Vissza a Főoldalra
 
Május 18-án szombaton részt vennél-e egy HKK versenyen, amit a Board Game Expo-n rendeznénk a ComicConon? (Belépő van, nevezési díj nincs, nyeremény van.)

1) Igen, megyek a rendezvényre, szívesen részt veszek a HKK versenyen is.
2) Megyek a rendezvényre, de a HKK versenyen nem indulok.
3) Nem megyek a rendezvényre.
4) Nem tudom még.
5) Nem érdekel.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
További szavazások...
Fórum a témához...

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa pakli - Mágusok március 16.
Alfa pakli - Druidák március 16.
Alfa pakli - Boszorkányok március 16.
A pillanat képe
Méonech fürkész
(Ősök Városa szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
"A szkritterek közül talán a legártalmatlanabb ez a kis testű méonech. Nagy szemei, hosszú antennái és fürge mozgása alapján a tudósok a szkritter boly felderítőinek vélik. Vigyázz - ha a fürkész elmenekül, érkezésedről hírt visza a bolyba, és akkor hamarosan sokkal keményebb ellenfelekre számíthatsz!" - Encyclopedia Fantasia
Nézz szét a galériában!
Board Game Expo 2024.05.18-19.
HKK Tiltott mágia döntő videó
Májusi verseny formátuma
Beholderes HKK verseny március 16. - Versenybeszámoló
Megjelentek az új Alfa paklik!

A lista folytatása...
Országjáró feladat 2022
Országjáró feladat 2020
Országjáró feladat 2019
Hatalom Kártyái - Versenykiírások

A lista folytatása...
HKK kérdés? (47065)
Lapötletek (64943)
A májusi verseny páros legyen vagy egyéni? (ÚN-ről és formátumról 2-3. körben szavazunk) (29)
[HKK Piac] Régi lapok (1521)
[HKK Piac] Eladó gyűjtemény (9480)
[HKK Piac] Eladó lapok (141662)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Értekezés a repülésről

Nem-nem, bármilyen meglepő, ez az esszé nem a Wright testvérekről szól, hanem a lények (és építmények) repülés képességéről.

A repülés képesség egyidős a HKK-val. Már a legelső lapokon is szerepelt, jellemzően azokon a lényeken, amelyeknek szárnyai voltak, azaz szimplán logikus volt, hogy tudnak repülni. Persze volt kivétel:)
(szerk: Dort Amessix alakváltó volt, a TF-en az alakváltók a sasszárnyak képesség segítségével repülni is tudtak, ő beleillett a sorba.)


Néhány lap hivatkozott is rájuk, pontosabban a repülés képességre. De már ekkor is különbséget tettünk aktívan játékba kerülő lapok, és a repülés között (lásd: Denevér hatalma szövege, illetve Földharc faq). A Kódex ezt a dolgot rendbe tette, és a jelenlegi szabályok szerint már nincs semmilyen különbség a ’repülés ikon’, a szöveggel megfogalmazott „repül” képesség, és a szintén szöveggel megfogalmazott „aktívan kerül/jön játékba” képesség között. Az sem érdekes, ha csak bizony feltételek esetén kapja meg egy lap ezt a képességet. Ha a kijátszáskor megkapta, akkor onnantól rendelkezik vele. Egyébként a Kódex megőrizte azt a kitételt is, hogy ha egy lény/építmény valamely külső hatásra aktívan kerül játékba, ettől még nem válik „repülő”-vé. (A 79. és 131.5-131.7. pontokban találkozunk az idevágó szabályokkal.)

A repülést, mint jellemzőt, egy korai faq szerint nem lehet elveszíteni:
„Ha egy lény repülve jött játékba, akkor amíg játékban van, addig repülő lénynek számít. Nem számít, hogy csak valamilyen feltétel alapján repült, vagy a kijátszásánál dönthettem úgy, hogy repül, akkor is végig repülő szörny marad.”

A jelenlegi (teljes) szabálykönyv csak annyit ír a repülésről, hogy a lények (és építmények) passzívan kerülnek játékba kivéve, ha rajtuk van a ’repülés’ ikon (ti. akkor viszont aktívan).

A Kódex kicsit szofisztikáltabban fogalmaz. A szerkesztésekor érvényben lévő definíciók és faq-k közt téblábolva ugyanis megpróbáltam elhelyezni a repülést a HKK szabályrendszerében. Valahová, ahol minden jellemzője szerint tartozik. Sajnos ez egyáltalán nem volt könnyű, mivel a repülés kettős természetű. Egyrészt kihatással van a lap játékba érkezésére, másrészt a lapok is hivatkozhatnak a repüléssel rendelkező lapokra.

