Az elemzést a már nagyjából megszokott pontozási rendszer alapján végeztem, ami az alábbiakat jelenti:
10 pont: Megkerülhetetlen versenyspoiler, amely több top pakliba bekerül.
9 pont: Kiemelkedő lap, sok helyre befér majd.
8 pont: Nagyon jó kártya, a saját paklijába kötelező darab, de máshol is felbukkanhat.
7 pont: Jó lap, be fog férni paklikba.
6 pont: Nem nagy szám, de speciális versenyeken és paklikban vagy sideba beférhet.
5 pont: Közepes lap, a saját paklijában sem lesz túl jó.
4 pont: Gyenge kártya, maximum bontotton használod.
3 vagy kevesebb pont: Ez mi?!
Agrav, a ködbeveszett (7): Na ezen a lapon aztán mindenféle ikon szerepel. Alapvetően ködös pakliba lett kitalálva. Kár, hogy ködös börtönbe (ahova tényleg passzol) nem a legjobb, mert nem lehet vele lapot húzni, és a kezünkben is kevés lap lesz ahhoz, hogy kihasználhassuk a másik képességét. Öt követős köd pakliba ki lehet próbálni, illetve nyilván a köderdőben erős lenne, de jelenleg sajnos az erdő nem a legjobb választás a versenyekre. Még – a nyilvánvaló szinergiák miatt – Roxba férhet be, de nem tombol most annyira ez a pakli, és nem is biztos, hogy bele akarunk ölni 3 zanszilánkot, hogy utána egy amúgy is jó eséllyel egyért jövő lapot kirakjunk ingyen. Persze, ha kezdett az ellenfél (és nem lőtte a követőnket), akkor második körben 1 zanszilánkért korrekt lény. Azt még érdemes megemlíteni, hogy meg lehet csinálni vele azt, hogy kirakjuk, kör végén használjuk a helyettesítős képességét, és mivel vissza kell vennünk kör végén, ezért a következő körben érkezhet ingyen. Így akár egy darabot egy combosabb csatamező is elviselhet belőle.
Bűzös csatorna (7): Ha csak azt nézzük, hogy mit tud, egyáltalán nem rossz lap egy nem gyakorihoz képest. Szerintem egy zanszilánkért aktiválás kívánó képességet fogni piszok erős dolog, és mellé még nehezen megoldható ölést is adogat. Valószínűleg bontott formátumokon nagyon erős kártya lesz, de el tudom képzelni akár korlátozottabb versenyeken többféle pakliban is.
Cseles krabber (8): Habár a krabberek nem éppen a legerősebb etnikum, időnként kapnak egy-egy kiemelkedő darabot. Jó eséllyel a felújított Cseles krabber is egy ilyen. Egyért keresni baromi jó dolog, még akkor is, ha csak a felső 5 lapunkból tehetjük ezt meg. Ráadásul utána tetszőleges sorrendbe rakhatjuk vissza a többit. Ez ugye könnyen azt jelenti pl. egy csatamező esetén, hogy a maradék kártyákból is fogunk felhúzni párat még az adott körben. Már így is elég jó lap lenne, de az ellenfél körében még egyszer ki tud sülni ez a képesség, viszonylag könnyen. Ha meg nem, akkor vagy nem játszik ki lapokat, vagy a krabber kiszedett egy leszedést az ellenféltől. Így is, úgy is jól jártunk. Mivel a képessége keresés, Zarknod börtöne (és persze Korlátozás) mellé kifejezetten jó lesz, hiszen ezeknél aranyat érhet, ha ismerjük a következő lapjainkat.
Éjpalota (5): Vámpírokhoz talán beférhet, de sajnos semmi védelme a kártyának, és kijátszásakor se csinál semmit. Igaz a képességét ki lehet sütni az epikus követőkkel, de ettől még valószínűleg vámpír paklin kívül más deckben nem játszanék ezzel a lappal. Lehet, hogy még abban sem használnám.
Élőholt pegazus (6): Pegazus pakliba nyilván befér, de sajnos csak oda jó, pont ezért lett nem gyakori, hiába képes lapot counterelni, majd asztalról megvédeni a lapjainkat.
Energiavámpír (7): Vámpír epikusban (meg nem epikusban is, ha valakinek ahhoz van kedve) elég korrekt leszedés, hiszen 1 zanszilánkért letép valamit. Saját deckjében, akár életkioltósan is. Emellett ad egy kis tempót, és védi a következő lapunkat. Az idézés ikonnak köszönhetően esetleg más paklikban is el tudom képzelni sideban, hiszen ha tudjuk, hogy jó eséllyel nem mi kezdünk, akkor berakjuk. Zarknod bilincsében és börtönében sem működött rosszul a tesztelés során.
