Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Hírek, változások
Mi is az az AK?
AK Archívum
GN Archívum
Tartalomjegyzékek
Cikkek az újságból
Krónikák a boltban
Szavazások
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Alanori Krónika 115. (2005. július) - Tartalomjegyzék
Termékismertető - Alanori Krónika 115. (2005. július)

A lista folytatása...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Pókerjáték
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
Ajánlott böngésző, felbontás:
Internet Explorer, 1024x768
 

Hogyan készüljünk fel egy versenyre? (Hatalom Kártyái)

Ahhoz, hogy megnyerj egy versenyt, kell egy jól működő, végsőkig kioptimalizált pakli és jó játéktudás is, de még nagyon sok más dolog szükségeltetik hozzá... Medveölő Iván hiába az északi sztyeppék legerősebb embere, ha elmegy egy profi boxmérkőzésre és a nagy fényárban, hangzavarban, boxkesztyű nélkül, a szabályok be nem tartásával verekszik, ráadásul a zárt, sík és kicsi szorítóban nem tudja kihasználni a terep előnyeit stb., akkor bizony ő fog veszteni, hiába ütné le otthonában a kocsmában egyetlen ütéssel az ellenfelét.

Először is kell egy jó nagy rakás szerencse. Ha te egy szerencsétlen ember vagy, soha semmi nem úgy sikeredik, mint ahogyan szeretnéd, akkor már ne is olvass tovább... A szerencse egy nagyon nehezen fejleszthető tulajdonság, de e nélkül nem fogsz boldogulni a versenyek ezrein edződött profi mezőnyben. Nyilván te is tudod, hogy sokszor múlik azon egy meccs, hogy ki, mikor, mit húz. Ez persze nem a véletlenen múlik, a szerencse szól bele a dolgokba. De ezenkívül persze még nagyon sok - kevésbé nyilvánvaló - dolog is múlik a szerencsén.

Másodszor szükséged lesz rá, hogy tudjál aktívan figyelni a meccseken minden apróságra. Ez nem baráti mérkőzés, itt mindenki minden áron nyerni akar. Nem fog az ellenfeled figyelmeztetni semmire, neked kell mindent észrevenned.

Harmadszor pedig fontos, hogy te is legyél kíméletlen. Ha az ellenfeled hibázik, használd ki a lehetőséget. Ő is ugyanezt tenné a helyedben.

Na hát akkor lássuk részletesebben:

Nyilvánvaló, hogy amíg a fizikai sportokban főleg az erő és az ügyesség számít, addig a kártyában az ész és a szerencse. A szerencse és a fizikai erő között mindössze annyi a különbség, hogy amíg szinte bárkiből lehet némi munka árán erős ember, addig a szerencse nem - vagy csak hatalmas nehézségek árán - fejleszthető. Ha Sheran, Leah vagy Tharr eléggé szimpatikus istenek számodra, akkor buzgó imádságokkal elérhetsz némi szerencse növekedést, de alapvetően ez egy veleszületett tulajdonság.

A szerencsét persze lehet különféle mágikus erejűnek tulajdonított tárgyakkal is növelni. Mindenki tudja, hogy a négylevelű lóhere vagy a lópatkó mindenkinek szerencsét hoz. Persze az igazi növekedést nem ezekkel az elcsépelt cuccokkal tudjuk elérni, szükség van egyedi ötletekre. A Plüsstehén, Songokus kártyalap vagy a fából faragott malac az, ami igazán hathat. (Ez utóbbi +6 szerencsét ad, ami jelentős mennyiség például a lópatkó +1-éhez képest.)

Megjegyzés: A szerencsét nem csak növelni, hanem csökkenteni is lehet. Ha fekete macska megy át előtted az úton, bal lábbal kelsz fel stb., akkor elég rossz esélyekkel vághatsz neki a versenynek. De ezt a dolgot az ellenfél kárára is ki tudod használni. Például ha az épület bejárata elé (ahol a verseny lesz) felállítasz egy létrát, megvárod amíg minden ellenfeled belép a létra alatt (-2 szerencse a részükre), majd a kezdés előtt pár perccel a létrát eltávolítod és te úgy érkezel akkor MINDEN ellenfeled rosszabb esélyekkel indul nálad. Ez összesen pl. 40 versenyző esetén már -80 szerencsét jelent a részükre.

