Vissza a Főoldalra
 
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett

Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Hatalom Kártyái - 11. kiadás július 18.
A pillanat képe
A tűz létsíkja - ilyen lesz?
(Túlélők Földje)
Küldd el képeslapként!
"Talán ha eljutunk egyszer a tűz síkjára, ez a látvány fogad majd? Őrök, akik az életünkre törnek?" - álmodozó megjegyzés egy hőssé válni akaró kalandozó szájából
Nézz szét a galériában!
Hatalom Kártyái: A játék összetettsége
Az egyszínűség jutalma - 2020. szeptember 19.
Online HKK sorsoló program
Kerekes Kálmán emlékverseny
Nyár búcsúztató akció! - 2020.08.28. - 2020.09.28. (Meghosszabbítva)

A lista folytatása...
Országjáró feladat 2019
Legaktívabb fórumok és fórumozók
Termékismertető - Kártyavédő fólia
Termékismertető - Hatalom Kártyái - 11. kiadás

A lista folytatása...
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (6985)
Hatalom Kártyái: A játék összetettsége (66)
[HKK Piac] Eladó lapok (141526)
Lapváltozások - 2020. szeptember 1. (80)
Online HKK sorsoló program (28)
HKK sorsoló program (29)

További témák...
Tegnap leggyakoribbak:







Utoljára ezt küldték:

Küldj te is képeslapot!
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Pókerjáték
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
Ajánlott böngésző, felbontás:
Internet Explorer, 1024x768
 
A jubileumi zén sajnos csak októberben fog megjelenni.

Cseh IV-nk sajnos nincsen, csak a Zanszilánkból volt valamennyi maradék, amit be tudsz váltani kóddal.
Az időhúzás megérne egy saját topikot, foglalkozhatunk ezzel a témával is, bár tény, hogy amikor a facebookon előjött ugyanez, megoldás ott sem született. Amit Adam gyerek ír, hogy idő lejártakor az ÉP döntsön, felmerült már régebben is, a fő probléma ezzel az volt, hogy akkor cseberből vederbe kerülünk, az fogja az időt húzni, akinek több az ÉP-je. Nem beszélve az olyan extrém esetről, amikor pl. Sokszínűséggel játszom (vagy akár csak az ellenfelem egy epikus követővel), kevés idő van hátra, kezdek, aztán csak mereven bámulom a kezdőkezemet amíg lejár az idő és nyertem, mert több ÉP-vel kezdtem...

Sebaj Tóbiás, megfogtad a dolog lényegét. Ahol külön operatőrrel, stúdióval, riporterrel steamelnek e-sport meccseket, azok általában masszív költségvetésű nemzetközi játékok. Itt még ha lenne is erre pénz meg ember, egyszerűen nincs értelme ennek azért a 10-20 nézőért, aki esetleg otthon valós időben akarja nézni a játszmát, egyszerűbb felvenni, megvágni, kommentelni és utána midenki kényelmesen megnézheti otthon, amikor ráér (az is, aki eleve ott volt, épp játszott, és ezért nem látta).
Köszönöm szépen a rengeteg hozzászólást! Ahogy számítottam rá, ahány játékos, annyi vélemény, azért megpróbálok egy összefoglalót írni.

Ha jól látom, többen is említettétek, hogy az ikonokkal nincs igazán baj, ha egyszer megjegyzed, már tudod, mit csinál, és a szöveget sokszor nehezebb kisilabizálni. Igazándiból ez a dolog bennem csak azért merült fel, mert a mostani kieg lektorálásakor már elég sok lapnál felmerült, hogy a maximális 4 ikon volt rajta (sőt volt, amelyiknél az 5.-et el is kellett hagynunk, mivel nem fért ki). Szóval amíg van egy pár ikon, egyetértek, hogy segítenek, de ha túl sok van, az már problémát jelent.

Az Újrahasznosítás természetesen nem ugyanaz, mint a Semmizés, de van jelentős átfedés, és ez a fogalom elég kevés lapon szerepel már amúgy is.

A védekezés bónusz eltörlése valóban megváltoztatná bizonyos lapok erejét. Ez gyakorlatilag minden szabályváltoztatásra igaz, mivel ezek a szabályok eleve az erősség kiegyensúlyozására jöttek létre. Kérdés, mi a fontosabb, egy abszolút tökéletesen kiegyensúlyozott, de nagyon bonyolult rendszer, vagy egy egyszerűbb.

