Vissza a Főoldalra
 

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa menü – Druidák október 15.
Alfa menü – Boszorkányok október 15.
Alfa menü – Tengeri rablók október 15.
Alfa menü – Mágusok október 15.
Alfa menü – Felfedezők október 15.
Alfa menü – Kereskedők október 15.
Zén Legendái: Varázslatok szeptember 21.
A pillanat képe
Esthar papok
(Túlélők Földje)
Küldd el képeslapként!
Az Esthar Császárság már a múlté, városainak romjait rég benőtte az erdő - így a papok által irányított birodalomról rendkívül keveset tudunk. Ráadásul az esthar papok elegendő hatalommal rendelkeztek ahhoz, hogy múltbeli tudásukat méltóképp elrejtsék.
Nézz szét a galériában!
61. BEHOLDER TALÁLKOZÓ 2024.11.30. PROGRAMJA
XXVIII. HKK Nemzeti Bajnokság beszámoló
HKK Nemzeti Bajnokság holnap!
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét
Kérdezz-felelek 55.

A lista folytatása...
Hatalom Kártyái verseny - 2024. december 8., Középkor
Hatalom Kártyái verseny - 2024. november 3., Középkor
Hatalom Kártyái - Profi versenyzők listája
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét

A lista folytatása...
Versenyhirdető (1833)
Moa civilizáció lapbemutató 1. hét (30)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (8229)
Lapötletek (65032)
HKK kérdés? (47241)
XXVIII. HKK Nemzeti Bajnokság beszámoló (1)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Atombombák a HKK-ban


A Hatalom Kártyái egy igen összetett játék, sokezer lappal - nem csoda, hogy a legalaposabb tesztelés ellenére sem látunk át minden lehetséges kombinációt a tesztelés során, és előfordul, hogy már csak a megjelenés után derül ki, hogy egy-egy lap vagy kombó erősebb a kelleténél. Az ilyen helyzetekre többféle megoldás is van.

A legegyszerűbb az adott kártya kitiltása, bannolása. Ezzel 2 probléma lehet csak: az egyik, hogy ha túl sok tiltott lap van, akkor azt elég nehéz már fejben tartani, mivel szabad játszani, mivel nem. A másik gond, hogy ha ez egy ritka lap volt - ami erőssége miatt nyilván még értékes is - rosszul esik a játékosoknak, hogy a drágán beszerzett / becserélt lapja egyszercsak használhatatlan lesz. Éppen ezért a tiltást általában csak gyakori és nem gyakori lapoknál alkalmazzuk, és ott is csak módjával, ha nincs más megoldás.

A második lehetőség a nerfelés. A nerfelésnél a lapot nem tiltjuk ki, csak megváltoztatjuk a szövegét, de továbbra is lehet vele játszani. Ezzel egyetlen probléma szokott csak lenni, a tiltott listák fejben tartásánál (illetve igazándiból pakliösszeállításkor a neten való ellenőrzésénél) sokkal nehezebb azt fejben tartani, hogy melyik nerfelt lap hogyan tér el a ráírt szövegtől. Sőt, ha valaki kijátszik egy nerfelt lapot, és az ellenfele esetleg nem tud a nerfről, és ezért eredeti erőssége szerint játsszák, az még visszaélésre is ad lehetőséget, ellentétben a tiltással, ahol ha beraksz egy tiltott lapot a paklidba és kiderül, akkor az illegális paklit jelent. Épp ezért a nerf listát lehetőség szerint nem akarjuk növelni egy ésszerű limiten túl. Szerencsére, a lapok az évek során szép lassan mindig erősödnek egy picit, az évekkel ezelőtt nerfelni szükséges lapokkal idővel már nincs probléma, és meg lehet őket engedni (ahogy bizonyos tiltott lapokat is).