És, hogy mi minden függ a szerencsétől? Például van egy erős controll paklid, amiben 37 lényirtást használsz. A versenyen a 70 indulóból 63 hordával, sok lénnyel játszik. Őket könnyedén meg tudnád verni. De ha nincs szerencséd, akkor a maradék 7 emberrel fognak összesorsolni, akik mind lény nélküli paklival játszanak és simán bedarálnak téged. Arról, hogy magas szerencsével mindig olyan lapot húzol, amire szükséged van, már volt szó. Azt, hogy ki kezd, kockadobással döntik el a játékosok. Nyilvánvaló, hogy a kezdőnek van némi előnye. Játék közben is előfordul, hogy egy lap kockavetést kíván, és hát a kockadobás is a szerencsén múlik. Hát akkor a szerencse kérdését szerintem ki is veséztük, azt hiszem mindenki látja, hogy ez egy alapvetően fontos dolog.

Rettentően sok múlhat azon, hogy észreveszel-e kevésbé nyilvánvaló dolgokat. Persze, például a Planetáris őrdémont senki nem azért használja, mert látja a láthatatlant, sőt ezt legtöbben észre sem veszik. Ha azonban az őrposztodban van egy őrdémon, az ellenfél mégis folyamatosan egy Gyíkemberrel ütöget téged láthatatlanul, akkor a figyelmetlenséged miatt fogsz veszteni!

Itt kell megemlítenem azt a sajnálatos tényt, hogy a versenyjátékosok elég jelentős hányada csal az ÉP, VP számlálásnál. Bizony-bizony... nem elég a saját dolgaidra figyelned, még az ellenfél kezét is egyfolytában nézned kell, nem forgatja-e éppen a VP kockát eggyel arrébb. Néha a meccs sorsa múlik egyetlen varázsponton, szóval itt is nagyon résen kell lenned. A dolog fordítottja ebben az esetben nem igaz! Te SOHA ne csalj a jelölésekkel. Valakinek előbb utóbb úgyis fel fog tűnni, és akkor aztán mindenkinek meg lesz rólad a véleménye. Ennyit nem ér meg az egész.

Ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények, van aki szerint nem szép dolog, de azért a versenyzők kb. 95%-a mégis kíméletlen az ellenfelével szemben. Hogy ez mit is jelent? Nos, hát azt, hogy ha ellenfelünk hibázik de ő maga rájön erre és megkér, hogy "jajj...izé...hagy csináljam már vissza légyszi..." akkor mi tudjuk a szemébe mondani, hogy "NEM". Persze itt sem arról van szó, hogy ha ellenfelünk a 9 éves Pistike, aki először jár versenyen, akkor használjuk ki a hibáit. Ebben az esetben én úgy gondolom, hogy ez egy elég tisztességtelen dolog lenne. Ez az eszköz a rutinos játékosokkal szemben kell. (Pistikét e nélkül is könnyedén meg kell tudnunk verni.) A könnyebb érthetőség kedvéért nézzünk egy példát:

Nincs lényem játékban, ellenfelemnek van egy Trollfája. Az én köröm van, Járványt rakok a trollfára, majd mivel tudom, hogy a következő körben a Trollfa meghal, így szabad lesz az őrposzt, lehozok egy Piromenyétet. Igen ám, de ekkor kapcsol az agyam, rájövök, hogy hoppá, ezt elszúrtam, hiszen az ellenfelem körében a Járvány át fog kerülni a Piromenyétemre (tulajdonképpen a halálba küldtem szegény menyétet), ezért megkérem az ellenfelemet, hogy jajj, bocs, ezt a Piromenyétet inkább mégsem hozom le, jó? Erre galád ellenfelem azt fogja mondani, hogy DE, már kijátszottad barátom, elrontottad a dolgot, akkor viseld is a következményeit. És igaza is lesz, hiszen ez egy verseny, ilyen hibákat nem lenne szabad vétenem, ha nyerni akarok!

A dolognak megint csak van egy következménye: Ha az előbbi esetben például volt nálunk egy Mágiatörés, amivel a kör végén letörhetjük a Járványt, akkor engedjük meg az ellenfélnek, hogy visszavegye a Piromenyétet. Ez látszólag egy rendes cselekedet, de mivel a Mágiatörés miatt a Trollfa nem fog meghalni, nem kerülne át a Járvány a menyétre, és csak zavarna, ha a következő körben már ott állna az őrposztban, ezért sokkal jobban járunk ha elhitetjük ellenfelünkkel, hogy jobban jár ha nem játssza ki a menyétet. (Huhh... kicsit bonyolult, de remélem a lényeget mindenki érti!)

