt.
Híresember (7): Nem csak Keltetős, hanem négylapos kalandozó paklival is próbálkoztam, méghozzá egy olyan etnikummal, ami a nyári kiegészítőben kap majd extrákat. Abban a pakliban Híresember barátunk elég jó volt. 1 zanszilánkért 4-et ütő lény már nagyon hatékony, ami ráadásul rendelkezik egy extra képességgel, amit legtöbbször arra használtam fel, hogy az ellenfél őrposztban lévő lényeit leküldve bevigyem a végső ütést. Összességében nem volt rossz. Máshova már bizonytalanabb az ereje, bár ha a Művészek céhe tombolása megmarad, még akár szóhoz is juthat.
szerk: kis spoiler: a nyári kiegészítőben a kalandozókon belül a kobudera pakli egy komolyabb tuning kap, a kobudera altípus ezért még jelenteni fog egy kis pluszt.
Időörvény (3): Rhattnak nagyon hatékony leszedő vonala lesz drafton, ezt érdemes fejben tartani. Az Időörvény tipikus 1 VP-s leszedés némi extrával. Itt ez nem egy tóken, vagy egy jelző lény, hanem némi minőségi előny –ha be tudunk tenni egy blank lapot az ellenfél paklijának tetejére. Extrém esetben akár saját lap is lőhető vele, ha valami nagyon erős kijátszáskori vagy §• képessége van.
Istarian (7): Nem rossz lap, de kicsit egypólusú. Blokkoló pakliban az igazi, hiszen alapból blokkol, a képessége is max. Vp-t csökkent, és a visszavétel is hasznos. Láttam olyan kört, amikor 3 Bölcsek kívánságot/Megnyilatkozást kaptam az arcomba ezzel és az Írnokok céhével. Nem én nyertem azt a meccset. Máshova viszont – avatár-Kragoru vonalon kívül – nem igazán látom értelmét.
Lassú ganüid (8): Érdekes lap, ami nem csak ganüidek közé lehet jó. Általában volt olyan lényem, amit be tudtam áldozni a drágításnak. Ez innentől azt jelentette, ha nem leszedést játszik ki az ellenfelünk, akkor szinte rögtön generálta a lapot. A leszedésektől meg hatékonyan fedezte a Ganüid védelmező. Mivel Keltető-kompatibilis lap ő is és a Védelmező is, a Rhatt top 3 Keltető színné vált szerintem.
Tengerrengés (5): Mivel most már bontotton is egyre kevésbé tudunk majd extrém gyors paklikat összerakni, az 1 vp 1 zsz-es leszedés jó lehet. Ráadásként még vissza is adhatja a befektetett lapot. Ezért bontott és talán draft környezetben is erős lap lesz. Hagyományos környezetben jelenleg még nem állja meg a helyét.
Zekhartax (7): Ezt a lapot már 2 éve teszteljük, valahogy sosem találtuk meg az optimális erejét. Kezdetben 3-at dobatott, az úgy nagyon kemény volt, az lement kettőre, úgy meg gyengének éreztük. Aztán jött az X+1 izom az X helyett úgy már oké volt, de az epikusok olcsóbbítós nerfje gyengébbé tette, ezért picivel olcsóbb lett. Végül megkaptuk a jelenlegi verzióját. Ganüidek közé szerintem elég jó, mert ha csak 1-2 Ifjoncot tudunk neki dobni, akkor már masszív előnyt tud adni. Máshova viszont jelenleg még drága lesz.
Szabó András
szerk: Tihor Miklós
| Létrehozás: 2022. december 9. 13:39:07 | Utolsó frissítés: 2022. december 13. 15:11:45 | Nyomtatási forma | Az oldal új verziójának megtekintése |