Geyed szelleme (8): Végre egy érdekesebb avatár, ami nem az „ingyen lejövök, nem csinálok semmit, csak agyonverem az ellent” vonalon mozog. Természetesen (legalább is szerintem) befér a már-már klasszikusnak mondható 5 követős avatár pakliba is, illetve a járjas vonalba sem rossz, de a legjobban talán az Időlassítós kontrollokban fogja jól érezni magát ez a papír. Vagyis igazából majdnem, hogy bármilyen pakliban jó lehet, hiszen most rengeteg a hálós lap a játékban, amik olcsóbbítják, hogy aztán nagykörönként egy lappal jutalmazzon meg minket Dév bácsi szelleme, miközben egy viszonylag nagyobb méretű, életes lény terrorizál az őrposztban.
Gnorrathi Vérfarkas (7): Ő az egy paklis ritka mintapéldája. A vak is látja, hogy őt bizony gyűjtőgeneráló pakliba teremtette a tesztelő brigád. Igaz, oda elég kemény darab. Talán példa nélküli egyért ötöt égetni, ha nem tévedek, ilyen nem volt eddig a HKK-ban. Később egy picit gyengébb Fekete patkányként funkciónál, és habár csontnak nem lehet feláldozni, elég sok zanszilánk van már a játékban ahhoz, hogy a gyűjtőbe varázsoljuk. Valószínűleg akik nem kedvelik a gyűjtőgeneráló koncepciót azok ezt a farkast se fogják. A tesztelés során egyébként sokat gyengült, mert volt neki 6-ot égető verziója, ami feltámadásból is ennyit dobatott. Ehhez képest a jelenlegi verziójában szerintem már egy viszonylag korrekt lap.
Hálóvetés (7): Nem az első és valószínűleg nem is az utolsó védekezéses, egy manás lapcounter. Sajnos nem a legjobb darab, habár kötelékre 1 zanszilánkért tud érkezni, de lássuk be, hogy nem sok krabbert fogunk mellé mutatni. Cserébe jó eséllyel az ellenfél se fogja „beblankítani” krabberekkel. Az ellenfélre rakott háló nagyon jó szolgálatot tehet bizonyos esetekben, és a kompenzációja sem rossz. Így talán próbálgatják majd a játékosk. Tényleg az a baj vele, hogy ilyen jellegű védekezéses lapokból egy szettel akar csak játszani az ember, mert ha nem mi kezdtünk, tempó hátrányt jelenthet, ha sokat húztunk belőlük, és vannak, amiket hamarabb rak be az ember a paklijába.
Idegesítő csattogás (4): Bontott/draft formátumon kivédekezve kifejezetten nem rossz lap, de nagyjából ez az egyetlen szituáció, amikor értékelhető a kártya.
Ködyeti (7): A yetik jelenleg nem igazán állnak még össze (habár dolgozunk ezen), de mivel a próbálkozások a koncepcióval horda jellegűek, nem érdemes elvetni ezt a lapot sem, hiszen izmozza a társait. A másik nyilvánvaló paklija a köd deck, ahova már egy picit erősebb lény, hiszen elködözve, gyűjtőből is tudunk dermesztgetni. Mind az 5 követős, mind a börtönös verzióba megállhatja a helyét. Igaz, legerősebb a Bűvös erdőben lenne, de mint már említettem, jelenleg nem egy jó választás az a szabálylap.
Krabber folyamőr (6): Egy gyengébbecske krabber. Vagyis lehet a megszokott szó jobb lenne eme etnikum képviselőire, hiszen egy-két darabot leszámítva mindegyik ez a kategória. Sajnos 2-ért asztalon maradó lappal lapot fogni, érdemi képesség nélkül, nem a legjobb dolog. Ha az epikus olcsóbbítana, király kártya lehetne, de sajnos nem ez a helyzet. Ha lenne krabber pakli valamilyen formában, oda talán beférne, de így szinte esélytelen, hogy pakli közelébe kerüljön.
Loachlan (9): A fekete kapott már korábban egy hasonló lényt az Őrmanó személyében, de most érkezett még egy, ugyanazon sablon alapján. Általánoságban nézve a Bűzös jobb nála. Mondjuk ő a sztár a kamikaze counterek körében, így ez nem is baj. De azért elég sok pakli van, ahova beférhet ez is, hiszen könnyen növelhető a counterlésének tartománya. Magiroxban első körben elérhetjük, hogy megfogjon akár egy 3-as lapot is, de mivel a feketének van talán a legtöbb etnikuma (vámpír, motyogó, élőholtak, vérfarkas stb.), sok pakliban hamar elkap drágább lapokat is.
Morgan sipkája (6): Paklija nem igazán van neki, mivel motyogó pakliba valószínűleg nem fér be, de azért megemlítem, hogy a régi Sorvasztó érintéshez hasonlóan ez is végtelen kombót alkot a Kókadt motyogóval. Bontott formátumokon azonban nagyon erős lap lehet. Ezenfelül nem szabad megfeledkezni mindenki jó apjáról, Johannról sem, hiszen még is csak egy 0-s, KF-es, gyakori tárgyról beszélünk. Johann, a jó apa pedig pont ilyenekkel tudja ellátni magát és társait, így könnyen nyújthat alternatív nyerést ez a fekete tárgy, ha esetleg erővel nem menne a dolog a sok gyógyulás miatt.