Na, hát akkor ha szerencsések, figyelmesek és kíméletlenek vagyunk, ráadásul még egy jó versenypaklink is van, kipróbálhatjuk tudásunkat egy versenyen is. A paklival kapcsolatban hiú remény lenne azt hinnünk, hogy a Krónikában is leírt paklik mindig, minden környezetben működőképesek. A decket mindig az aktuális helyzetnek megfelelően kell kiválasztanunk, optimalizálnunk, kiegészítő paklit kreálnunk hozzá stb. Hogy miről is beszélek? Nézzünk egy légből kapott példát:

A hétvégén egy speciális versenyforma, az istenek háborúja lesz. Legutóbb fél éve volt ilyen verseny rendezve. Akkor még a Leah mentoros pakli volt a nyerő, ezért mi is a krónikában látottak alapját egy ilyet rakunk össze. Igen ám, de azóta megjelent egy új kiegészítő, és mily véletlen, szuper Sheran hangyapaklit lehet összeállítani belőle, ami elég versenyerős, ráadásul a mentor ellen bivalyerős side-lapjai vannak. Könnyen belátható tehát, hogy ha elindulunk a lapról lapra kimásolt mentor paklinkkal, akkor a +6-os malacfej és a hihetetlen kíméletlenségünk ellenére is ronggyá fognak verni a hangyácskák...

Mi tehát a teendő? A verseny előtti héten látogassuk meg ismerőseinket, érdeklődjük meg tőlük, szerintük mi a nyerő pakli, ők mivel mennek majd, nézzünk be kártyaklubokba, boltokba, nézzük végig a felhozatalt, próbálgassuk ki a paklinkat a többiek ellen és alakítsuk át a helyzetnek megfelelően.

Amikor kialakult a paklink, tudjuk, hogy valószínűleg jó lesz, akkor ne feküdjünk le jókedvűen aludni, mert bizony gyakorlás nélkül elég nehéz boldogulni. Ha van pár jó barátunk, akikkel különben is szoktunk kártyázni, akkor könnyű helyzetben vagyunk, hiszen velük gyakorolhatunk. Ha nincs, akkor pedig jöhetnek a már előbb említett klubok. Ha valahogy nincs kedvünk vagy időnk élesben kipróbálni a paklit, akkor is játsszunk le magunkban pár leosztást, hogy lássuk, milyen helyzetben mit kell kirakni, húzni, megfelelő-e a varázspont-költsége a lapoknak stb.

Ez utóbbi esetben arra gondolok, hogy hiába rakunk a paklinkba Griffőnixet, Holtak szellemét és Ongóliant hegyeket, ha aztán az első felhúzott lapból jó eséllyel a kezünkben van 4-5 ilyen lény, akkor bizony a paklink nem túl optimális, úgysem tudjuk mind az ötöt kijátszani az elején. Jobb lenne ebben a helyzetben inkább például egy Gyenge ereje az ötödik nagy lény helyett. Persze a jó laparányt némi valószínűség számítással meg lehet jósolni, de azért a próba a legjobb módszer.

A kiegészítő pakli összerakása a következő feladatunk. Ha már végigjártuk a klubokat, akkor van némi rálátásunk arra, hogy mi lesz a versenyen a favorit pakli, mivel fognak sokan indulni. Ez ellen készüljünk fel mindenképpen. Ha tehát például az egész kártyatársadalom arról beszél, hogy milyen gyilkos, egy körben ölő kombót lehet építeni az egyik legújabb inváziós lapra, vagy, hogy az egy körben 100-at sebző épületes pakli milyen szuper lesz a hétvégén, akkor szerepeljen a kiegészítőnkben a Kürtszó, esetleg a Lady Olivia trükkje. Ha viszont mindenki hordázni fog, akkor sok olcsó lényirtást rakjunk a kiegészítő paklinkba. Nagyon oda kell még figyelni arra, hogy ki tudunk-e a játszó pakliból elég lapot venni, ami helyett a side lapokat berakjuk. Például ha controll paklival játszunk, akkor valószínűleg alapból is sok lényirtásunk van, tehát hiába rakunk a side-ba 15 újabb olcsó varázslatot, úgysem tudunk annyi mindent kiszedni. Ilyenkor inkább más paklik ellen készüljünk lapokkal, amiket majd használni is tudunk.