Ami itt még felmerült szintén többek részéről, hogy a problémát nem az okozza, hogy egy adott számú ikont / szabályt fejben kell tartani, hanem az, hogy folyamatosan jönnek be újak, miközben a régiekre is emlékezni kell, és így egyre több van. Ezzel kapcsolatban volt korábban egy szavazásunk, és ott ti arra voksoltatok, hogy kiegenként 1 új szabály az optimális. Ez már csak részünkre volt egy iránymutatás, hogy mindig egy új szabály bevezetésekor igyekszünk valamit ki is vezetni, pl. a Halálsikoly a Büntetést és a Kárpótlást váltotta. De az is igaz, hogy az ereklye ikon mellett nincs most olyan másik ikon, amit emiatt már nem használunk. Talán valóban az lenne a legoptmálisabb, ha a meglévő ikon / szabálykészlettel dolgoznánk, amit mindenki ismer, akár 10 éve játszott, akár még most is aktív, és a kiegben bejövő új ikon / szabály csakis arra a kiegészítőre vonatkozna, ezt a tervező csapat meg fogja fontolni, ill. szavazást is felrakhatunk a témában.

A Magicben, és gyakorlatilag a HKK-n kívül minden más kártyajátékban "rotáció" van. A rotáció azt jelenti, hogy a "standard" típusú versenyeken csak az utóbbi X évben megjelent kiegészítőket lehet használni. A rotációnak nagyon sok előnye van, nemcsak az ikonok, szabályok túlburjánzását lehet így kordában tartani, de a lapok erősödését is, ill. a 3 problémát, amit itt szintén többen említettek, a nerfelt lapok fejben tartását is megoldja. természetesen attól még vannak más versenyformátumok is, szóval nem kell amiatt aggódni, hogy a régi kedvenc lapokkal nem tudsz játszani.

A további felmerült javaslatokkal kapcsolatban:
D.K.: 1-el kevesebb lappal induljon a játék.
Ez inkább csak a véletlen faktort növelné. És egy 5 lapos indulásnál még hagyján, hogy csak 4-gyel indulsz, de egy 1-2 lapos kezdésnél brutális változást jelentene.

balogpit: nagyon sok jó javaslat, köszönöm! A helyszínt itt más is írta, hogy esetleg elhagyható, egyszerűsíthető, ezt a javaslatot továbbítom a tervező csapatnak megfontolásra. A kard ikonon én is gondolkodtam, ez valóban jelentősen bonyolítja a harc fázist és ritkán kap szerepet manapság. A mentális ikonra viszont rákerestem, és meglepően sok lapon szerepelt még a közelmúltban is, az én listámra ezért nem került fel. A fázisokat én nem bántanám. az egy jó egyszerűsítési javaslatnak tűnik, hogy forrással lehessen kvázi passzivizálni őrposztban levő lényt, és akkor az defaultban visszamegy a tartalékba, viszont akkor ezzel az erővel már az őrposztban is lehet (P) képességet használni, és akkor már majdnem ott tartunk, hogy az őrposztot és a csere fázist is megszüntettük. Hozzáteszem, hogy ez, a védekezés bónuszhoz hasonlóan szintén olyasmi, amit szerintem egyetlen kezdő sem szokott érteni, hogy mire jó az egész, viszont ez tényleg a játék része a kezdetektől. A csábítás egyszerűsítést is támogatom, sokan ezzel nincsenek is tisztában.

p1rat3n1nj4: az írásodból amire a fentiekben még nem reagáltam, az a rengeteg lény altípussal kapcsolatos problémád. Ezt mi is érezzük, hogy felesleges ennyire sokféle lény altípust életben tartani. Annak idején volt erről szavazás is, hogy mit "selejtezzünk ki" és elég döbbenetes volt az eredmény, szinte minden fajt "támogatott" valaki, nem volt igazán olyan, hogy "quwargok menjenek, xenók maradjanak". Viszont tény, hogy lassan már több faj van, mint versenyjátékos. Épp ezért van is egy olyan törekvésünk, hogy már nem gyártunk minden fajhoz minden kiegben új lapokat. Viszont érdekes volt, hogy amikor 1-2 fajt elhagytunk, rögtön jött a panasz, hogy "miért nincs XY faj a kiegben?" szóval én azt mondom, akkor ez a téma megint megérne egy közvéleménykutatást. Én személy szerint úgy gondolom, a fajoknál is az lenne a jó, amit a szabályoknál javasoltatok: hogy van X állandó faj, amihez folyamatosan jelennek meg lapok, emellett ha egy új faj megjelenik (elementál, womath, próféta stb) akkor az csak 1-2 kiegészítőre vonatkozna.