Morgan sóhaja (9): Szerintem a fekete isteni szettből ő a leguniverzálisabb, hiszen tud counterelni, vagy akár leszedni is, és még gyűjtőből is működik. Ezzel a lappal kapcsolatban csak az igazi kérdés, hogy elég jó-e a másik két fekete isteni lap ahhoz, hogy ezt válasszák a játékosok. Ugye eddig a fekete isteni szettje volt a legjobb Lassan járj ellen, most viszont ez a lap nem igazán jó ellene. Ugyanakkor Leahnak nem volt igazi ingyenes countere, így eléggé hiánypótló darab, és mostanában elég erős fekete kontroll lapok jöttek ki, így nem elképzelhetetlen, hogy kontrollosabb paklikba beválasztják az isteni szettjét.
Nekromanta íjászsegéd (6): Elég érdekes lap. Olyan dolgokra triggerel, amikre eddig nem igazán működtek a képességek. Nyilván ezekre azért működik, mert a két pakli, amibe szántuk (ében íjász és Rox) erősen épít ezekre a mechanikákra. Persze nem elsőként rakjuk be a paklinkba, de azért érdemes picit mindig szem előtt tartani, hátha befér. Az élete miatt igen hamar olyan tényezővé válhat, amit meg kell oldani, különben hamar nullázódik az ellenfél életpontja.
Obszidiánsörényű pegazus (8): Alapvetően nem a legerősebb dolog a mai HKK-ban kettőért dobatni, még úgy sem, hogy kijátszása körében 2 laptól is megszabadítja az ellenfél kezét. Persze ha már azt is nézzük, hogy pegazus epikussal vagy Hét törzs főnökével 1-ért jön 1-es reakciódrágítással, akkor már elég csinos kis darab lesz. Ráadásul side képességként semmizést kapott arra az esetre, ha ellenfelünk már kifogyott volna az eldobható kártyákból.
Ódzkodó manó (7): Valószínűleg manókhoz elengedhetetlen darab lesz, hiszen amellett, hogy jó eséllyel dobat egy lapot, abban a pakliban bármit képes visszavenni a gyűjtőnkből. Külön jó, hogy nem csak kézből lehet helyettesíteni, hanem gyűjtőből is. Így mini kombót alkot a Blanka huncutságával, hiszen egy lapból akár 2 lapunk költségét is helyettesíthetjük, amennyiben a második egy ilyen fekete manó.
Ollókezű Derwad (5): Bontott formátumokon egy elfogadható leszedés, illetve kisebb gyűjteménnyel rendelkező játékosoknak jó lehet a játék elkezdésekor.
Rémeb (8): Egy erősebb gyakori kártya. Első ránézésre egyből rávágja az ember, hogy csak vérfarkas pakliba jó, és habár oda valóban tökéletes lap, elég sok más helyre is beférhet. Egy tempó járjban ez ingyen fog pörgetni egyet a decken. Villámháborúban alap kártya lehet a Szörcsögő motyogó és a Yeti csemete mellett; a 120+ lapos csatamezőben is vígan fog lubickolni, de korlátozottabb formátumokon egyéb deckekben is felbukkanhat. Lehet, hogy eltévesztettük egy kicsit a gyakoriságát, de így legalább bontotton is lehet vele menni. Igaz, ott azért figyelni kell a pakliméret miatt.
St’orf jégörlő (7): Az elemi éjfatty trió újabb tagja. Lassan járjakban elég jó semlegesítésnek tűnik, hiszen viszonylag olcsón tud érkezni, illetve Hét törzs főnökében 1 zanszilánkért pedig már-már pofátlan lap. Ha viszünk kis szinergiát a paklinkba (vagy éppen hideg vagy éjfatty paklival játszunk), akkor pedig azonnaliként érkezve tehet keresztbe az ellenfélnek. Nem olyan kellemes, amikor a 4 izmos 2 életes lénnyel nagyon jónak hiszed magad, de jön egy ilyen, és átkonvertálja 6 dermesztésjelzővé… Na, akkor vannak ám bajok!
Vámpírsárkány (8): Nem szeretem az ilyen jellegű faék kártyákat, de kétségtelen, hogy ez egy erősebb darab lett, bár a felhasználhatósága korlátozott. A legjobb nyilván Kragoru mellé lesz, ahol 1-ért megérkezve, sokszor megoldhatatlan lény lesz az ellenfél számára. Ezenkívül sárkány pakliban, illetve vámpírokhoz is egész jó lesz. A régi sárkány követővel jóval erősebb a rezisztencia miatt, így lehet, hogy oda jobban befér, mint az epikus verzióba.
Vérvacsora (5): Baromi lassan működik, de lopás bontotton és drafton még mindig elég erős. Így ott érdemes majd számolni vele.
Yeti mágus (3): Nem túl jó kártya, még bontotton sem jó konkrétan semmire.
