Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ha csak májusban lehetnek legkorábban versenyek, mikor lenne jó, ha az új HKK kiegészítő, a Kristályláz megjelenne?

1.) Jöhet továbbra is júniusban.
2.) Toljátok el szeptemberre.
3.) Tartózkodom (csak szavazok).

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
További szavazások...
Fórum a témához...
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi versenyzõk
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
HKK - Zsákbamacska február 9.
HKK - Zén Legendái: Labirintus december 11.
A pillanat képe
Káoszteknőc
(Túlélők Földje szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
"AHHH, a káoszteknőc! Gigantikus méretű szörny, sebezhetetlen páncélban. Nagyon hatékonyan kell támadnod ahhoz, hogy a néhány, sebezhető részén keresztül komoly kárt tudjál benne tenni. Egy jól irányzott ütés a fejére, amikor kidugja, egy szúrás a lába mellé, vagy egy prezíc vágás a farkára - megteszi mindahány. Ha a káoszteknőcöt fel tudják bosszantani, hatalmasakat harap, de egyébként békés jószág. Pedig sokan vadásznak rá, hiszen páncélja igen hasznos alapanyag." - részlet az Encyclopedia Fantasiából
Nézz szét a galériában!
JUNIOR AKCIÓ 2021.03.08. - 2021.03.14.
Fajok a HKK-ban és minden, ami ehhez kapcsolódik
Ajándéksorsolás Március
Ajándéksorsolás Február – Eredményhirdetés
Ötleteljünk: Alanori lápvidék

A lista folytatása...
Országjáró feladat 2020
Országjáró feladat 2019
Termékismertető - Hatalom Kártyái - 11. kiadás
Hatalom Kártyái - Gyakori Kérdések - forrásra immúnis

A lista folytatása...
HKK pakliszerkesztő (50)
[HKK Piac] Eladó lapok (141573)
Fajok a HKK-ban és minden, ami ehhez kapcsolódik (19)
Ha csak májusban lehetnek legkorábban versenyek, mikor lenne jó, ha az új HKK kiegészítő, a Kristályláz megjelenne? (5)
HKK kérdés? (45461)
Ajándéksorsolás Március (6)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Pókerjáték
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
Ajánlott böngésző, felbontás:
Internet Explorer, 1024x768
 

HKK kódexmódosítások I.

Sziasztok!

Néhány kisebb Kódex-módosítás következik, és az a logika, ami mögöttük van. Természetesen nem elvárás, hogy mindenki érdeklődjön az ilyen jellegű okfejtések iránt, szóval ami következik, az leginkább csak az ínyenceknek szól. Nem csak a szabálypontot, annak szükségességét, és létrehozásának indokát láthatjátok, hanem azt is, hogy hogyan alakul, és csiszolódik egy-egy szabálypont. Több olyan lapunk is van már, amely a gyűjtőben működik, de használatának korlátai vannak. A régebbi lapokon ezt a korlátozást szöveggel írtuk ki (legfeljebb/max. körönként egyszer/kétszer stb.) Problémaként először a Lélekgyűjtőnél merült fel, aki ugye a képességét asztalról és gyűjtőből egyaránt tudja használni. Akkor ezt FAQ szabályozta, ami szabállyá merevedett.

Jelenleg ez a szabály vonatkozik az ilyen lapokra:

93.6. A gyűjtőben működő képességek
93.6.0. Ha egy lapon az szerepel, hogy a gyűjtőből is működik, illetve a lap szövegéből az következik, hogy a képesség a gyűjtőből használható, akkor gyűjtőben működő speciális képességről beszélünk.
93.6.1. A gyűjtőben működő képességét a lap megőrzi a gyűjtőbe kerülését követően is.
93.6.2. Ha egy képesség a gyűjtőből és asztalról is egyaránt használható, akkor a lap e képességének használatára vonatkozó esetleges korlátait megőrzi a gyűjtőbe, vagy a gyűjtőből a játékba való kerülésekor.
93.6.3. A gyűjtőben működő képességek hatásnak számítanak.