Sebaj Tóbiás: "valószínűleg pont a sokat vitatott dolgokból nem csinálnék többet. Leira, Leira szelencéje"
Ebben abszolút igazat adok neked, a mostani kieg tervezésekor nagyon próbáltunk erre odafigyelni, hogy melyek azok a lapok, amelyek problémásak lehetnek, reményeim szerint sikerült is azonosítani ezeket és a Leira-veszélyt is redukálni. De azért itt is van egy emberi faktor, az ilyen lapokat anyaoroszlánként védelmezi a kitalálójuk, és nyilván sok érvet lehet felhozni mellettük is, hogy érdekesebbé teszik a játékot, szóval nem olyan egyszerű a kigyomlálásuk Illetve az is tény, hogy ez nem igazán a kezdőknek jelent problémát, ők valahogy úgy is értelmezik azt, hogy "kétszer jön létre" vagy hasonló, nekik inkább a 8 soros, fogalmakkal és ikonokkal tarkított képrejtvények okoznak fejtörést.

Selesnya: Igen, végülis "tribal controll" van, ez jó kifejezés viszont ez nem véletlen. Az "aggro" horda lényege, hogy pillanat alatt leüti az ellenfelet, mielőtt az bármit tudna csinálni. Ha ezt tényleg megoldjuk, hogy ez elég következetesen működjön (célozhatatlan, gigantikusat ütő olcsó lényekkel) akkor az nem lesz fun az ellenfélnek, lutri az egész, kinek jön ki, rögtön bannért kiált mindenki, jogosan. Ha viszont olyan az aggro, hogy azért bele lehet szólni, nem mindig nyer rögtön, akkor az amint belenyúlnak, magatehetetlenül nézi hogy kap ki. Épp ezért tetszik, nem tetszik a "hordáknak" is meg kell adni azokaz az eszközöket, amikkel egy elhúzódó játékban nyerhetnek, vagyis beleszólást az ellenfél játékába. És már meg is érkeztünk, semlegesítés, leszedés, erőforrás. Ez nem egy tervezési mellékvágány, ez az evolúció egyetlen útja, sajnos, vagy nem sajnos. Az megint más kérdés, hogy valószínűleg mostanra már túl sok semlegesítő lény van, de erre van megoldási ötlet.
Meccsek streamelése: amit mi tudtunk csinálni, hogy videóra vesszünk a döntő meccseket, és utána megvágjuk, aláírjuk mi történik, még a képeket is kirakjuk, nagyon sok ilyen videó van már fent a youtube-on. Félek, hogy a HKK túl összetett ahhoz, hogy egy ilyen előkészítés nélkül, live-on streamelve jól lehessen követni, mi történik, meg akkor ahhoz egy külön stúdió kéne, ahol a riporter nézi, amit az operatőr meccs közben felvesz, és kommentálja.

m3lk0n: epikus követők. Én követni szoktam a versenybeszámolókat, de nem látom, hogy az epikus követők annyira dominálnák a játékot. Játszanak vele, viszont elég sokféle is van már belőlük, szóval ez azért logikus. Az epikus követők fontosak ahhoz, hogy az emberek játsszanak a különböző etnikumok lapjaival, ezek nélkül csak a spoiler/kontroll paklikkal tolná mindenki. Az, hogy semlegesítés után a lap a gyűjtőbe kerüljön, óriási nerf lenne lapok egy jelentős csoportjának, egyszerűen, nem így lettek kitesztelve. Ha van egy azonnali, ami 0-ért kánterel egy lapot, meg egy lény, ami 1-ért semlegesít egy lapot, miért használnám az utóbbit, ha utána ugyanúgy a gyűjtőbe kerül?