A mytokronitok átka (8): A Lassan járj egyik legnagyobb gyengéje, hogy kevés lappal tud védekezni az egyik legnagyobb ellensége, a Nagytanács ítélete ellen. A mytokronitok átka pont ebben fog segíteni, hála az új ősmágia szabálynak. Ráadásul az idézés miatt szinte pofátlanul olcsón, 1 mana 1 nekronért képes lehet elkapni, amennyiben nem mi kezdtük a játékot. És nyilván járjban bármit jó elkapni ilyen olcsón. Természetesen ugyanolyan jó lesz Lassan járj ellen is, hiszen elég jó megoldást kínál arra a problémára, ha a járj kezdett ellenünk. Így a piros szín kapott egy elég erős side lapot.
Balszerencsés Quwarg (6): A saját paklijában egészen jól tud majd muzsikálni, hiszen a tokenekkel közelebb visz a kombóhoz minket, de azért korántsem elengedhetetlen darab. Érdemes figyelni arra, hogy azonnal adja a kis quwargokat, így ha le is szedik, hagy valamit maga mögött. Bontotton szintén nem rossz kártya.
Déli Napsárkány (8): Szerencsére azért a járj is kap egy kis erősítést, főleg ennek a sárkánynak a személyében. Legerősebb nyilván a kragorus felállásban lesz, de egy sárkányos járjban is príma lény. Mondjuk, ha már sárkánypakli, akkor a sima 4 lapos vagy epikusos pakliban is korrekt. Ha ki tudtunk védekezni egy Sárkánylárvát, akkor már érkezik is az első körben a Déli napsárkány, és ráteszi a terrort az ellenfélre. Sima kontrollos járjba nem a legjobb, de tulajdonképpen ott is megfog valamit, és mellette egész jól helyt áll az őrposztban. Ha meg húzunk mellé egy sárkányt vagy tűz lapot, akkor külön jó.
Diz-oh rabszolgái (4): Azt szokás mondani, hogy ami cantrip, az rossz már nem lehet. Ez a lap azonban annyira semmit nem tud asztalról, hogy képes legyen megcáfolni az előző mondatot.
Éltető tűz (3): A tűzdeck alig játszik lényekkel, amit megérné visszahozni, így sokszor az a képessége nem működik. Drafton pedig elég drága, de 35. lapnak elférhet, ha nincs jobb.
Erdőtűz (9): Végre Dornodon is kapott egy isteni countert, méghozzá nem is akármilyet. Alapjában egy Timera makacskodása, csak picit jobb a saját körös költsége, és persze jóval kisebb a hátránya. Habár tény, hogy vannak olyan meta lények (például: Xenó bilincsmester, Masszaszövő), amiknél nem akarjuk, hogy az ellenfél különösebb erőfeszítés nélkül lelője őket, de nagyrészüknél ez csak a saját körünkben működik, így az ellenfél körében nyugodtan garázdálkodhatunk. Talán ez a lap majd segít kicsit abban, hogy használják a piros istenit, hiszen ezzel neki lett az egyik legsokoldalúbb felhozatala, mivel leszedést, reakciót és erőforrást egyaránt tartalmaz.
Fl’aem lánggyaluló (8): Az utolsó éjfattyhoz is elérkeztünk. Személy szerint őt érzem a legerősebbnek a három közül. Járjas paklikban szinte biztosan betenném, főleg, ha van valami követő mellé, hiszen követő törés ellen tökéletes ellenszer. Még az avatáros járjnál is pont 7 sebzést okoz a második körben. A korábbi részekben már emlegetett direktsebzős járjba is tökéletes darab, de nyilvánvalóan éjfattyas pakliba is be fog férni. Ezzel és az elmeroncsolóval két újabb prémium lapot kapott a pakli. Persze vizsgáljuk meg a tűz ikonját is. Mit is tud ez a lap a mostanra elég népszerű Antimágikus rakshallionnal és Ősi rúnával felálló szétlőlek pakliban? Egyrészt azt tudja, hogy 7 sebzés, másrészt azt, hogy megcounterel valamit a rakshallion drágítását kikerülve! Erős.
Hideg tűz (6): Több mint esélyes, hogy hagyományos környezetben nem fér be a tűz deckbe, de bontotton nagyon erős kártya. Amikor megold két lényt, ad két csontot, és 2 kör végi lapot, akkor nagyjából kezdhetjük a következő meccset. Főleg, ha mindezt ingyen teszi. Persze felmerülhet a kérdés, hogy ha bontotton ilyen jó, akkor rendes versenyen miért nem olyan jó megoldani két lényt? Nos egyszerűen azért, mert ott nem megoldogatni akarjuk őket, hanem minél hamarabb felperzselni az ellenfelet, és abban ez a kártya sajnos nem segít semmit sem.
