"Egy szemi-intelligens asztrális állat a bíbor mösze. Apró kis féreg, amely céltalanul bolyong a pszionikus térben, tudatfoszlányokkal és érzelemnyomokkal táplálva magát. A bíbor möszék gyakran közlekednek nagyobb rajokban, így védve magukat az asztrális tér rettenetes ragadozóitól." - Encyclopedia Fantasia
Szerkesztőség: honlap@beholder.hu Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci) Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5) Ha hibát találsz a honlapon: Írj nekünk!
Drágítás a HKK-ban
Amikor a HKK első komolyabb tesztelése megkezdődött, akkor is látszott, hogy bár a játékban az nyer, aki először leveri az ellenfél életpontját, azért az ide vezető legbiztosabb út az, ha előtte megfelelő előnyt építünk lapban és varázspontban.
A varázspont előny többféleképpen megvalósítható: VP termeléssel, olcsóbbítással, ha az ellenfél lapjait olcsóbban neutralizáljuk, mint amennyiért kijátszotta őket, és persze az ellenfél lapjainak a drágításával ill. VP regenerációjának lefojtásával. Ezek közül a drágítás témáját szeretném most körbejárni.
A tesztelés alatt levő HKK lapok adatainak tárolása, frissítése sok változáson ment keresztül az elmúlt 23 évben, azonban egy dolog mindig is állandó volt, a program, ami a tesztelők részére a lapok listáját kinyomtatja. Ez a program különböző statisztikákat is generál, mint pl. lapok átlagos idézési költsége. Így ezek az adatok még ennyi év után is megvannak: pl. meg tudtam nézni, hogy 1996-ban, a Chara-din visszatér kiegészítőben a lapok átlagos idézési költsége 5.81 volt. Akkoriban a drágító pakli kulcslapja az Agyzavarás és az Agytaposás volt, mindkettő 6 VP-be került. Az Agyzavarás az ellenfél varázslatait és lényeit drágította 1 VP-vel, az Agytaposás pedig a kör eleji VP regenerációját csökkentette eggyel, valamint a tartalékban levő lények után nem kapott plusz VP-t. Az rögtön látszik, hogy jópár körre és lapkijátszásra volt szükség ahhoz, hogy ezek a lapok előnyt generáljanak. De a játék ritmusa is lassabb volt, mint most, és ezeket a bűbájokat nem igazán lehetett megoldani a 9 VP-s Kisebb kívánságon kívül. A gyors hordák ellen ugyan nem, de a lassabb paklik ellen működött ez a deck. Ami igazándiból lényeges itt, hogy az Agyzavarás +1 VP-s drágítása átlagban 17%-kos költség drágításnak felelt meg, lévén a lapok átlagköltsége 5.81 volt.
Az éles tesztelés során hamar kiderült, hogy a 6-9 VP-s lapokból sokra nincs igény, és néhány év múlva az idézési költség átlaga már 3 VP körül volt, és jóval lassabban kezdett csökkenni. Sok kicsi persze sokra megy, és a 2008-as Végzetúr pakliban az átlag idézési költség elérte a 2-t: ekkor egy +1 VP-s drágítás a lapok költségét már 50%-kal drágította. Kvázi, 3 lap helyett csak 2-t tudtál kijátszani. Szerencsére, a drágító lapok ellen is könnyebb lett védekezni: ezek mind asztalon maradó lapok, tehát mind a reakciók, mind a leszedések (kvázi a leggyakoribb védekező mechanizmusok) megoldották őket. Ott voltak azonban a drágító szabálylapok, mint pl. Bűvös erdő, Lassan járj, Hegymélyi keltető: hacsak nem játszottál eleve Semleges csatamezővel vagy Ősi rúnával, a drágítás ott maradt végig.
Persze a szabálylapok elvileg mindkét játékosra vonatkoztak, de a Bűvös erdőnél az ingyen jövő lapokkal, áramlásokkal, helyettesített költségű és (szerencsére ritka) nem drágítható lapokkal ebből ki lehetett bújni, a Lassan járjnál is ugyanezekkel plusz az összes nekronos lappal. A három közül talán még a keltető volt a legártalmatlanabb, azt „csak” a „kijátszása után aktivizálódó” lapok, ill. az olcsóbbító követővel való párosítás tudta megkerülni.