Demetriusz: tényleg irdatlan munkát fektetünk abba, hogy a kártyák szövegezése a legpontosabb legyen, minden egyes lapot nagyon sokan, nagyon sokszor átnéznek. A játék összetett, hibára mindig van esély, de nem nagyon fogsz tudni az újabb kiegeknél olyan lapot mutatni, ahol pl. egy vessző miatt mást jelent a lap, mint azt szerettük volna.

Amit még többen felhoztatok, az "online HKK". Ez a téma már nagyon sok fórumon elhangzott, de nyilván mindig lesz aki nem tudja, mi is volt emögött, ezért leírom akkor itt is.
A HKK online létezett, egy lelkes csapat nagyon jól megcsinálta, rengeteg lappal, tökéletesen játszható volt. A játék ennek ellenére meghalt, és azt kell hogy mondjam így uólag, hogy ezért 100%-ban a játékosok voltak a felelősök. A játékért a többség nem akart fizetni, viszont elképesztően sok elvárásuk volt a játékkal kapcsolatban, a legöbb teljesíthetetlen. Folyamatosan ment a trollkodás, a fejlesztők szapulása, elegük lett a dologból, bevétel nem volt, csak oltás. Utána még volt egy kísérlet a feltámasztásra, de egyrészt a technikai nehézségek miatt, másrészt a kapcsolódó fórumon gyakorlatilag teljesíthetetlen kéréseket támasztottak a játékosok, végleg lemondtuk a dologról. Mivel a játék kliense flash-ben készült, utólagos feltámasztása már sajnos teljesen lehetetlen, még akkor is, ha valaki vállalná.
A sors iróniája, hogy tavaly a cseh HKK kapcsán jelentkezett egy cseh fejlesztő csapat, akik hajlandók lettek volna újra megcsinálni az online HKK-t. Crowfunding alapon lett volna a fejlesztés, azt hiszem a minimális támogatás valami 1 euró volt, nagyjából 3-an (!!!) tolták be. Viszont a kedves trollok ott is megjelentek a kapcsolódó fórumon, és némi anyázással meghozták a fejlesztők kedvét a további munkához.
Szóval mi egészen biztos, hogy soha nem fogunk semmiféle HKK online-t csinálni. Max. ha vmi csoda folytán újra 20 éves lennék, és az égadta világon semmi egyéb dolgom nem lenne, mert biztosítva lenne a megélhetésem, akkor lehet, hobbiból rászánnám azt a pár évet és összeraknám.
Tehát ebben a témában csak annyit tudok tanácsolni, hogyha valaha valaki előáll majd azzal, hogy ő mégis megcsinálná, akkor ne oltsátok, ne szapuljátok, támogassátok, szavakkal, és ha kell, anyagilag is. De ez egészen biztosan nem mi leszünk. Mi rengeteg időt / energiát tolunk abba, hogy az offline HKK a lehető legjobb legyen, és informatikai fejlesztéseket is végzünk, az online sorsoló program csak a kezdet, ezt fogják továbbiak is követni, de ez már nagyon offtopic ide.
Akkor most pont ez a friss rántotthúsos szendvics fog visszatérni, ami augusztusban annyira hiányzott
Viszont! Most kaptam egy pozitív hírt

Augusztusban a Wekerlén találkozhattatok az új büfés stábbal, az árakra és a minőségre is több panasz volt.

A mostani versenyen visszatér a korábbi, évek óta megszokott csapat és minőség!
Én is akkor lennék a legboldogabb, ha ezzel az egész dologgal nem kéne foglalkozni, és ignorálhatnánk. Azonban a szabályokat be kell tartani, nem lenne jó, ha a szabályszegés miatt betiltanák a HKK versenyeket... Szóval inkább maszkban kelljen játszani, mint sehogy.
A Wekerle ilyen szempontból jó helyszin, mert van jópár asztal kint is. Ha szólsz, hogy neked ilyen problémád van, akkor meg lehet oldani, hogy te mindig kint játssz, és szabadtéren a maszk nem kötelező még.
Még annyi, hogy a verseny lezárása után derült ki, hogy egy eredményt rosszul diktáltak be, de nem tudtam már módosítani! Ezt is jó lenne orvosolni!


A verseny erdménye folyamatosan látható (még akkor is, ha nem érkezett be minden eredmény). Ezért én azt javaslom, hogyha megvolt az utolsó kör, és mindenki bediktálta az eredményt, akkor nem kell rögvest a lezárás gombot nyomkodni.

