Vissza a Főoldalra
 

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa menü – Druidák október 15.
Alfa menü – Boszorkányok október 15.
Alfa menü – Tengeri rablók október 15.
Alfa menü – Mágusok október 15.
Alfa menü – Felfedezők október 15.
Alfa menü – Kereskedők október 15.
Zén Legendái: Varázslatok szeptember 21.
A pillanat képe
Káoszteknőc
(Túlélők Földje szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
"AHHH, a káoszteknőc! Gigantikus méretű szörny, sebezhetetlen páncélban. Nagyon hatékonyan kell támadnod ahhoz, hogy a néhány, sebezhető részén keresztül komoly kárt tudjál benne tenni. Egy jól irányzott ütés a fejére, amikor kidugja, egy szúrás a lába mellé, vagy egy prezíc vágás a farkára - megteszi mindahány. Ha a káoszteknőcöt fel tudják bosszantani, hatalmasakat harap, de egyébként békés jószág. Pedig sokan vadásznak rá, hiszen páncélja igen hasznos alapanyag." - részlet az Encyclopedia Fantasiából
Nézz szét a galériában!
61. BEHOLDER TALÁLKOZÓ 2024.11.30. PROGRAMJA
XXVIII. HKK Nemzeti Bajnokság beszámoló
HKK Nemzeti Bajnokság holnap!
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét
Kérdezz-felelek 55.

A lista folytatása...
Hatalom Kártyái verseny - 2024. december 8., Középkor
Hatalom Kártyái verseny - 2024. november 3., Középkor
Hatalom Kártyái - Profi versenyzők listája
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét

A lista folytatása...
Versenyhirdető (1833)
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét (30)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (8229)
Lapötletek (65032)
HKK kérdés? (47241)
XXVIII. HKK Nemzeti Bajnokság beszámoló (1)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

A termomágikus indikátor

Mint azt a statisztikákban láthattátok, az elmúlt félév legtöbbet használt lapja a Termomágikus indikátor volt. Ilyenkor óhatatlanul felmerül a kérdés – akkor ezek szerint ez a HKK legerősebb lapja, érdemes lenne nerfelni?

Az Új Nemzedék bevezetése előtti lassú és állandó erősödésnek, a „powercreepnek” a legaggasztóbb szörnyszülöttjei azok a lapok voltak, amelyek körönként 1 vagy több lapelőnyt adtak. Ha egy ilyen lap játékban tud maradni 2-3 körig, akkor jó eséllyel már akkora előnyt termel, ahonnét a játékot már nagyon nehéz megfordítani. Ezek a lapok az idő előrehaladtával egyre erősebbek lettek: költségük egyre csökkent, már voltak olyanok, amik kvázi ingyen jöttek (pl. Az újjászületés könyve), nagykörönként akár 2 lapelőnyt adtak (Kifordított varázsdoboz, Antimágikus goblin), használatuknak nem volt költsége, vagy épp a költség kifizetése is előnnyel járt (Goblin katapultőr), egyszerre vett el lapot az ellenféltől és adott nekünk (Kárhozott bájolás, V'cz a remete). „Szerencsére” a játék bővelkedik reakciókban is, simán lehet olyan paklit építeni, amiben akár 40 olyan reakció is van, aminek költség 0-1 között mozog, és mellesleg némelyikük az ellenfél már játékban levő lapjait is meg tudja oldani, vagy akár nyerni is tud.

Érthető, hogy igény volt ilyen reakciókra, hiszen ahogy erősödtek ezek az játékot megnyerő lapok, az ellenük való védekezésnek is erősödnie kellett. De persze ha egy pakli mindent meg tud akadályozni, akkor mindent meg is fog akadályozni, nyilván demoralizálólag hat, ha egyetlen lapunk sem jön létre a játék során.

Az Új Nemzedéknek pont az a célja, hogy a lapok fokozatos gyengítésével az eredeti probléma megszűnjön, ne szembesüljünk azzal, hogyha az ellenfélnek csak egyetlen lapja létrejön, már veszített. A körönként előnyt adó lapok költsége szép lassan nőjön, használatuk kapjon költséget, legyen lehetőség a leszedésükre a kijátszásuk után. Ha egy idő után már nem kell mindent megakadályozni, akkor talán kevesebb reakció is elég lesz a paklikban. És persze lehet a reakciókat is gyengíteni, illetve a kevésbé erős, ill. drága lapoknak reakcióvédelmet adni.