Komponensdémon (7): Egyáltalán nem rossz, amit ez a lap önmagában tud, azaz counterel és dobat. Jelenleg azonban nincs igazán paklija, talán a hét törzs kivételével, ahol azért 1 zanszilánkért counterel, ami elég kemény dolog. A Teremtő Rakshallion mellé persze adja magát, még úgy is, hogy a counterelése egy picit szűk tartományra jó. De pont emiatt nem lesz esszenciális egy pakliban sem, hiszen, ahogy az epikus követők teret nyernek, egyre több lesz a lény, és így szűkül a felhasználhatósága. Az idézés természetesen nem rossz rajta, és érdemes emlékezni erre a lapra, hiszen bármikor alakulhat úgy a meta, hogy a tárgy követő újra gyakori vendég lesz az asztalokon. És kitudja, talán egy thargodan epikus is kilátásban van.
Motyogó szellemork (6): Alapvetően egy erőforrás orkokhoz és motyogókhoz. Úristen, ez miféle hibrid! Durva hármas lehetett egy ork, egy motyogó és egy szellem között! Amúgy éppen ezért nem is olyan rossz, hiszen mindkét etnikum tud tókeneket termelni, amiket vígan feláldozunk neki. Ha esetleg történik vele valami, az se nagy para, hiszen kaphatunk belőle egy tókent, amit felhasználhatunk a későbbiekben. Különösen akkor jó, ha valamelyik követőnek forgatjuk ki, hiszen jó eséllyel egy lapot (vagy egy kis manát) is kapunk mellé.
Nőstény varkaudar (6): Saját paklijában jó eséllyel egyért cantrip, plusz ad két lényt és egy kis ütőerőt az asztalra. Nem egy világmegváltó lap, de az egyért két lény és 6 sebzés nem rossz egy hordajellegű pakliba.
Orkantó, a pusztító (7): Noha sem az ork, sem az avatár pakli nem a reaktív játékról ismert, de ha kellően leolcsóbbítjuk, akkor a egy nagy lénybe épített, antimágiás lapcounter, ami még asztalról is igen erős képességgel van felvértezve. Az 5 követős avatárban például alapból kettőért érkezik, így ott igen komoly fegyver lehet.
Qwerk, a hegymélyi (7): Mind legendás mind pedig quwarg pakliban igen jónak érzem, hiszen 1 zanszilánkért megfog valamit, ami igen erős képesség, függetlenül attól, hogy mit akadályozott meg. Az előbbibe mostanság elég sok counter jött ki, illetve saját epikus követőt is kaptak, így bőven lesz helye mind az 5 lapos változatban, mind pedig a klasszikus felállásban. Utóbbiban pedig a szintén klasszikusnak mondható Hegymélyi keltetős felállásban okozhat majd kellemetlen perceket.
Száll a pernye (6): A körszakítások sohasem futottak be túl nagy karriert, legalábbis az elmúlt évek HKK-jában nem. Még a legeredményesebb talán a Varkaudar merénylő volt, de ő is azért, mert anti-mágiával tudott dobatni, és a saját deckjében remekül működött. Ennek az azonnalinak azonban nem annyira a körszakításban van az ereje, hanem abban, hogy jól kombózik a többi tűz lapunkkal. Sajnos emiatt más pakliba nem is jó, így sokat nem fogjuk látni a saját környezetén kívül.
Sziklavadász (10): Na igen, a piros is kapott egy ősmágiás, azonnalit semlegesítő lényt. Igen csak spoiler várományos a hölgyike. Ahogy elődei, úgy ő is kapott egy side counter részt, méghozzá a jelenlegi metához hangolva. Mágikus védelmű illetve támadású lényeket tud elkapni, ha úgy van. És mikor van úgy? Hát Kragoru ellen konkrétan bármit elcsíp, hiszen a követő igen komolyan olcsóbbít; de néha-néha elkaphat egyéb értékes lapokat is. Persze a fő zsákmány és a legnagyobb vad az nem más, mint a mostanában igencsak komoly hírnévre szert tevő, rettegett Oz’mogroth univerzumkifordító. Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek tépte már le az asztalát 1-ért ez az éjfatty, úgy, hogy közbe semmit se tudott ellenne tenni. Hát most érkezett egy igen olcsó megoldás erre a förmedvényre.
Tolvajok tolvaja (6): Alapvetően nem olyan rossz egyért két lapot is ellopni. Először a kapott tőrből, majd legrosszabb esetben önmaga áldozásából. Azonban így is mérföldekkel van a képesség csúcs használója a Csábító papnő mögött. Először is igen komoly asztal kell ahhoz, hogy nagyobb célpontokat lopjon el. Másrészt sajnos csak lapot lop. Egy valamire való lopás/leszedés ma már permanenst visz. Talán az Alvilág urába be fog férni, de ott is maximum sideba.
Varkaudar Koponya (6): A saját deckjében egy jó védekező kártya lehet, amit aztán zanszilánknak áldozva elhúzhatunk a követőnek. Persze, ha úgy alakul, el is áramolhatjuk, ezzel tápolva egy varakudarunkat, de ettől még nem egy nagy eresztés. Egy nem gyakori kártyától azonban nem is várunk ilyeneket.