A nerfre vagy tiltásra nagyon sokszor akkor van szükség, ha a lap rosszul van megfogalmazva, és emiatt lett túl erős, és máshogy nem lehet helyrerakni. Van azonban, hogy egy jól átgondolt, jól megfogalmazott lap, vagy akár koncepció, szabály bizonyul túl erősnek. Ilyen esetek sokszor megfelelő lapok kiadásával helyre lehet rakni az egyensúlyt. A HKK kezdete óta léteznek a „side” lapok, azok a kártyák, amiket a versenyen a kiegészítő pakliba raksz, és csak bizonyos paklik ellen rakod be a 2. meccstől. Ezek általában nem igazán univerzális lapok, de egy bizonyos koncepció vagy laptítus ellen különösen erősek. Ilyen side lapok pl. amelyek képessége akkor sül ki, ha eldobatják őket, egy adott színt, típust tud megakadályozni vagy leszedni, de nagyon olcsón, az drágítás ellen az ősmágia lapok stb. A játék kezdetén erősségtől függően minden koncepció ellen gyártottunk side lapokat, manapság ez céltudatosabban zajlik, a metát próbáljuk szabályozni velük. Amikor a varázslat kánterektől hemzsegő kontroll paklik domináltak, sok anti-mágiás lapot adtunk ki, amikor a Lassan járj előretört, több lett az ősmágiás lap, amikor a gyűjtőgenerálás túl erős lett, megszaporodtak a Semmizős lapok. A side lapok nem nyerik meg egyből a meccset az adott ellenfél ellen, egyszerűen csak az átlagosnál erősebb lapok egy adott szituációban.

A fentiek mellett van még egy eszköz, hívjuk ezt atombombának. Az atombombák olyan lapok, amelyek szinte garantáltan célba érnek, és iszonyatos pusztítást visznek végbe. Az atombombák sok esetben nem is azért születnek, hogy egy nagyon erős koncepciót akadályozzanak, hanem inkább azért, hogy egy gyengének ítélt koncepciót megvédjenek. Jó példák voltak az ilyen atombombákra azok az etnikum lapok, amelyek szinte kivédhetetlenül, minimális költséggel belesebeznek az ellenfélbe 6-ot. Ha leszedted a követőmet, és felhúztam ezt a lapot, meghaltál. Pont. Az alkotói szándék persze érthető volt, sok követő nagyon erős, ezért megéri leszedni meg akkor is, ha 5-6 ÉP-n maradunk, és ilyenkor a követős pakli nyerési esélyei jelentősen lecsökkennek. Ilyen volt például a Mennydörgő titán (új), kánterelhetetlenül, rezisztensen, repülve tud 9-et sebezni, ha leszedték a követődet. Ebben a kategóriában a leguniverzálisabb, paklifüggetlen bomba a Nekronsárkány (új) volt, ingyen jött, varázslattal nem lehetett kánterelni, és leszedéskor is büntetett 5-öt.