Reméljük, hogy az elkövetkezendő években ez szép lassan meg is tud valósulni, de addig is, rövid távon lehet, és érdemes is a metát balanszolni. A Termomágikus indikátor célja nyilvánvalóan az volt, hogy a maximális számú reakcióval való játékot kicsit kockázatosabbá tegye, és ezt a célt el is érte: ha a játék elején húzol egy marék 0-s és 1-es reakciót, és az ellenfeled lerak egy indikátort, akkor jó eséllyel bajban vagy. Ez nem is vitás, a kérdés inkább az, nem lőttünk-e túl a célon, nem lett-e túl erős az indikátor? És valóban azokban a szituációkban működik-e leghatékonyabban, ahová eredetileg szánva lett?

Az egyik érv, hogy az indikátor túl olcsó, hiszen 0-ért jön, ősmágiásan, és kör végén visszahúzza magát, így nincs benne kockázat. Ez igaz, viszont az indikátor nagyon feltételesen csinálja azt, amit csinál. Szükséges, hogy ellenfelünk sikeresen megakadályozza a lapunkat, simán előfordulhat, hogy ez a meccs hátralevő részében nem fog megtörténni. És ha mégis, egy reakciócsatát elveszíteni legtöbbször hátrányos dolog. Tehát a kérdés, hogy játszanánk-e az indikátorral, ha drágább lenne, pl. 1 zanszilánk? Gondoljunk bele, számos olyan lap van a HKK-ban, ami ennyiért jön, és garantáltan adja körönként a lapelőnyt, nem kell hozzá semmiféle speciális, tőlünk független feltételnek teljesülnie, pl. a Goblin katapultőr.
És mi lenne, ha az indikátor nem húzná magát vissza a kör végén? Kirakom, és simán előfordulhat, hogy nem veszítek reakciócsatát – akkor ez egy blank lap, nettó laphátrány volt számomra. Minden asztalon maradó nem-lény lap, amivel az a cél, hogy versenyen használják, nem ad garantáltan lapelőnyt és nem öli meg az ellenfelet, legalábbis kör végi cantrip szokott lenni, de sok esetben rögtön visszahúzza magát, erre nem nagyon van kivétel, és még sokáig nem is lesz.

Felmerült még, hogy mi lenne, ha az indikátort simán meg lehetne akadályozni? Ebben az esetben tényleg nem érne semmit, aki 35-40 reakcióval játszik, nagyon nagy eséllyel ezt is megfogná, könnyen lehet, hogy ugyanúgy 0-ért, nem történne semmi. Persze lehetne azt is, hogy az indikátor csak reakciódrágítást kap, de ne felejtsük el, a lap igazi ereje abban rejlik, ha a kezdőkézre felhúzzuk, és az első körökben lezajló csatákban már működik, márpedig akkor a reakciódrágítás majdnem egyenlő a reagálhatatlansággal. Egy későbbi körben, akár topdeckre húzott indikátor a kör végi húzásával és a sokféle módon való dermeszthetőségével elég vérszegény, ha még meg is lehet fogni akkor tényleg nem ér már semmit.

Többen felvetették azt is, hogy mi lenne, ha az indikátor mindkét játékosra vonatkozna, azaz ha a kirakója akadályozza meg az ellenfél lapját, akkor az ellenfél húzhat. Nyilvánvaló, hogy aki nem játszik reakciókkal, azoknak a lap még így is ugyanolyan hasznos lenne.
Ebbe azért érdemes alaposabban is belegondolni. Mi az az eset, amikor nem játszik valaki reakciókkal? Vagy annyira lefojtja, bedrágítja az ellenfelet, hogy az jó eséllyel lapot sem tud kijátszani, vagy a 2. körre megöli az ellenfelet, vagy a reakciókat amúgy is ellehetetlenítni, pl. Antimágikus rakshallionnal vagy olyan követővel, ami drágítja a reakciókat. Egy ilyen pakli minek rakna be Termomágikus indikátort? Legfeljebb abban az esetben sideolná be, ha a mező kikapcsolja a narancs lapjait.
Viszont azt ne felejtsük el, hogy a varázslatok ellen továbbra is a reakciók jelentik az egyetlen megoldást. Amikor a reakciók dominanciáját vissza akarjuk szorítani, akkor nem az a cél, hogy ne játsszanak az emberek ilyenekkel, a reakciók a HKK részét képezik az első pillanattól. De kelljen gondolkodni, mit fogok meg, és mit engedek be. Ha valakinek van félnivalója az ellenfél játékától is, az hadd játsszon egy egészséges mennyiséggel. És hadd rakja be az indikátort azok ellen, akik mindent megfognak. Szóval akárhogy nézzük, az indikátor célja alapvetően az, hogy a kevesebb reakcióval játszó hátrányát egyenlítse ki.
Persze jelenlegi formájában meg berakhatja akár a sokreakciós pakli is, és a másik sokreakciós ellen akkor a szerencse dönt, ki húzza be az elején. De az ilyen masszív kontroll tükörmeccsekben ez már eddig is így volt, ki dobta meg a kezdést, ki húzott több reakciót, kinek jön létre az első körönként erőforrást adó lapja, az indikátor ebbe a szerencsefaktorban már nem oszt nem szoroz. És még ott is lesz legalább döntési lehetőséged.