Víziósárkány (6): Hosszútávon nagyon zavaró tud lenni ez a lap, főleg, hogy az első után a következő körökben már 2 Wyvernt ad majd. Bontott formátumon simán vállalható lap, de esetleg beférhet 1-1 darab a sárkányokhoz, illetve akár valami víziós mókába is.
Zavarkeltő Quwarg (6): Nem gyakorihoz méltóan, jó eséllyel csak a saját paklijában fog elférni. Persze bontotton is előkerülhet, ahol az információ és a pakli égetés nagyon sokat számít. Azért a saját deckjében nem egy rossz darab. Mielőtt kijönne a kombónk, szépen megnézzük az ellenfél kezét, és kidobatjuk az esetlegesen veszélyes lapokat, mint például a Most már elég.
Chara-Din vortexe (10): 0-ért erős kártya lilában, azonnaliként? Naná, hogy az isteni az! Nem világmegváltó dolog nulláért azonnalit counterelni, sok lap tudja már. Ingyen leszedni lapot se újdonság, pl. A szépség dühe, Megsemmisítő csapás). Az azonban ritka, hogy mindkettőt tudja egy lap. Ráadásul képes ingyen 3 lapot is leszedni, főleg, hogy a játék egyik legnépszerűbb countere a Bűzös, a guberáló szintén lila, és egyből a maximális hatásfokra kapcsolja a vortexet.
Damusnostra (7): Sajnos nem a legjobb a (J)-s képessége, mivel egyből le lehet lőni, és akkor nincs para vele, az élet pedig ma már keveset ér). Legendás követő mellett 2 zanszilánkért kapunk egy nagy, hálós, életes lényt, ami cantrip a kör végén. Ez nem a legjobb. Persze előfordulhat, hogy zavarja majd az ellenfelünket a háló, és az, hogy nem tud bűnhődés nélkül leszedni semmit, de ettől még a gyengébb ritkák közé tartozik. Epikus legendásban 1 zanszilánkért is érkezhet a második körben, így már azért egy fokkal jobb.
Dodonai Jóslat (7): Leginkább a Bufa segítéségéhez (R.I.P.) lehetne hasonlítani, de annál jóval gyengébb, és persze egyúttal jóval korrektebb lap. Az idézés sokat dob rajta, hiszen ha nem mi kezdtünk, akkor az ellenfél második körében behozhatjuk a tempó hátrányunkat. Persze az sem rossz, ha az ellenfél nem rak ki miatta lapot, hogy minél később süljön ki, de ilyen talán ritkán lesz. Azért ő nem ad akkora előnyt, mint a zénes elődje, így bátrabban bele játszanak majd az emberek. Mondom, szerintem egy korrekt lap.
Ében Triton (5): Korrekt tölteléklap bontott versenyeken. Verseny paklit nem igen fog látni. Ha esetleg valakinek az a perverziója ében íjász paklival, hogy járj ellen legyen egy fix 1 manás, cantrip, semmit tudó lénye, akkor számára lett kitalálva ez a lap.
Orgling bűztartály (5): Nyilvánvalóan csak a saját paklijában talál majd helyet magának. Ott szinte ingyen cantrip, háló és termeli a kis kártevőket nekünk. Saját deckjében egy nem rossz kártya.
Orgling kárhozat (6): Kettőért kijátszva igencsak gyenge, szerencsére az idézés ikon segít rajta. Bontott és draft versenyen elég jó, hiszen, ha idézéssel egyért megtoljuk, akkor igazából ingyen kaptunk 2 kártevőt, akik amellett, hogy dolgoznak az ellenfél életpontján, tudnak szépen építkezni is. És persze emiatt a tulajdonsága miatt a saját deckjébe esetleg beférhet, illetve kezdő játékosok hasznát fogják venni, ha hasonló jellegű paklit építenek.
Solkim kísérlete (6): A kiegészítő talán egyik legötletesebb és legkreatívabb lapja, annak ellenére, hogy nem a legerősebb szegényke. Mondjuk tény, hogy ha létrejön, akkor 2 zanszilánkért, ami ugye sokszor szinte ingyen van, történni fog valami, amivel kicsit megfigurázhatjuk ellenfelünk számításait. Azért hagy kívánni valót maga után a lap. Persze, ha van Solkimunk játékban, akkor igen csak brutális lehet az általa megtermelt csontokból megtolva, de azért erre nem építenék.
Sötét vizek ura (6) Na ő az a kártya, akivel mindegy, mi történik, mi húzunk egy lapot. Ezt nagyon jól tudja. Sajnos a többi dolog kicsit gyengécske rajta. Azt máris felejtsük el, hogy ő majd kötelékre bármit is csinál. Jelenleg nem létezik thargodan pakli. A saját körünkben egy zanszilánkért nem rossz leszedni, habár a régi egy lapért cserébe körönként csinálta. Az alap költsége az, ami kicsit drágácska a lapnak. Így maximum valami keltetős okosságba tudnám elképzelni, de ott se biztos, hogy bele akarok ölni ennyi keretet, amikor sokkal olcsóbban és hatékonyabban lehet ma már leszedni, és ezen még az életkioltó ikon sem segít.