Hadd nézze meg mindenki (akár a telefonján), jól vannak-e bediktálva az erdmények. Még a díjakat is kioszthatod, azalatt csak rájön, ha vki rosszul diktált, ha meg nem, akkor már mindegy

És a lezárást csak utána nyomd meg. Ez tölti fel az eredményeket az adatbázisba, ezután már módosítani te nem tudsz.
A szeptemberi zén inkább októberi lesz, mi jelenleg teljes gőzzel az év végi kieg nyomdai előkészítését csináljuk, a nyomda pedig még a cseh kieget gyártja, tehát a Zén nyomása másfél hét múlva kezdődhet el, ami azt jelenti, hogy sajnos csak októberre lesz meg.
Nagyon szomorúnak tartom, hogy kitaláltatok egy nagyszerü játékot, de nem tudjátok promózni

Miből gondolod, hogy nem tudjuk promózni, vagy nem promózzuk?

A nemzeti nyeremény mikor változott utoljára pl?

Tavaly pl?

És amúgy milyen alapon kéred számon Kristófot, hogy promózza a játékot? Neki van rendes munkája, a hobbi mellett.

Jól látod a helyzetet! Ő milyen alapon kéri számon, hogy én versenyezzek? Rengeteget dolgozom a HKK-n így is, ugyan az elmúlt hónapokban járvány volt, de előtte éveken át hétvégeken is kiállításokra jártam, ahol a játékot tanítottuk (ja várj, mi nem is promózunk...)

Örülök, hogy a játékot nagyszerűnek tartod, és azt megértem, hogy úgy gondolod, ha valami negatívum van a játékban, az a kiadó hibája, ha valami pozitívum, az pedig mindig valami külső forrásból jön, az emberek áltában így gondolkodnak a cégekről. De az a helyzet, hogy a felelősség mindenért a mienk, hibákért, és a sikerekért is. Nyilván nem fogunk tudni minden igénynek, elvárásnak megfelelni, mondjuk ez nekem is új, hogyha nem versenyzek aktívan, akkor nem tőrödök eléggé a játékkal, ez 25 éve most merült fel először, de azért hidd el, mindent megteszek azért, hogy a játék a lehető legjobb legyen, semmi sem fontosabb ennél.

DK: Köszönöm, amit írtál, nekem hiányzik a tesztelés, a jövőben még lehet, hogy egyszercsak megint ott találom magam. Ha ez megtörténik, megyek rendes versenyre is, ígérem. Amúgy is kíváncsi lennék egyszer "belülről" látni, milyen játszani veled versenyen.
Ld. az 50. hozzászólásomat, pont ezt írtam... Ha én is tesztelnék heti 4 órát, mint te, akkor mellette nekem is elég lenne ennyi. Szóval most nem azért lobbizol, hogy versenyen induljak, hanem hogy menjek vissza tesztelni...
"De kevés versenyautó-építő mérnök nyilatkozta, hogy hát én terveztem/találtam ki és ez olyan előny, hogy nem akarom végig verni a versenypilóták többségét"
Tévedsz, ezt csak Kyb adta a számba

Én csak azt mondtam,
„Ha kikapok valakitől, az oké, de aki ellen nyernék, az mind utálna ezért, inkorrektnek tartanák a dolgot, és igazuk lenne.”
Lehet, hogy 4 ember nyerne, de aki veszít, abban azért ott motoszkálna a kisördög, ez meg mit keres itt, a saját díjáért játszik?

Szívesen játszom bárkivel, akár azért, mert szeret HKK-zni, akár azért, mert csak méregetni akarja vmelyik testrészét. De versenyen, amatőrök ellen biztosan nem fogok úgy játszani, hogy a helyezése múlik rajta, és constructed formátumon sem fogok biztosan úgy elindulni, hogy nem volt lehetőségem a felkészülésre.