Ami még felmerült, hogy csak korlátozott számú lapelőnyt adjon, max 2-t például. Akkor viszont csináltunk belőle egy Börtjauk tréfája szerű lapot, ami viszont nem garantáltan adja meg a lapelőnyt, csak egy bizonyos feltételtől függően… Ezzel ismét játszhatatlanul alsóbbrendűvé válna a fent emlegetett lapokhoz képest. És mellesleg, hányszor fordult már elő veletek, hogy 3 körön át mindent lekántereltetek, az ellenfél emiatt 3 lapelőnyhöz jutott, és így nyerte meg a meccset?

Ne feledkezzünk el az indikátor halálsikolyáról sem: ez az, ami pont azért került rá, hogyha valaki sok reakció mellé használja, annak visszafelé süljön el, és erre láttam is példákat éles helyzetben.

Ha nerfelni, gyengíteni is akarnánk a lapot, nehéz olyan változást elképzelni, amitől a lap ne válna értelmetlenné, szóval max. valami epszilonnyi dolgot kéne variálni, hogy a helyére kattanjon. Ez nem olyan lap, ami ha kijön, megnyeri a játékot, nem is ezért használják olyan sokan: hanem azért mert olcsó, és pontosan azt tudja, amire ki lett találva. Mint például egy NTI, az is sokáig a legnépszerűbb HKK lap volt, univerzalitása miatt, de sose gondolta senki, hogy nerfelni kéne. Nyilván nem túl szerencsés, hogy ez egy színtelen lap, így mindenhová befér: már nemcsak spoilereket, de univerzális side lapokat sem lenne szabad színtelenbe vagy Bufába rakni. De az biztos, hogy bármilyen lap drasztikusan el tud mozdulni a toplistán attól, hogy színtelenből színesbe, vagy vissza kerül, úgy, hogy az ereje egy cseppnyit nem változik. Jó példa a Rhatt, ami annyira ritkán használt szín, hogy a statisztika szerint a top50-ben egyetlen lap sincs innét. Pedig azért abban a színben is vannak jó lapok, gondoljunk pl. a Móka és kacagásra, bármilyen palit raknék össze, ha Rhattal játszanék, nem hagynám ki. Ha színtelen lap lenne, jó eséllyel ő is lehetne akár az 1. helyezett. Ettől az ereje nem változna – mégis, sosem merült fel annak a lapnak a nerfje.

Ha az emberek fele alapban indikátorral játszik, az nem azt jelenti, hogy a meta ettől nem változott, a többség fittyet hány rá, nem tartja igazán fenyegetésnek, és továbbra is ezt a stratégiát tartja optimálisnak?

Ti mit gondoltok, kell nerfelni az indikátort? Ha igen, hogyan? A fentiekben leírtam, mik azok a lehetőségek, amik sajnos nem jöhetnek szóba. Van azonban 2 aránylag egyszerű opció, ami tudná úgy gyengíteni a lapot, hogy azért az ne legyen egyenértékű a kitiltással. Az egyik, ha az 1. körben nem lehetne kijátszani. Az indikátor akkor a legbrutálisabb, ha rögtön, az 1. körben lerakják, mert akkor úgy húzol helyette, hogy az ellenfél még jó eséllyel nem cselekedett, így nem veszítesz tempót, nincs jelentősége, hogy nem rögtön húzol, hanem kör végén. Az 1. körben a reagálást amúgy sem szoktuk büntetni (lásd követő nerfek), ha valaki rögtön az 1. körben akar pörögni, megérdemli, hogy megfogják. A másik lehetőség, ha nem tud leszedni, csak húzni. Leszedni általában jobb, mint húzni, tehát ez is egy számottevő gyengítés lehetne.

A kapcsolódó fórumban írjátok le a véleményeteket! Előre is elnézést kérek, amiért lehet, hogy a szokásosnál lassabban fogok válaszolni, mert jelenleg szabadságon vagyok.

Tihor Miklós

Létrehozás: 2022. július 13. 10:58:29
Utolsó frissítés: 2022. július 14. 15:38:35
Nyomtatási forma

Az oldal új verziójának megtekintése


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.