Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Mi legyen a következő 2 tókenes zén neve?

1.) Tókenek I és Tókenek II.
2.) A fény / sötétség gyermekei
3.) Zén komisz / furfangos tókenjei

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
További szavazások...
Fórum a témához...
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi versenyzõk
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
HKK - Zsákbamacska február 9.
A pillanat képe
Raia előtt
(Túlélők Földje)
Küldd el képeslapként!
Raia, a Napisten követői a jóság teljes elkötelezettjei. Messziről megérzik a gonoszt. Oltáraik a felkelő napot szimbolizálják, szívük az örök jóakarás lángjával ég.
Nézz szét a galériában!
Homokdűnék - az új meta
Kredit akció 2021.04.14.-2021.04.21.
A Hatalom Kártyái rendszere
Ajándéksorsolás Április
Ajándéksorsolás Március – Eredményhirdetés

A lista folytatása...
Termékismertető - HKK - Zén 2. expedíciója: Sárkányok földje
Termékismertető - Hatalom Kártyái - Homokdűnék
Termékismertető - HKK - Zén Legendái: Labirintus
Termékismertető - HKK Negyedszázad

A lista folytatása...
Mi legyen a következő 2 tókenes zén neve? (2)
Homokdűnék - az új meta (7)
HKK kérdés? (45492)
[HKK Piac] Régi lapok (1469)
[HKK Piac] Lapokat keresek (28351)
[HKK Piac] Eladó gyűjtemény (9450)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Pókerjáték
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
Ajánlott böngésző, felbontás:
Internet Explorer, 1024x768
 

A Hatalom Kártyái rendszere

Kedves Játékosok!

Mint láthatjátok, próbálok minden héten előrukkolni valamilyen érdekes információval vagy vitaindító cikkel a HKK világából. Persze a legérdekesebb téma az lenne, hogy mikor lesz a legközelebbi verseny, mivel érdemes indulni, melyik pakli hogyan működik, hogyan muzsikál, de sajnos ezek a témák érthető okból, egyelőre pihennek, bár remélhetőleg már nem sokáig.

A heti vitaindító témám arról szólna, hogyha változtathatnál valamit a HKK-n - akár az alapokon is - mit változtatnál meg? Alapvetően ha valami túl erős, vagy ha túl egyoldalú a meta, akkor nerfekkel, bannokkal reagálunk, vagy megfelelő ellen-lapok, erősítő lapok kiadásával. De néha jobb eredményt lehet elérni globálisabb változtatással, akár a szabályokhoz való hozzányúlással.

Viszont ezek azok a dolgok, amikhez az ember legkevésbé mer hozzányúlni. Mert egy ilyen változás nemcsak 1-2 lapot vagy paklit, hanem lapok és paklik sokaságát befolyásolhatja. Összegyűjtöttem néhány ilyen „rendszerszintű” problémát.
Jó példa a kezdő játékos előnye. Erre azért hamar rájöttünk, hogy kezdeni jó dolog, és a játék korai szakaszában bevezettük, hogy az a játékos, aki kezd, nem húz lapot. Sokáig ezzel le is volt tudva a dolog, de ahogy a lapok egyre olcsóbbak lettek, egyre kényelmetlenebb lett a kezdő játékos előnye az 1. körben, amikor neki volt 1 VP-je elindulni, az ellenfélnek meg semmi, meg a 2. kör, amikor kvázi 3x annyi VP állt rendelkezésére. Ekkor találtuk ki a védekezést. Ahelyett, hogy a rendszerben levő egyenlőtlenséget a rendszerben egyensúlyoztuk volna, egyes lapokat erősítettünk. Persze ez nem igazán vált be, a védekezéssel számos probléma volt. Egyrészt, azokon a lapokon, amelyeken nem volt védekezés, nem segített. Ráadásul elég szépen lehetett exploitálni a rendszert, amikor valaki átadta a körét, aztán kiszórt ingyen 3 védekezős lapot, ezért aztán a védekezés szabályt utólag nerfelni is kellett.

Pár éve, amikor már nagyon erős volt a vélemény, hogy a kezdő játékos előnye túl nagy, a tesztelésen csináltunk is egy olyat, hogy írtuk elég sok meccsre, hogy a kezdő játékos nyert, vagy az ellenfele, és ott végül csak 5%-nyi eltérés volt, így aztán nem változott semmi. Számomra is meglepő volt, amikor röviddel (1 v 2 év) utána megint felmerült a dolog, hogy „lehet, hogy 1-2 éve még nem volt nagy a kezdő előnye, de most már az” és akkor bevezetésre került az idézés ikon.