Átlagban, várható értékben tehát az atombombák nagyon jól visszahozták a követőket, mert emiatt ritkábban is szedték le őket, és ha leszedték, az azonnali vereség volt a leszedőnek: de gyakorlatban, ettől a játék egy nagy lutrivá vált, a szerencse domináns szerepet kapott az ilyen esetekben. Nem véletlen, hogy a kialakult helyzetre később egy sokkal árnyaltabb megoldást próbáltunk keresni, ezek voltak az epikus követők.
Az atombombáknak van egy nagy hibája: ha nem húzod fel őket. Persze a haditechnikában is van fejlődés, így született meg a neutronbomba. Ez egy olyan atombomba, ahol nem kell amiatt aggódni, hogy felhúzod-e vagy sem. Vagy azért, mert előkereshető, vagy azért, mert narancs lap, ezért mindig kint van. Bevallom, az egyik ilyen neutronbomba az én saram volt, biztos ismeritek, ez a Villámháború. A Villámháború egy rugalmas, több koncepció ellen használható szabálylap akart lenni, amelynek köszönhetően a mindig mostohán kezelt lényes paklik eséllyel veszik fel a harcot egy egykörös terülő kombópakli, egy kánterektől hemzsegő kontroll, és a rettegett drágítás ellenében is.
A lap ezt a szerepét kiválóan betöltötte, a reménytelen meccseket felhozta 50%-ra vagy fölé. Mivel a Lassan járj paklik alapvetően nem drága lapokkal játszanak, hanem olyan olcsó lapokkal, amelyek megkerülik a drágítást, ezért azokat a paklikat nem lehetetlenítette el - de a Bűvös erdőt igen. És ezzel elérkeztünk az atom- és neutronbombák 2 legnagyobb hátránya közül az egyikhez. A pusztító erejük olyan nagy, hogy sokszor ártatlan célpontok is áldozatul esnek.
Na jó, a Bűvös erdő azért nem teljesen „ártatlan”: eredeti célja a játék lassítása volt, de mint minden paklinál, itt is idővel készültek lapok, amik megkerülik a drágítását, és emiatt a felkészületlen ellenfélen / paklin átmegy, mint az úthenger. De bár a szórványos ősmágia lapok ezt jól balanszolták, a teljes ősmágia pakli ellen nem volt válasza a Bűvös erdőnek.
Én akkor úgy gondoltam, hogy a Bűvös erdő így járt, ha a Villámháború őrület lecseng, akkor nyugodtan visszatérhet majd, ha egyáltalán lesz a mezőnyben 1-2 Villámháború, nem feltétlenül akad össze, nem lesz ez nagyobb lutri, mint sok más ilyen jellegű matchup.
Viszont a tesztelésen azért mégis kerestük a megoldást, és akkor az ellen-ellen-ellenrakéta jellegű atombombák kerültek fel a tesztlistára, amelyek azt büntetik, aki ősmágiával játszik. Egyszerre több ilyen lap is készült, biztosan emlékeztek még a legprominensebbre, ami igazándiból neutronbomba volt, a Veszettség volt. Előkereshető, ingyenes cantrip, ami elrontja az ősmágiát. Az ilyen lapok szokásos betegségeivel együtt: a Bűvös erdőn nyilván segített valamennyit, a Lassan járjt viszont még erősebbé tette, mint előtte, mert ezzel nemcsak a Villámháborút, hanem az összes, besideolt ősmágiát is kiiktatta, amelyek nélkül a legtöbb paklinak tényleg esélye sem volt ellene. nem csoda, hogy végül a lapot nerfelni kellett. Abban a szetben volt egyébként még egy másik neutronbomba is, egy követő, ami - ha te Bűvös erdővel, az ellenfeled Villámháborúval játszik - a játék elején eldobatott volna 3 lapot az ellenfél kezéből, de ezt végül nem adtuk ki.
Ezeknek a lapoknak megint az volt a problémájuk, hogy nemcsak a Bűvös erdőt védték meg a Villámháborútól, hanem mellesleg a Járj elleni ősmágiás lapokat is megszivatták.

Én atombombáknak tartom egyébként a Visszahúzást és a Felzárkózást is. Ezek a lapok azért büntetik a játékost, mert 5 lapos kezdéssel játszik. Egy ilyen kijátszása még pont helyrerakná az egyensúlyt, de a Felzárkózással esélyes, hogy húzok még, és az már egyre durvább előny lesz. Az egyetlen ok, amiért ezek (sem) tették radioaktív pusztasággá a HKK földjét, hogy nagyon sok erős, 4 vagy kevesebb lapos kezdés van, a Krigis pedig kitiltásra került.