Demetriusz, értem, azt szeretnéd, hogy pontosan annyi időt töltsek felkészüléssel és versenyzéssel, mint egy profi játékos. Én is örülnék, ha te meg kiállításokra meg iskolákba járnál, és minden héten új embereknek tanítanád meg a HKK-t. De ezek olyan dolgok, amikbe nincs beleszólásunk, a másik idejét nem oszthatjuk be. Van egy 12 fős tesztelő csapatunk, profi, aktív játékosokból, akik kiválóan átlátják a metát, én maximálisan megbízom bennük, arról, hogy a metának milyen lapokra van szüksége, és ezek milyen erősek legyenek, ők döntenek, nem én. De attól még, hogy nem vagyok profi versenyző, és jelenleg nem tesztelek, hadd legyen véleményem a dolgokról, elég sokan írnak itt a fórumon rajtam kívül a HKK-ról, akikről ugyanezek a dolgok elmondhatóak.
Colby: abszolút jó ötletek! Ha sikerül mobil appot csinálnunk majd, ez mindenképp kell bele.

Adam gyerek: igen, jó lenne élőben összefutni, összesorsolni sem kell, ott vagyok, beszélhetünk, én egész biztos vagyok benne, hogy élőben nem vagy ekkora troll, mint így a fórumon, névtelenül. És akkor talán azt is kideríthetjük, mi ez a határtalan frusztrációd oka, ami ennyire régóta kínoz, és talán még gyógyírt is találhatunk rá. Addig is, próbáld légyszi visszafogni magad, nekünk se öröm ez a folyamatos moderálgatás.
Akár, lol
Ezt maximum olyan formában tudnám elképzelni, hogy ha összesorsolnak valakivel, az mindenképpen 3:0-t diktál, akár nyer, akár nem, hogy senkinek ne rontsam el az eredményét, ha esetleg nyerni tudok. Viszont ha meg tud verni, kaphatna rögtön egy boostert ajándékba.

De az is lehet, hogy nem a sorsolásban vagyok, hanem aki gyorsan végez, odajöhetne, játszanánk egyet, és ha nyer, kap 1 boostert. Ha van előnyerő, akkor az rögtön odaülhet. Amíg meg a végén a döntő zajlik, jöhet akárki.

Akár még kártyákat is gyártok, "A 2020-as frissen bontotton legyőzted Tihor Miklóst" és aki nyer, kapna egyet.

Nekem ezek is okék, de a tesztelői draft is.
Ha úgy kommunikálsz egy fórumon, hogy folyamatosan sértegetsz másokat, ne akadj ki azon, ha ezt viszonozzák. Ez egy jó kifogás, hogy "a stílusod olyan, amilyen," de elég intelligens vagy ahhoz, hogy fejleszteni tudd az érzelmi intelligenciádat, és elsajátíthasd a jómodor alapjait. Még azt is el tudom képzelni, hogy a való életben nem is így kommunikálsz a barátaiddal, rokonaiddal. Akkor viszont jó kis műhelygyakorlat, kipróbálni, milyen érzés, egy fórumon is normális hangnemet ütsz meg. Egyébként ennek már többször neki is futottál az elmúlt években, és volt, amikor néha több poszton keresztül működött is a dolog, csak látod, valahogy csak kicsúszol a vágányról Én bízom benned, hogy sikerül visszatalálni!
Szuper, köszi szépen!
Miből gondolod, hogy itt az orvosi tudásodat hasonlítottuk össze, és nem a stílusodat?
Azt értem, hogy ezekkel a beszólásokkal provokálni próbálsz, de hidd el, nem fog sikerülni, ráadásul ezzel lemész Nika szintjére Az elmúlt másfél év már kimaradt, de előtte heti szinten játszottam a többi tesztelővel, volt, amikor nyertem, volt, amikor nem, mint bármely más HKK játékos, nem voltam se jobb, se rosszabb, mint az átlag. Mivel te akkor még nem teszteltél, erről az élményről már lemaradtál.

A versenyzés számomra, és felteszem, a profik legtöbbje számára sem csak abból áll, hogy összedobok egy paklit, és lemegyek a versenyre, mindenképp szükséges előtte alapos felkészülés, sok órányi tesztelés. Ha erre rászánom az időt, akkor ezt a legésszerűbb módon teszem: úgy, hogy visszamegyek tesztelni, és akkor egyúttal a játékkal a játék fejlődését is segítem. Ott mindig megtalálhatóak a legjobbak, akikkel gyakorolni lehet, rengetegféle pakli. Nyilván a versenyen használt pakliban módosítani kell a tesztelésen használthoz képest, de ez még mindig ezerszer praktikusabb. Szóval ez jól hangzik, viszont attól tartok, nem lenne jó ötlet visszamennem tesztelni. Épp ezért sajnálom, hogy ez a thread nem 2 évvel vagy korábban pattant ki, akkor sokkal könnyebb dolgotok lett volna, hogy rávegyetek arra, hogy potenciális bokszzsák legyek a versenyen