Én akkor nagyon tiltakoztam ellene, mert úgy gondoltam, hogyha egyszer már besült ez, hogy pár lapon erősítünk, akkor másodjára sem fog működni, csak bonyolítja feleslegesen a játék szabályait. De végül bekerült az idézés, és mindenki szorgosan sideolgatja ki és be az idézéses lapokat attól függően, hogy ki fog kezdeni, de nagyon úgy néz ki, hogy az idézés sem hozta meg a várt eredményt. Igen, pár lap ettől erősebb lett, bizonyos felállásokban csökkent a második játékos hátránya, de sok más felállásban, ahol nincsenek idézéses lapok, nem változott semmi.

Szerintem még mindig nem lenne késő inkább valamilyen rendszerszintű változásra, pl. a második játékos a 2. kör elején kapna 1 VP-t, tehát az 1-0 után nem 3-1, hanem 3-2 jönne, de ez csak az én véleményem, más ötletek is felmerültek már, de a legalapvetőbb vélemény az volt, jól van ez így, nem kell bolygatni :)
A reakciókat már sokszor vettük elő, mint minden bajok forrását. Annak idején a varázslatok dominanciáját annak tudtuk be, hogy ők tudtak kánterelni, a lények meg nem. Ezért a lények kaptak semlegesítést, most meg épp ez a baj, hogy már túl sok a reakció. Jött a reakciódrágítás, a kompenzáció meg a jelenés, hogy sakkban tartsa ezeket, és felmerült az is, hogyha egy lap semlegesít, akkor azon kívül mást már ne csináljon.

A reakciók eredetileg pont azért kerültek be a játékba, hogy legyen interakciónk, bele tudjunk szólni az ellenfél játékába. A lények ellen ott voltak a leszedések, de a varázslatok ellen is kellett valami. Aztán ahogy egyre több lénynek lett kijátszáskori (sokszor jelentős előnyt adó) képessége, a leszedés már nem volt annyira opció, kánterelni kellett.

Ezt az egészet inkább tervezői szinten lehet korrigálni: kevesebb, és kevésbé erős kánter kiadásával, inkább varázslat- és hatáskántereket csinálni, mint lap- és lénykántereket, és ezzel párhuzamosan jóval kevesebb lénynek kell kijátszáskori képességet adni, azok is inkább valami kevésbé súlyos dolgot csináljanak.

Rendszerszinten max. az jöhet szóba, hogy pl. a semlegesítést gyengítjük a fent leírt módon.
A játék 25 éve alatt a sebzések mértéke folyamatosan nőtt, míg a költségük folyamatosan csökkent. Azonban a kezdeti 20 életpont végig ugyanaz maradt. Ennek eredményeképp manapság 2-3 lappal / ütéssel be lehet vinni néha azt a 20 sebzést, nagyobb a szerencse szerepe.

Én ezt jópár éve szóvá tettem már, hogy mi lenne, ha az induló életpontot 30-ra változtatnánk. Ez akkor heves ellenállásba ütközött, az egyetlen dolog, amit sikerült elérni, hogy legalább kiadjunk egy szabálylapot, ami ezt tudja (Életenergia), de mára már az is idejétmúlttá vált.

Szóval én nem érezném elrugaszkodott ötletnek a kezdő ÉP felemelését (persze ezzel együtt a követő megszüntetés is nőne, mint az Életenergiánál).
A kezdetek kezdetétől szerettük volna, ha minden istennek van valamilyen jellegzetessége. Dornodon (és Raia) a tűz istenei, Fairlight a villámé, Leahé a hideg, Eleniosé a mentális dolgok, Tharré a fegyverek, páncélok, ez eddig rendben is volt. Emellett Raia, Sheran aki gyógyítani tud, Leah az élőholtak, és így a feltámadás, gyűjtő mestere, Fairlight a mágia istene, és így övék a legjobb varázslatok, a manatermelés és a kánterelés, Chara-din, a káosz istenére a kézből dobatás jellemző, Elenios csábít, Rhatt blokkol. Ezek így sokáig rendben is voltak, de aztán kiderült persze, hogy van pár dolog, ami jobb, ha minden színben van, mint pl. a kánterelés és a vp termelés jobb, ha nem Fairlight sajátja, hanem mindenkié. De dobatás, lopás, gyógyítás sem annyire egyedi már, és a jelenés bevezetésével Leah gyűjtőuralma is megszűnt.

Emellett minden színnek megvannak a maga etnikumai, illetve vannak többszínű etnikumok is. Egyensúly itt sincs igazán, laptervezéskor gyakran találkozunk azzal, hogy a gonosz színű lapokból több készül, egyszerűen, mert több az ide tartozó etnikum.

Talán jó lenne ebből a szempontból visszatérni a HKK gyökereihez. Oké, leszedni, kánterelni, húzni tudjon mindenki. De a többi dolgot jó lenne egyes istenekhez hozzárendelni újra. Persze a rugalmasság kedvéért érthetne mindenhez 2 isten, de alapvetően szelektálni kelljen, ne tudj egy 3 színű paklit csinálni, ami mindenhez ért. És minden istennek lenne 2 etnikuma.