A fentiekben írtam, hogy az atombombának 2 jelentős hátránya van. A második hátrány pszichológiai jellegű. Ha van egy paklim, amivel szeretek játszani, és egy nap kitiltják a kulcslapjait, búslakodok, de elfogadom, és csinálok másik paklit. Ha azonban csak csinálnak valamit, ami garantáltan megveri... Akkor könnyen előfordulhat, hogy kockáztatok. Hátha nem kapok ilyen paklit. Hátha nem is játszanak vele. Aztán mégis behúzom, leülök, és vagy a lapok felhúzásakor, játék nélkül, vagy az első lap kijátszása után tudom, hogy vesztettem. És ezt akárhogy is nézzük, nem jó érzés. Fontos, hogy bármilyen pakli játszik bármilyen ellen, mindkét játékosnak legyen esélye, és számítson a játéktudás.

Az Élőholt invázióban is van egy kisebb neutronbombánk, a nemrégiben bemutatott, Hitetlenség nevű szabálylap, ami annyit csinál, hogy nem lehet isteni lapot kijátszani. Ez a lap megmozgatta mindenkinek a fantáziáját, nem véletlenül. Az isteni lapok elvben a HKK legerősebb lapjai, azzal, hogy rájuk került az isteni ikon, meg is jelöltük őket, várható volt, hogy előbb-utóbb így már lesz is valami ellenünk. Viszont használatuk már eleve korlátozva van, csak egy színben levőket lehet használni. Ha még ennél is jobban megszorongatjuk őket, az nem vezet-e oda, hogy a másodvonalas spoilereket fogják használni helyettük? És itt jön be a metának az önkorrigáló hatása. Ha sokan játszanak a Hitetlenséggel, nem lesz érdemes sok isteni lappal játszani. Ha kevesebben játszanak isteni lapokkal, vagy felszaporodnak a csatamezők, a Hitetlenséget sem lesz értelme használni.
Persze az is kérdés, hogy mennyire veri a Hitetlenség az isteni lapokkal játszó paklit: ez kicsit a szerencsén fog múlni, ha az ellenfél az elején több isteni lapot húz, azok mind blank lapok lesznek a kezében, jó eséllyel kikap. Viszont az első meccs után ezeket ki tudja side-olni, és a meccs kiegyenlítettebb lesz. Ráadásul azért azt a színtelen lapot is be kell húzni a laphátrány kiegyenlítéséhez.
Az ilyen stílusú lapok azért érdekesek, mert egy extra taktikázási elemet visznek a HKK-ba, ami még jóval az aktuális játék előtt kap szerepet, a pakliépítéskor. Ha jól tippelem, „érzem” a metát, az segít a pakliösszerakásban is. Lehet, hogy nem fogom berakni az adott színből mind a 12 istenit, csak a 6 jobbat. Így csak leheletnyit gyengül a paklim, viszont sokkal kisebb az esélye, hogy a Hitetlenség megfúr. A lap valódi erősségét a játékosok fogják meghatározni, nem pedig a ráírt szöveg, afféle barátságosabb, káros mellékhatások nélküli neutronbomba lesz belőle remélhetőleg :)

Védekezni persze lehet még a legdurvább fegyverek ellen is, az evolúció már csak ilyen. A Semleges csatamező a cikkben felsorolt összes atom- és neutronfegyver ellen teljes védelmet jelent. Csak persze ha túl sokan játszanak csatamezővel, az nem jó, mert az nemcsak a neutronbombákat védi ki, hanem egyúttal minden egyéb, a metát színesítő szabálylapot és követőt. Mondjuk már a csatamező ellen is készült 1-2 sidelap, de azok semmiképp sem voltak atombomba kategóriák.

Nektek mi a véleményetek? Mi a legjobb módszer a játék egyensúlyozására? Nerf, tiltás, szabályváltozás, side lapok, atombombák? Írd le a véleményedet a kapcsolódó fórumban!

Tihor Miklós

Létrehozás: 2019. június 7. 14:21:19
Utolsó frissítés: 2019. június 7. 15:27:54
Nyomtatási forma

Az oldal új verziójának megtekintése


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.