Ami még kivitelezhető lenne, hogy a prerelease-en játszani a tesztelői kategóriában, de ez csak akkor lehetséges, ha találunk valakit, aki átveszi a munkámat ott, és ezzel Balázsnak sincs problémája. Ha van valaki, aki vállalja, hogy a novemberi versenyen játék helyett beszáll helyettem szervezni / bíráskodni, akkor én benne vagyok a dologban!
HD: Ez sima pszichológia. Ha nem játszol valamivel, de játszol ellene, és néha kikapsz tőle, akkor természetesen utálni fogod, ettől még nem jelenti azt, hogy erős... És itt nem egyetlen pakliról beszélünk, hanem kvázi összefoglalóan az összes etnikumról, amihez epikus készült, elég sok van már, a játszható pakliknak jelentős részét jelentik az etnikumok. Elég szomorú lenne, ha a játszható paklik ekkora százaléka sosem jutna a dobogó közelébe..

Attól, hogy néha abból a pár lapból kettőt is behúzol az elején, átlagban nem lesz meg a 24 ÉP, ha csak pár ilyen lap van a paklidban, ez nem fejben játék, hanem matematika Egyébként meg, a régi típusú követők koporsójába az utolsó szöget nem az epikusok verik, hanem az ereklyék.

De amit a mezővel kapcsolatosan írtam, csak egy felvetés volt, hogyha TÉNYLEG erős hosszú távon a mező, akkor van értelmes megoldás rá. Ami szabadon konfigurálható. Annak idején az epikusoknál már eleve volt egy olyan ötlet is a vége felé, hogy ne bonyolítsuk a jelzőzéssel, a játék elején mutass meg 10 random lapot a paklidból, ha a fele a megadott etnikum, akkor 24-ről indulsz, egyébként 18-ról, akkor ez a 2-3 spoileres epikus nem profitálna ebből. De ilyesmit lehetne akár "ha kikapcsolják 4 v 5 lappal indulsz" feltételéül is szabni.

Iceage: amit írsz, abban igazad van, sajnos az epikusoknál a kreativitást nagyon korlátozza az, hogy egy megadott, aránylag szűk sávban kell maradnia az erősségének. Úgy kell adnia egy nünansznyi bónuszt, hogy azért még legyen értelme játszani vele. Ahol meglódult a fantázia egy picit - ld. epikus motyogó - ott ebből baj is lett. A játék értékrendje elég kötött, nagyon nehéz találni valamit, ami pont olyan erős, mint az 1 vp-vel való olcsóbbítás. Az 1 vagy 2 lapos korlátozást érdekes ötletnek tartom!

SilentKill: ez egy olyan érv, amit már mástól is megkaptam (persze udvariasabb formában, pl. itt HD-tól is ), hogy "te nem játszol versenyen, ezért kevésbé értesz hozzá." Hidd el, én szívesen elmennék versenyekre, játszanék, imádnám. De ez nem volna fair. Megvan az összes lapom, a szabályok nagy részét én találtam ki, én vagyok a tulajdonos. Ha kikapok valakitől, az oké, de aki ellen nyernék, az mind utálna ezért, inkorrektnek tartanák a dolgot, és igazuk lenne. Nézd meg, még a tesztelők is mennyi (alaptalan) oltást kapnak, pl. mekkora balhé volt abból, hogy indulhattak a 11. kiadás frissen bontott versenyén. De attól még elég jól értek hozzá, emiatt nem kell aggódnod, a versenyzői múlt, a 24 év tesztelés, a játék és a szabályok kitalálása stb azért valahogy nyomot hagyott rajtam. Viszont! Nálad nincsenek ilyen akadályok, szerintem te is jobban rálátnál a dolgokra, objektívabban, nagyobb szakértelemmel tudnál a fórumon a dolgokhoz hozzászólni, ha nemcsak szökőévente egyszer néznél le egy nagyobb versenyre.
Ha annyira erősek lennének az epikusok
1.) Te is játszanál velük
2.) Dominálnák a dobogós helyeket