A 93.6.1. szabálypont nélkül az ilyen, asztalról és gyűjtőből egyaránt működő képességek számlálója törlődne a gyűjtőbe kerüléskor, emiatt a két szabály miatt:

93.0. A pakliban, kiegészítő pakliban, kézben és gyűjtőben lévő lapoknak nem működik semmilyen képessége és hátránya, de az itt lévő lapok bármilyen jellemzőjük (képességük, hátrányuk, színűk, típusuk vagy altípusuk, stb.) alapján megkülönböztethetők. Az itt elhelyezett lapokra vonatkozó szabályokat ebben a fejezetben foglaltuk össze.

93.1. A játékból kikerülő lapoknak nincs „emlékezetük”, tehát a lapok a gyűjtőbe (Semmibe), kézbe vagy pakliba mindig az eredeti állapotukban kerülnek.

Ez utóbbi egy nagyon fontos szabály, és a játék kezdete óta töretlenül alkalmazzuk.

Na de mi a helyzet azokkal a lapokkal, amelyeken ez áll: „§¨, feltámad”?

A képesség lehetőséget teremt arra, hogy a lény körönként egyszer a gyűjtőből is kijátszható legyen.

Itt muszáj megtorpanni kicsit. Az §° és §Ü ikonok jelentése egyrészt mennyiségi korlátot, másrészt időzítési korlátot szab az adott képességnek. Van, hogy az előző a fontosabb, és van, hogy az utóbbi. Az „§°, feltámad” képesség nem igényel különösebb magyarázatot, a „§¨, feltámad” viszont igen. A §¨ (körönként egyszer): ikon önmagában még nem teszi lehetővé az ilyen lény bármikor, akár az ellenfél körében történő feltámasztását. Az ilyen lény továbbra is csak a saját kör fő fázisában játszható ki, kivéve, ha lény egyébként is kijátszható lenne valamiért az ellenfél körében. Valójában a §¨ vagy §° feltámadás megfogalmazásnak komolyabb jelentősége nincs, alapvetően a csak saját körben kijátszható lényeknél az §°, a többinél a §¨ jel használatára fogunk törekedni.

De kanyarodjunk vissza az alapkérdésünkhöz!

131.8. Feltámadás: a feltámadás képességgel rendelkező lényeit a játékos a saját fő fázisában a gyűjtőjéből is kijátszhatja. A feltámadás minden szempontból kézből kijátszásnak számít.

A feltámadás tehát – definíció szerint – nem asztalról ÉS gyűjtőből IS működő, hanem kizárólag a gyűjtőből működő speciális képesség, tehát a fentebb hivatkozott 93.6.2. szabálypont nem vonatkozik rá. Emiatt így nincs is értelme az §°, §¨, §Ü kitételeknek, mert amint egyszer feltámadt, és még abban a körben ismét a gyűjtőbe került, a képesség „számlálója” törlődik. (E tekintetben teljesen mindegy, hogy a korlátozást szöveggel van kiírva vagy ikonnal határozzuk meg.)

Megoldás:
Mivel a Kiadó szándéka nyilvánvaóan az volt a szabályozással, hogy az ilyen lények csak korlátozott számban tudjanak feltámadni körönként, ezért szabálykiegészítés, szabálypontosítás szükséges, amely nem csak a feltámadásra, hanem valamennyi gyűjtőben működő speciális képességre vonatkozik.

A fent hivatkozott 93.6.2-ből a „Ha egy képesség a gyűjtőből és asztalról is egyaránt használható, akkor a lap e képességének” szövegrészt „A lap a gyűjtőből működő képességének” szövegrészre kell cserélni. A feltámadásra, mint asztal <–> gyűjtő viszonylatban működő képességre ez a megoldás kielégítő.

A módosított szabálypont:

93.6.2. A lap a gyűjtőből működő képességének használatára vonatkozó esetleges korlátait megőrzi a gyűjtőbe, vagy a gyűjtőből a játékba való kerülésekor.


