Vissza a Főoldalra
 

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa pakli - Mágusok március 16.
Alfa pakli - Druidák március 16.
Alfa pakli - Boszorkányok március 16.
A pillanat képe
Bíbor möszék
(Ősök Városa szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
"Egy szemi-intelligens asztrális állat a bíbor mösze. Apró kis féreg, amely céltalanul bolyong a pszionikus térben, tudatfoszlányokkal és érzelemnyomokkal táplálva magát. A bíbor möszék gyakran közlekednek nagyobb rajokban, így védve magukat az asztrális tér rettenetes ragadozóitól." - Encyclopedia Fantasia
Nézz szét a galériában!
Beholderes HKK verseny április 20. - Versenybeszámoló
Tavaszi MondoCon 2024.Április 27-28. Budapest
Hétvégi verseny és Legendák Viadala
Legendák Viadala paklibeküldés
HKK Kódex változások

A lista folytatása...
Országjáró feladat 2022
Országjáró feladat 2020
Országjáró feladat 2019
Hatalom Kártyái verseny - 2024. április 25., Szeged - Barcraft

A lista folytatása...
Beholderes HKK verseny április 20. - Versenybeszámoló (7)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (8135)
Hétvégi verseny és Legendák Viadala (31)
HKK kérdés? (47084)
Lapötletek (64958)
HKK online, TF online, Argum City (49)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Drágítás a HKK-ban


Amikor a HKK első komolyabb tesztelése megkezdődött, akkor is látszott, hogy bár a játékban az nyer, aki először leveri az ellenfél életpontját, azért az ide vezető legbiztosabb út az, ha előtte megfelelő előnyt építünk lapban és varázspontban.

A varázspont előny többféleképpen megvalósítható: VP termeléssel, olcsóbbítással, ha az ellenfél lapjait olcsóbban neutralizáljuk, mint amennyiért kijátszotta őket, és persze az ellenfél lapjainak a drágításával ill. VP regenerációjának lefojtásával. Ezek közül a drágítás témáját szeretném most körbejárni.
A tesztelés alatt levő HKK lapok adatainak tárolása, frissítése sok változáson ment keresztül az elmúlt 23 évben, azonban egy dolog mindig is állandó volt, a program, ami a tesztelők részére a lapok listáját kinyomtatja. Ez a program különböző statisztikákat is generál, mint pl. lapok átlagos idézési költsége. Így ezek az adatok még ennyi év után is megvannak: pl. meg tudtam nézni, hogy 1996-ban, a Chara-din visszatér kiegészítőben a lapok átlagos idézési költsége 5.81 volt. Akkoriban a drágító pakli kulcslapja az Agyzavarás és az Agytaposás volt, mindkettő 6 VP-be került. Az Agyzavarás az ellenfél varázslatait és lényeit drágította 1 VP-vel, az Agytaposás pedig a kör eleji VP regenerációját csökkentette eggyel, valamint a tartalékban levő lények után nem kapott plusz VP-t. Az rögtön látszik, hogy jópár körre és lapkijátszásra volt szükség ahhoz, hogy ezek a lapok előnyt generáljanak. De a játék ritmusa is lassabb volt, mint most, és ezeket a bűbájokat nem igazán lehetett megoldani a 9 VP-s Kisebb kívánságon kívül. A gyors hordák ellen ugyan nem, de a lassabb paklik ellen működött ez a deck. Ami igazándiból lényeges itt, hogy az Agyzavarás +1 VP-s drágítása átlagban 17%-kos költség drágításnak felelt meg, lévén a lapok átlagköltsége 5.81 volt.

Az éles tesztelés során hamar kiderült, hogy a 6-9 VP-s lapokból sokra nincs igény, és néhány év múlva az idézési költség átlaga már 3 VP körül volt, és jóval lassabban kezdett csökkenni. Sok kicsi persze sokra megy, és a 2008-as Végzetúr pakliban az átlag idézési költség elérte a 2-t: ekkor egy +1 VP-s drágítás a lapok költségét már 50%-kal drágította. Kvázi, 3 lap helyett csak 2-t tudtál kijátszani. Szerencsére, a drágító lapok ellen is könnyebb lett védekezni: ezek mind asztalon maradó lapok, tehát mind a reakciók, mind a leszedések (kvázi a leggyakoribb védekező mechanizmusok) megoldották őket. Ott voltak azonban a drágító szabálylapok, mint pl. Bűvös erdő, Lassan járj, Hegymélyi keltető: hacsak nem játszottál eleve Semleges csatamezővel vagy Ősi rúnával, a drágítás ott maradt végig.
Persze a szabálylapok elvileg mindkét játékosra vonatkoztak, de a Bűvös erdőnél az ingyen jövő lapokkal, áramlásokkal, helyettesített költségű és (szerencsére ritka) nem drágítható lapokkal ebből ki lehetett bújni, a Lassan járjnál is ugyanezekkel plusz az összes nekronos lappal. A három közül talán még a keltető volt a legártalmatlanabb, azt „csak” a „kijátszása után aktivizálódó” lapok, ill. az olcsóbbító követővel való párosítás tudta megkerülni.