Pl.
Raia - gyógyítás, tűz, angyalok
Elenios - lopás, vp termelés, szirének, burástyák
Rhatt - blokkolás, köd, próféták, ganüidek
Leah - gyűjtőből működő lapok, hideg, motyogók, csontvázak, yetik, vámpírok, kísértetek
Chara-din - dobatás, lopás, xenók, orglingok, Thargodanok
Dornodon - tűz, sebző varázslatok, quwargok, árnymanók
Fairlight - vp termelés, villám, drakolderek
Tharr - tárgyak, óriások, goblinok, minotauruszok, moák
Sheran - gyógyítás, mérgezés, teknősök

Mint látjátok, Leahnak és Tharrnak túl sok etnikuma van, Fairlightnak, Sherannak túl kevés.
A jellemző képességekből pedig a dobatást megkaphatná Chara-dinen kívül valaki, pl. Tharr, ill. a gyűjtőmanipulálást is (talán Rhatt, a köd-del összefügésben).
Hosszú ideig nem volt ezzel semmi probléma, egy lap vagy aktív volt, vagy passzív. Jelzők közül egyedül a méregjelző volt, ez még kezelhető volt. Azután egyre több jelzőnk lett, erő, izom, dermesztés, élet, álom, elmúlás, és ahogy egyre több lap osztott ilyen jelzőket, már kezdett kevésbé triviális lenni, mikor melyik lapon mi van.

Közben elkezdtek jönni lapok, amelyeknek passzivizálást nem igénylő, de körönként 1x használható képességük volt, ezeket már fejben kellett tartani. Szerencsére ez még nem volt akkora kihívás, hisz nem volt sok ilyen lap. De aztán ahogy bejött a §¨, §°, §Ü és végül a §, ezek jelentősen megszaporodtak, néha egy lapnak több ilyen képessége is volt. Persze egy igazi virtuóz fejben játszó játékos képes volt megjegyezni akár 5-6 lapnál is, melyik használta a képességet, melyik nem, de azért ha az ellenféllel vita van e kérdésben, nehéz dönteni, hogy kinek van igaza.

Épp ezért szerintem érdemes lenne szabályszinten bevezetni egy jelölésrendszer ezekre. §¨, §°, §Ü képességeknél a lapot 45 fokkal el kell fordítani és kész, és kör végén visszaállnak eredeti állapotba. Ez egy egyszerű, egyértelmű jelölés, gond akkor van, ha egy lapnak több ilyen képessége is van. Ez egyrészt a mi felelősségünk, hogy ilyen lapok ne nagyon legyenek a jövőben, de ami már megjelent, ott nem látok más megoldást, mint kockákat tenni a lapra :(

A § különleges dolog, mert ott akár körökre visszamenőleg is emlékezni kell, használva lett-e a képesség. És valószínűleg nem árulok el titkot, hogy a jövőben sok ilyen lap fog jönni. Ezekre az egyezményes jelölés a javaslatom szerint rárakni egy speciális jelzőt (pl. pénzérmét) ami jól elkülöníthető más jelzőktől (és persze játék szempontjából nem számít manipulálható jelzőnek). Amikor használtad a képességet, rárakod a pénzt, és kész. De mi van akkor, ha egy lapnak több § képessége is van? Ez már tényleg komplexitás a köbön, ezért megígérem, hogy amíg én vezetem a tesztelést, ilyen nem lesz, az az 1-2 lap, ami meg korábban ki lett így adva, azzal így jártunk :)
Aki egyébként a fentieket elrugaszkodott ötletnek tartja, és azt mondja, minden jó így, ahogy van, abszolút meg tudom érteni. De azért gondoljatok bele, számos rendszerszintű változás történt korábban, ami először ijesztőnek tűnt, aztán hamar megszoktuk, és jobb lett tőle a játék. Ilyenek pl. hogy zanszilánknak nem lehet lényt passzivizálni, a 3 szín szabály bevezetése, a kiegészítő pakli méretének 30-ra, vagy a pakli min. méretének 50-re emelése, az ősmágia egyszerűsítése és még sorolhatnám. Pl. nemrég beszélgettük arról, szükség van-e még arra, hogy az életjelzőt teljesen külön kezeljük, és emiatt egy csomó lapra rá kelljen írni, hogy „életjelzőt is” - valószínűleg már erre sincs szükség.

A kapcsolódó fórumban várjuk a hozzászólásaitokat!

Tihor Miklós

Létrehozás: 2021. április 1. 15:12:09Utolsó frissítés: 2021. április 1. 15:53:26 Küldd el a cikket másoknak Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2021
1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.