Szellemlovas (5): Ő sem az az acélos lény, habár bontotton hasznos lehet a képessége. Az is biztos, hogy nem miatta lesz lovas pakli.
Tyrxacotl (3): A lap, aminek a neve biztos vagyok benne, hogy úgy készült, hogy egy macska épp végiggyalogolt a lap tervezőjének billentyűzetén. Szerencsére nem gyakran kell kimondani, mert hogy ez a lap messze elkerül minden lehetséges verseny formátumot, az biztos.
Végső feledés (4): Gyakori, cantrip azonnali, ami semmiz. Egyszerű lap, hogy kezdő játékosok (illetve Lassan járjak) tudjanak valamit felmutatni gyűjtőgenerálás ellen.
Wr’midn elmeroncsoló (8): Ez az éjfatty lett talán a legjobb ebben a kiegészítőben, mármint az éjfattyak közül. Már az is elég erős dolog, ha kézből dobunk, hát még az, ha csak kézből mutatunk! Nem tudom, van-e hasonló lap ár a HKK-ban, amit csak megmutatunk, és megakadályoz dolgokat, de mindenképpen egyedi az, amit tud. Habár csak varázslatot fog meg, az sokszor épp elég az üdvösséghez. Pláne, hogy képes megfogni az UR bűbájokat, habár azt vettem észre már, hogy manapság nem annyira tombolnak. Akkor is képes erre, ha az ellenfél kezdett, és érdemi védekezés a Villámhorgonyon kívül nem igen van ellene. A legjobban a különböző korlátozó szabálylapok mellett fogja jól érezni magát a kis agyas, de el tudom képzelni akár Hét törzs főnöke mellé is.
Xenó inkubáció (3): Ha felcsapnám a HKK kéziszótárát, akkor a „tetű lassú” szópár alatt valószínűleg ennek a képét találnám. Annyit tud, hogy a nagy lények megszállottjai előránthatják vele a Xenomorf kolosszust, de emiatt pont nem fog paklit látni. Sokkal jobb egyből leszedni a dolgokat, mint várni egy kört.
Xenó báb (9): A kiegészítő talán egyik legerősebb lapja. Asztalról automatikus counter, így nyilván megvan az a hátránya, hogy az ellenfél dönti el, hogy mit rak bele. De ha börtönben vagyunk, vagy épp Korlátozással játszunk, akkor nem sok választása lesz. Counterlés mellé még szépen termelgeti a kis parazitákat, hogy ha esetleg sikerül levakarni a bábot, akkor pikk-pakk vissza is térhessen a csatatérre. Elmeroncsolóval karöltve azért elég szép lockot tud rakni az ellenfélre. Úgy érzem, Chara-din se mostanában lesz hanyagolva.
Xenomorf kolosszus (7): Ritka ellenszenves és ostoba egy lap, ami semmit sem tud csak gyakni. Persze írtam korábban is, hogy kellenek ilyenek is. Be lehet rakni ölésképpen egy-két darabot Xenó epikusba, mert ott a második körben már könnyedén megérkezhet. A másik evidens helye a Lassan járj lenne, de mivel ott nehezebben tudjuk felizmozni, nem biztos, hogy beraknám. Még járjba se fér be egy semmit nem tudó, ütő lény. Persze, ha úgy építjük meg a járjat, hogy tudunk majd neki mit forgatni izmokra, akkor oké.
Zinthug Rohamozó (4): Bontotton egy viszonylag jó leszedés az életkioltó miatt, de ennyi.
Enigma (9): Igaz, hogy kis apró dolgokat tud eleinte, de hosszútávon azért igencsak idegesítőek lesznek a mindenféle Rhatt tárgyak az asztalon. Ha csak azt nézzük, hogy kijátszva ad egy Arany gugyolát, majd átforgatva egy Ezüst szityolát, akkor innentől kezdve egy kis mana befektetéssel nagy körönként tudunk 2 lapot húzni. Ha pedig lecounterelik, akkor szépen le tudjuk lődözgetni az ellenfél lényeit, vagy lassan elégetjük a pakliját. Az egyetlen optimális megoldás erre a lapra, ha a kézből a Semmibe dobatjuk, de ilyen lap nem sok van.
Dungeon kulcsai (8): Lassabb környezetben (például Zarknod Bilincse) teljesen jó kártya lehet. Igaz a játék elején kicsit drágácska. (A 2 zanszilánk ma már drága? Hova jutottunk!), de később már szinte ingyen counterel majd. Az pedig csak hab a tortán, hogy asztalról is tud valamit. Ügyesen lehet vele lopkodni egy-egy körre, de ha van zanszilánkunk, akkor a lopott lapok nem kerülnek vissza az ellenfélhez, illetve szépen dobatgathatunk is vele. És persze a színe miatt bárhova beférhet, így mindenképpen egy jobb promociós laphoz van szerencsénk.