A drágítás átlag idézési költséggel való folyamatos erősödése, és a drágító szabálylapok el nem évülése hívta végül életre az ősmágia szabályt. A szabály megalkotásakor féltünk, nehogy olyat alkossunk, amit az is használni tud, aki ellen készült, ezért a szabály túlbonyolított lett, és az ősmágiát sok olyan dolog is kikapcsolta, ami „erkölcsileg” nem volt indokolt, sok pakli emiatt egyáltalán nem tudta használni.

2013-ban, a Világégéssel robbant be a játékba a Villámháború, ami minden lényemnek ősmágiát adott. Ez a szabálylap a Bűvös erdő ellen szinte garantált győzelmet jelentett, de a Lassan járj ellen is jelentősen megnövelte az esélyeket. Az egyensúly visszaállítása érdekében a 2015-ös Zarknod visszatér kiegészítőben ősmágia elleni lapok jelentek meg, mint a Veszettség, Ősi mágiazabáló, Lávagólem, Ekharion bébi. Persze az ökoszisztémába mindig veszélyes ilyen drasztikusan beavatkozni: a Villámháború szinte teljesen eltűnt, és a Bűvös erdő (ami ellőtte is csak néha-néha bukkant fel) ettől nem „gyógyult meg”. Ezeknek a lapoknak a Lassan járj volt az igazi nyertese, mert nemcsak a Villámháború ellen kapott fegyvert, hanem minden ősmágiás lap ellen, ami az egyetlen védekezés volt ellene, ha nem tudtad kikapcsolni.

A történet utolsó fejezeteit a Veszettség nerfelése, újabb ősmágiás lapok kiadása ill. az ősmágia egyszerűsítése jelentette. Az utóbbi nem feltétlenül erősíti vagy gyengíti az ősmágiát, csak kiegyenlíti az esélyeket: az ősmágiát most már nem csak bizonyos paklik használhatják, hanem bárki (beleértve a drágító paklikat is).
A Gemina erdejében a lapok átlagos idézési költsége 1.2 volt. Ha az ellenfél csak 1 VP-vel drágítja a lapjaimat, ez 83%-kos költségnövekedés. Ha máshogy nézzük, normál esetben az első 2 körben, 3 VP-ből 3-5 lapot ki tudok játszani, míg drágítás mellett valószínűleg csak egyet. Ha azt szeretnénk, hogy a játékot lassítsuk, ez tökéletes is lenne - csakhogy maga a Járj nem jár már lassan, ő továbbra is jó eséllyel ki tud játszani 3-4 lapot a 3 VP-ből. A 0-s kánterektől és leszedésektől hemzsegő játékkörnyezetben fontos, hogy legyen valami, ami kordában tartja ezeket, de az sem jó, ha bizonyos matchupok esélytelenek valakinek. A legoptimálisabb, ha játéktudás, pakliösszeállítás, a jó kiegészítő pakli dönt, és nem a párosítás vakszerencséje. Amikor a megváltozott ősmágia szabályt teszteltük, Horváth Dávid összerakott egy paklit, amiben csak (vagy majdnem csak) ősmágiás lapok voltak, és a Lassan járj még így is 2:2-t tudott játszani ellene (Veszettség nélkül). Az ősmágiás lapok jól kordában tudják tartani a drágítást, de törekedni kell az optimális egyensúlyra. Különösen oda kell figyelni az ősmágiás reakciókra, hiszen azok nemcsak a drágító szabálylapokkal, mert ezek a reakció-drágított lapokat is megfogják, azt a gyereket pedig nagyon nem szeretnénk a fürdővízzel együtt kidobni. :) Egy jól kiegyensúlyozott példa egy új isteni lap lesz a 10. kiadásban, A holtak trükkje. Ez ősmágiás lapkánter, de annyi a költsége, amennyi az eredeti lapé - tehát nem tudunk vele VP előnyhöz jutni.

Mindezt csak azért írtam le, hogy tudjátok, nem „csak” lapokat készítünk, folyamatosan próbálunk odafigyelni arra, hogyan változik a játékkörnyezet, igényel-e az egyensúly valamilyen beavatkozást, és ha igen, hogyan lehet azt megfelelően korrigálni.

Tihor Miklós

Létrehozás: 2018. május 9. 10:52:14
Utolsó frissítés: 2018. május 9. 13:08:18
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.