A drágítás átlag idézési költséggel való folyamatos erősödése, és a drágító szabálylapok el nem évülése hívta végül életre az ősmágia szabályt. A szabály megalkotásakor féltünk, nehogy olyat alkossunk, amit az is használni tud, aki ellen készült, ezért a szabály túlbonyolított lett, és az ősmágiát sok olyan dolog is kikapcsolta, ami „erkölcsileg” nem volt indokolt, sok pakli emiatt egyáltalán nem tudta használni.
2013-ban, a Világégéssel robbant be a játékba a Villámháború, ami minden lényemnek ősmágiát adott. Ez a szabálylap a Bűvös erdő ellen szinte garantált győzelmet jelentett, de a Lassan járj ellen is jelentősen megnövelte az esélyeket. Az egyensúly visszaállítása érdekében a 2015-ös Zarknod visszatér kiegészítőben ősmágia elleni lapok jelentek meg, mint a Veszettség, Ősi mágiazabáló, Lávagólem, Ekharion bébi. Persze az ökoszisztémába mindig veszélyes ilyen drasztikusan beavatkozni: a Villámháború szinte teljesen eltűnt, és a Bűvös erdő (ami ellőtte is csak néha-néha bukkant fel) ettől nem „gyógyult meg”. Ezeknek a lapoknak a Lassan járj volt az igazi nyertese, mert nemcsak a Villámháború ellen kapott fegyvert, hanem minden ősmágiás lap ellen, ami az egyetlen védekezés volt ellene, ha nem tudtad kikapcsolni.
A történet utolsó fejezeteit a Veszettség nerfelése, újabb ősmágiás lapok kiadása ill. az ősmágia egyszerűsítése jelentette. Az utóbbi nem feltétlenül erősíti vagy gyengíti az ősmágiát, csak kiegyenlíti az esélyeket: az ősmágiát most már nem csak bizonyos paklik használhatják, hanem bárki (beleértve a drágító paklikat is).
A Gemina erdejében a lapok átlagos idézési költsége 1.2 volt. Ha az ellenfél csak 1 VP-vel drágítja a lapjaimat, ez 83%-kos költségnövekedés. Ha máshogy nézzük, normál esetben az első 2 körben, 3 VP-ből 3-5 lapot ki tudok játszani, míg drágítás mellett valószínűleg csak egyet. Ha azt szeretnénk, hogy a játékot lassítsuk, ez tökéletes is lenne - csakhogy maga a Járj nem jár már lassan, ő továbbra is jó eséllyel ki tud játszani 3-4 lapot a 3 VP-ből. A 0-s kánterektől és leszedésektől hemzsegő játékkörnyezetben fontos, hogy legyen valami, ami kordában tartja ezeket, de az sem jó, ha bizonyos matchupok esélytelenek valakinek. A legoptimálisabb, ha játéktudás, pakliösszeállítás, a jó kiegészítő pakli dönt, és nem a párosítás vakszerencséje. Amikor a megváltozott ősmágia szabályt teszteltük, Horváth Dávid összerakott egy paklit, amiben csak (vagy majdnem csak) ősmágiás lapok voltak, és a Lassan járj még így is 2:2-t tudott játszani ellene (Veszettség nélkül). Az ősmágiás lapok jól kordában tudják tartani a drágítást, de törekedni kell az optimális egyensúlyra. Különösen oda kell figyelni az ősmágiás reakciókra, hiszen azok nemcsak a drágító szabálylapokkal, mert ezek a reakció-drágított lapokat is megfogják, azt a gyereket pedig nagyon nem szeretnénk a fürdővízzel együtt kidobni. :) Egy jól kiegyensúlyozott példa egy új isteni lap lesz a 10. kiadásban, A holtak trükkje. Ez ősmágiás lapkánter, de annyi a költsége, amennyi az eredeti lapé - tehát nem tudunk vele VP előnyhöz jutni.
Mindezt csak azért írtam le, hogy tudjátok, nem „csak” lapokat készítünk, folyamatosan próbálunk odafigyelni arra, hogyan változik a játékkörnyezet, igényel-e az egyensúly valamilyen beavatkozást, és ha igen, hogyan lehet azt megfelelően korrigálni.