A HKK modernizálása és egyszerűsítése során próbálunk minden logikátlanságot, és következetlenséget kiszűrni és korrigálni. Így került górcső alá a repülés is.

A Kódex szerint a repülés egy kijátszáskori automatikus képesség, mivel ezek közt a képességek közt került elhelyezésre. Ha jobban végiggondoljuk, aktivizálást kívánó képesség biztosan nem lehet, mivel a játékos döntésétől független, mivel pedig a kijátszáskor van jelentősége, más képesség nem lehet.

Na de valóban kijátszáskori automatikus képesség? Az ilyen képességek a lény/építmény sikeres kijátszásanután lépnek életbe, addig nincs jelentőségük. Gyakran azonban a repülésnek már azelőtt jelentősége van, hogy akár csak a lapkijátszás megkísérléséről beszélhetnénk. Gondoljunk csak a speciális keresésekre, vagy a Hegymélyi keltetőre!


Mikor bejelentem, hogy kijátszom egy lapot, ki kell számolnom annak költségét, majd ki is kell azt fizetnem. Már a kiszámításánál figyelembe kell vennem, hogy a lapom aktívan vagy passzívan fog játékba érkezni. Itt a sikeres kijátszás még a kanyarban sincs. Ráadásul vannak lapok, amelyek csak akkor repülnek, ha úgy döntök, (erre később visszatérek).

Látható, hogy alapvetően hibás a gondolat, ami kijátszáskori automatikus képességként tekint a repülésre, mivel valójában nem az. Egy tárgy - főszabály szerint - aktívan kerül játékba, egy szörny pedig - szintén főszabály szerint - passzívan. De bármilyen lapra kerülhet olyan szöveg, ami ezt a főszabályt felülírja.


A Boadhun kincsesláda szövegének első sorát senki sem tekinti kijátszáskori képességnek, hiszen ez csak megmagyarázza, hogy hogyan kell használni a lapot. Ha a repülést a lények és építmények esetében egyfajta kivételnek tekintjük, akkor ugyanígy kellene tekinteni rájuk is. Ez egy a lap használatához fűzött magyarázat. Ha egy lény repül, akkor megmutatja, hogy a főszabálytól eltérően ezt a lényt nem passzívan, hanem aktívan kell játékba tenni.

Ez a megoldás számos kérdést megválaszol, ugyanakkor új kérdéseket is felvet. Ha nem tekintjük képességnek, akkor nem is lehet letiltani, ellopni vagy lemásolni sem.

A repülés másik jellemzője állandóan működő képességjegyeket mutat. Erre utal a fent hivatkozott faq is. De vajon tényleg állandóan működő képesség? Persze hogy az, ha végiggondoljuk. Egy madárnak az a képessége, hogy tud repülni, az egy képesség. A HKK szabályrendszerében azonban erre nem biztos, hogy szükség van, hiszen ez a fenti kijelentéssel azonnal egy markáns ellentmondást szülne. Egy a lap használatához fűzött magyarázat, ami mégiscsak állandóan működő képesség?

Persze mondhatjuk azt is, hogy a repülés egy állandóan működő képesség, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a lap aktívan kerül játékba. Ez esetben egy marék faq-t és kérdezz-felelek-et változatlanul hagyhatunk. Ugyanakkor a törekvéseink az egyszerűsítés felé tolnak minket, ezért kerestem más megoldást.

Van egy másik ikon, ami ugyanúgy viselkedik, mint a repülés. Lapok hivatkoznak rá, egyedi helyen van a keretben, és mégsem képesség. Ez pedig az hH ikon.

Ha a repülésre is úgy tekintünk, mint a lapok egy olyan csoportjára, amelyek el vannak látva ezzel az ikonnal, azaz a repülést nem tekintjük speciális képességnek, akkor jelentősen egyszerűbb az életünk.

Az sem okoz gondot, hogyha csak a döntésünk szerint kapja meg ezt az ikont a lap, hiszen ha kijátszáskor úgy döntünk, hogy megkapja, akkor onnantól úgy kell tekinteni, hogy rajta van; ha meg úgy döntünk, hogy ne kapja meg, akkor nem lesz rajta. (Az ilyen lapok egyébként alapból nem rendelkeznek äÄ ikonnal.)

Szóval én a repülést teljes egészében az hH ikonnal venném egy kalap alá. Eltörölném, hogy kijátszáskori és/vagy állandóan működő képességként tekintsünk rá. A lapok egy csoportjának jelölésére szolgáló ikonnak tekinteném, aminek a jelentése, hogy a lap aktívan kerül játékba.

Ti mit gondoltok minderről?

Jancsár János

Létrehozás: 2021. június 25. 14:10:45
Utolsó frissítés: 2021. június 25. 15:05:08
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.