Igen ám, de nem a feltámadás az egyetlen problémás, gyűjtőből működő képesség. Lássunk is egy példát!

Xenó báb (új): „S: [...] vedd vissza a gyűjtődből a kezedbe!”

Itt a Kiadó szándéka feltehetően az volt, hogy egy körben egy bizonyos bábot csak egyszer lehessen visszavenni a gyűjtőből. Igen ám, de ha már kézbe vettem, a képességének használatára vonatkozó számláló „törlődik”. Még a fent hivatkozott, és módosított szabály sem segít, mivel az nem tér ki a kézbe visszavételre. Jelenleg a báb úgy működik, hogy egy körön belül bármennyiszer megpörgethető a gyűjtő -> kéz -> asztal -> gyűjtő körutazás, ameddig csak bírjuk azt erőforrással.

A kézbe visszavétel esetén a visszavett és ismételten kijátszott lap egyezőségére/különbözőségére vonatkozó kontroll sehogyan se biztosítható. Tehát a számláló törlődése nem kerülhető el semmilyen formában.

Az S: kitétel itt jelenleg legfeljebb arra jó, hogyha a visszavevős képességet egy forrás- vagy képesség counterrel megakadályozzák, akkor az adott körben már ne lehessen vele többször próbálkozni. Ugyanez a helyzet még a Vámpírtőr (új), és Xenó ragályterjesztő esetében is (több példát nem kerestem, de bizonyosan találnánk még). Továbbá a jövőben érkező, hasonló módon működő lapokra is gondolnunk kell.

Első nekifutásra úgy véltem, létre kellene hozni egy új szabálypontot, ami így hangzott volna:

93.6.4. Ha a gyűjtőben működő képessége lehetővé teszi egy lap kézbe visszavételét, és a képesség a saját használatát körönként max. 1 vagy 2 alkalomra korlátozza, akkor ez a korlátozás az adott játékos összes ilyen lapjára egyaránt vonatkozik.

Ezzel a megoldás elegánsan megkerülné az egyezőség/különbözőség kérdését, és a jövőben kicsit talán bátrabban lehetne ilyen jellegű lapokat kiadni. A képesség használatát a szabálypont megnyugtató módon körülbástyázná, és garantálná, hogy ne jöhessenek létre egyensúlyromboló kombinációk.

Igen ám, de ez a lap működésének módosítását eredményezné. Hiszen eddig két Xenó báb gond nélkül visszajöhetett a gyűjtőből, akkor ennek ezután is így kell maradnia. Viszont hogyan oldjuk meg, hogy ha csak egy van, akkor az ne jöhessen vissza a gyűjtőből kétszer egyazon körben?

Visszanyúltam az előbb idézett szabályponthoz, és kibővítettem azt:

93.6.2. A lap a gyűjtőből működő képességének használatára vonatkozó esetleges korlátait megőrzi a gyűjtőbe, vagy a gyűjtőből a játékba kerülésekor, illetve a gyűjtőből kézbe való visszavételekor is.

Ezzel félig megoldottuk a problémát, de azért nem az igazi. A szabály kijátszását meg kellene valahogy gátolni. Az ún. „mutogatós képességek” esetében erre már született egy szabály, ami ide is átvezethető. Tehát a fenti szabálypontot kiegészítettem egy pontosítással:

93.6.2. A lap a gyűjtőből működő képességének használatára vonatkozó esetleges korlátait megőrzi a gyűjtőbe, vagy a gyűjtőből a játékba kerülésekor, illetve a gyűjtőből kézbe való visszavételekor is. Ha a játékos több azonos lapjának ilyen képességét is használni kívánja ugyanabban a körben, akkor a használt lapok különbözőségét ellenőrizhetővé kell tennie.