A verseny előtti éjszaka ne maradjunk fent túl sokáig. Ha kialvatlanul érkezünk versenyezni, akkor bizony nem nagyon tudunk majd figyelni, nem vesszük észre a jó lehetőségeket, csak a begyakorolt rutin szerint játszunk majd, ami nem éppen a legjobb stratégia. Arról nem is kell beszélve, hogy úgy vernek majd át bennünket, ahogy akarnak.

Ha megérkeztünk és felírtuk a paklilistánkat, akkor a hitelesítés előtt még többször ellenőrizzük le! Nehogy ilyen semmiség miatt veszítsünk. Ne nagyon dicsekedjünk senkinek a paklinkkal, ne mutogassuk meg mindenkinek, hiszen így, ha ellene fogunk játszani már nagyjából tudja, mire számíthat. Viszont mi igyekezzünk megtudni mindent az ellenfeleinkről. Az információ hatalom! Persze ne úgy, hogy: "Na, mutassad Béla a paklidat, hagy nézzem meg, mit használsz!" Hanem szépen finoman, kezdjünk el beszélni minden másról, aztán tereljük a szót arra, amit tudni szeretnénk. Pl.: "Hát nem is tudom..., mondták itt, hogy milyen jó az a pszi-pakli... Szerintem teljesen rossz, tök könnyű megverni nem?". Erre a másik úgysem állja meg, hogy ne mesélje el a véleményét a dologról. Pl. "Ja én is alapon készültem rá, például a van két Pszi acéltorony a paklimban, ha azt kirakom már nem is tud nyerni, hehehe." És hoppá, sikeresen kikotyogta pár lapját, ha vele fognak összesorsolni, már tudjuk is, hogy játszik két Pszi acéltoronnyal. Ekkor aztán mondhatjuk neki, hogy "Óh, a fenébe, pont veled sorsoltak össze, amikor te alapon megversz a Pszi acéltornyaid miatt!" Persze mi mondjuk egy hordával játszunk. Ellenfelem röhög a markába, egyből kirakja az acéltornyait, de csak később jön rá, hogy csúnyán átvertük, amikor a következő körben az áhított mentális varázslatok helyett egy Lidércurat meg egy Halálmadarat kap az arcába. Ekkor szinte biztosan nyertünk, hiszen ő egy teljesen felesleges lapra költötte el a varázspontjait.

Ha kezdődik a játék, akkor próbáljuk elhitetni ellenfelünkkel, hogy mi nem is tudunk jól játszani, most vagyunk először versenyen stb. (Persze ha a múlt héten éppen megnyertünk egy versenyt, akkor ez elég nehezen fog menni.) Ha ellenfelünk lebecsül minket, nem fog teljes tudásával játszani, nem figyel oda az apróságokra, hibázik, nem fog túl kíméletlen lenni velünk - szegény gyenge játékossal -, és emiatt fog veszteni.

Nem árt a játék közben mindenféle, hol igaz, hol hamis információkkal traktálnunk ellenfelünket, mert így nem tud kiismerni minket, nem látja majd meg a szemünkön, hogy mikor mi az, ami jó nekünk. Példa: Ellenfelünk kijátszik egy Tiltott mágiát a Griffőnixre (ami éppen a kezünkben van). Ekkor széles vigyorral az arcunkon közöljük, hogy hehe, még jó, hogy kiside-oltam a főnixet! Nem tudjuk mikor lesz az jó nekünk, ha ellenfelünk elbizonytalanodik a dolgában. Ebben a helyzetben már megesett, hogy az ellenfél Molgannal visszavetette saját magával a Tiltott mágiáját, csak azért, hogy újra kirakhassa valami másra, amit talán használunk. Ekkor aztán jöhet le a Griffőnix (még szélesebb vigyorral)...

És persze senki ne higgye, hogy a cikk elolvasása után egyből versenyt fog nyerni. Senki nem így kezdi. Bele kell rázódni a versenyek ütemébe, hangulatába, és ha már megfelelően sokszor jártál versenyen, szem előtt tartod a cikkben leírtakat, valamint elég sokat gyakorolsz, akkor már tényleg csak a szerencséden múlik, hogy mikor fogsz először megnyerni egy versenyt.

Mindenkinek sok szerencsét kívánok!

Írta: Szeitz Gábor
A cikk az Alanori Krónika 47. számában jelent meg.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
(átlag: 85 szavazat alapján 8.7)

Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Műhelytitkok, avagy hogyan készülnek az új kiegészítők (Hatalom Kártyái).

Létrehozás: 2004. március 1. 14:38:26Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 Küldd el a cikket másoknak Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2020
1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.