Reakcióelementál (8): Epikus elementálba és Hét törzs fönőkében fog igazán működni, hiszen ezekben a paklikban egyért nagyon beteg. Nem szabad elmenni amellett, hogy bizony vissza lehet venni a gyűjtőből, így bátran dobjuk fel csontnak a körünk elején.
Guldor (8): A legnagyobb gond a lappal, hogy teljesen köré kell építeni a paklinkat, és nem igen tudunk olyan decket mondani, ami ne játszana lényekkel. Tűz pakliban és tárgyakhoz talán el tudom képzelni, de ezekben is vannak kósza lények, és ha csak egyszer besül a Guldorunk, az könnyen végzetes lehet. Persze ettől még a lap irtózatosan erős tud lenni, ha valaki megtalálja neki a megfelelő helyet.
Manamorf (9): Egy funkciós kártya, csak úgy, mint a legtöbb morf, de nagyon beteg dolgokra képes. Szinte ingyen termel nekünk 4 manát, szép tempót adva nekünk. Rengeteg pakli van, ahova elférhet, kezdve a Hét törzs főnökétől az etnikum követőkőn át a Villámháborúig. Ő a legerősebb lap a mostani kódosok közül, és valószínűleg a legtöbbet használt lap is ő lesz.
Inváziós éjszaka (9): Talán ő a második legjobb a kódos lapok között. Ahova befér a lila, oda ő is jó eséllyel bekerülhet, hiszen nincsen pakli, ami ne használna aktiválást igénylő képességeket, és a megtermelt fattyak igen csak sokat számíthatnak. Főleg amióta az univerzmkifordító az asztalokon garázdálkodik. A legerősebb talán mindenki kedvenc ócskásával, Molluszkkal lesz, de az ingyen cantrip, meg a „működik a gyűjtőből is” tényleg bárhova jól hangzik.
Mardakor ajándékozó (9): Valószínűleg a féléves ultraszett legjobb darabja. Vagy is biztosan az. Voltak próbálkozások korábban (Felzárkózás és Visszahúzás), hogy a kevés lapos paklik felvehessék a versenyt a sok lapos kezdésekkel, de nem értek el túl nagy sikert. Szóval itt egy újabb, aminek nagy előnye, hogy nem kell behúzni, és csökkenti a kezdeti a laphátrányunkat. Később, ha felhúzzuk, akkor meg el lehet húzni, ami az eddigi mardakorokra nem volt jellemző. (Anyáztunk is rendesen, ha feljöttek!) Nyilván a legjobban Fókusz meglelésével és Kreátor követőivel fog működni, de akár egy Archaixot is el tudok képzelni vele. Persze side-ba is tökéletes a 3 lapos kezdéseknek, ha nem akarnak kockáztatni alapból, aztán, ha nagyon elterjednek az epikusok, akkor alapból is bekerülhet az ilyen paklikba.
Fairlight bölcsessége (7): Nem egyszerű megítélni ezt a lapot. Lassan járjban egész pofásan működött, de kicsikét lassúcska volt. Tény, ha egyszer-kétszer ki tudjuk játszani, utána már igen komoly feladat lesz az ellenfélnek megölnie minket, de a mutogatós képessége az, ami miatt játszani fogunk vele. Elég sok para lény van, amit le tud csípni, elég csak a bilincsmesterre gondolni. A Villámháborúkat és Molluszkokat is szépen meg tudja figurázni. Meg persze segít abban, hogy ne érjünk csúfos véget idő előtt.
Jövendölés (7): Érdekes lap. Szerencsére nem csak a saját, de az ellenfél pakliját is manipulálhatjuk vele. Nehéz megtalálni a helyét, de azért el tudom képzelni működés közben. Mondjuk, felrakunk 3, 5 vagy 7 cantrip bűbájt a deckünk tetejére már is egész jó kis kör elé nézünk. A már párszor emlegetett tűz pakliban is el tudom képzelni, de sokszor jó elég annyi is, ha csak az ellenél paklijában lévő megoldásokat szépen a paklija aljára tesszük, elérhetetlen távolságra.
Végső illúzió (7): Egész érdekesre sikerültek ezek a mostani UR-ek. Ez a kék vízió is megmozgatja a fantáziánkat. Nyilván nem vízió pakliba fogjuk használni, de lehet neki helyet találni. Akár érdekes kontrollt is építhetünk rá, a tesztelésen volt ilyen Ősi bölcsességgel, ahol az azonnali erőforrásainkat és leszedéseinket többször is megtudjuk tolni. Persze a nem azonnaliakat is meg tudjuk, csak mivel az azonnalit megtolhatjuk a saját körünkben, majd az ellenfélében is megint, így kicsit megérősebb az azonnaliakat használni. És akár valamilyen gyűjtőgenerálós pakliba is beférhet, hiszen a Morgan rontását se olyan rossz megtolni a gyűjtőből.
Horváth Dávid és Ács Domonkos