Így a célt is elértük, a lapok működése sem változott, és nem hagytunk kiskaput sem a szabály kijátszására. A Szárnyaló tolvaj megjelenésekor nagyon sok értetlenkedést váltott ki a lap képességének működése. A lap kapott egy faq-t, ami a hatályos szabályokból levezetett indokolás szerint lapdobássá minősíti, mikor a főnix képességével átveszem a kezembe az ellenfél lapját. Ez kicsit suta megoldás, mert a dobás definíciója ez:

4.17. Lapdobás kézből

4.17.0. Kézből dobásnak, lapdobásnak vagy röviden dobásnak nevezzük, ha egy játékos kezéből egy vagy több lap közvetlenül a gyűjtőbe (Semmibe) kerül.

A tolvaj esetében ugye a lap ilyenkor nem kerül se a gyűjtőbe, se a Semmibe, tehát a definíció szerint nem lehetne dobás. Ugyanakkor:

4.4.5. Kézből négyféleképpen kerülhet ki lap: kijátszással, eldobással, visszakeveréssel illetve a lap kézben működő képességének használatával.

A másik oldalról:

4.4.4. A kézbe háromféleképpen kerülhet lap: húzással, kereséssel vagy visszavétellel.

Így aztán a lap átvételekor mindkét játékos oldaláról kivétel képződött.

A faq is leszögezte, hogy csak azért minősül dobásnak a tolvaj képessége, mert ezt az ellentmondást nem lehetett akkor, a meglévő szabálypontok szerint másként feloldani. Ez a megoldás persze nem kielégítő, illetve ez a játéktechnikai megoldás (ti. a kézből – kézbe átvétele a lapoknak) ad egy új mélységet a játéknak, és a jövőben is jöhetnek ki ilyen lapok, mindezért tehát a kérdést úgy tűnik, szabályozni kellene.

Annál is inkább, mert egy alapszabályunk is van, ami így hangzik:

2.2.6. Más játékos lapjait tilos a kézben vagy a gyűjtőben (Semmiben) lévő saját lapok közé, vagy a saját pakliba keverni.

Még szerencse, hogy van egy kivétel:

1.4.2. Egyes lapok, illetve egyes laptípushoz vagy lap-altípushoz, esetleg lapok egy-egy csoportjához tartozó különös szabályok figyelmen kívül hagyhatják, megváltoztathatják vagy felülírhatják a játék alapszabályait és egyes részletszabályait, de továbbra sem mondhatnak ellent az alapelveknek.

Megoldás:

Készítettem egy tervezetet, új szabálypontok létrehozására. A képességet lapok átvételének neveztem el. De nagyon kevés ilyen lap van (még), és talán korai még a szabályozása. Ettől függetlenül a Szárnyaló tolvaj FAQ-ját módosítani szükséges a fentieknek megfelelően. Ez egy kivételes képességű lap, aminek a képessége olyan dolgot csinál, ami – egyelőre – nincs szabályokkal leírva. Talán, ha tömegesen jelennek majd meg az így működő lapok, akkor szükséges lesz szabályozni. Addig elégedjünk meg annyival, hogy a tolvaj kézből-kézbe lopó képessége nem dobás, mivel a dobás definíciójának nem felel meg. Feltehetnétek azt a kérdést, hogy oké, de akkor ez mi? Nos, egy kivétel. Bekerült egy új pont a Kódex-be. Ide jönnek majd azok az apróbb szabálymorzsák, amik folyamatosan bukkannak elő a gyakorlatból, de nincs pontos helyük a szabályok között. Az első ilyen a kockadobásra vonatkozik.

20. Máshová nem sorolható részletszabályok

20.1. Kockadobás

20.1.0. Ahol egy szabály vagy lap szövege kockadobást említ, ott ezen hatoldalú dobókockával való dobást kell érteni.

20.1.1. Ha egy hatás kockadobás eredményét módosítja, akkor az eredmény nem módosulhat 1 alá illetve 6 fölé.

Jancsár János

Létrehozás: 2021. január 25. 15:02:59Utolsó frissítés: 2021. január 25. 16:22:58 Küldd el a cikket másoknak Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2021
1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.