Kivettek minden szabálylapot a metából? És a nap nyugaton kel fel, ugye? pl. a legutóbbi versenyen "csak" az emberek fele játszott szabálylappal

"kvázi 24 ÉP-ről indulnak" "az adott etnikumból 2-3 szett lapot"

Ezt gondold át még egyszer. Vagy, vagy. A kettő együtt nem igazán működik megbízhatóan... De egyébként az epikusoknak pontosan az volt az egyik célja, hogy a régi pénzfeldobós követőket részben leváltsák, szóval ha e téren értek el valamit, az pozitívum.
Projektorunk sajnos nincs, de most már talán nem is fog kelleni. Mobilja mindenkinek van, azon tudjátok követni az eredményeket és a hátralevő időt is. Arra nem számítottunk, hogy QR kód olvasója sokaknak nem lesz a telóján, de rakunk ki egy gombot majd oldalra, ahonnan elérhető a sorsolás, ill. szeretnénk csinálni egy telefonos appot is, amit ha elinditasz azonnal megjeleníti az eredményeket.

A Semleges csatamezővel kapcsolatban: ilyen fékre mindig szükség volt, hogy a narancs lapok ne tudjanak a végtelenségig burjánozni. Amikor az epikus követőket kitaláltam, ott pont az volt az elképzelés, hogy nem extrém előnyt adnak, csak egy keveset, ezért nem lehet leszedni, és ezért kezd 5 lappal. Sőt, az eredeti ötlet úgy szólt, hogyha kikapcsolják, akkor is 5 lapod marad. Ez utóbbi végül a tesztelésen el lett vetve, talán az epikusoktól való tűlzott félelem miatt.
Viszont az epikusokban pont az a jó, hogy nem kell a lapokat megváltoztatni, elég a szabályt, ha picit adjusztálni akarunk az egyensúlyon. Pl. ha azt akarjuk, hogy a csatamező dominanciája kisebb legyen, be kell rakni, hogy az epikust ha letiltják, nem húzol kevesebbet. Egy nüansznyi változás, de segíthet a dolgokat helyrebillenteni. De csak akkor, ha ez tényleg komoly problémát jelent.
Sajnos nem. A régi illusztrációk általában nincsenek meg olyan méretben és minőségben, hogy egy nagyméretű playmatra kinyomtassuk őket.
A játéknak 2 problémája van, a komplexitás, és a lapok erősödése.

Ezek közül a komplexitás az, amire elvben lenne kézenfekvő megoldás: egyszerűbb lapokat kell csinálni, a kevésbé használt, túlkomplikált fogalmakat ki kell vezetni. A nehézséget a gyakorlati megvalósítás okozza. A játék nagyon sokrétű, sokféle működőképes pakli létezik. Nyilván mindenki olyan lapokkal akar játszani, ami a legtöbb szituációban használható. Ezért van manapság a lapoknak annyi képessége: hogy minél több helyzetben használni tudd őket. És épp ezért törnek felszínre néha ilyen törekvések, rakjunk még több rövidítést, ikont a lapra, hogy még több dolgot tudjanak, még használhatóbbak legyenek.

Ha úgy akarjuk a lapok használhatóságát megőrizni, hogy nincsen egy tonna képesség rajtuk, akkor univerzális dolgokkal kell őket felruházni (lapkánterelés, asztalleszedés, dobatás stb) mert ezek szinte minden szituációban jók. Itt viszont jöhet a másik probléma, hogy egysíkúak lesznek a lapok, ill. túlzottan erősödnek, tehát a problémát sajnos ez sem oldja meg.

A tesztelői csapat feladata egyébként nemcsak az, hogy a lapokat kipróbálja, letesztelje. Ők egyúttal egy minta, egy szűrő is arra, hogy a játékosok hogyan reagálnának bizonyos lapokra. És bizony, az egyszerű lapokra a reakciójuk sokszor az, hogy "ez a lap túl buta", "túl unalmas". Ráadásul ha egy lap bonyolultabb, akkor jobban lehet az erősségét finomhangolni. Megkockáztatom, hogyha a lapok sokkal egyszerűbbek lennének, akkor a mostani mértéknél talán még gyorsabban erősödnének.

Ez egy paradox helyzet, és a legtöbb kiadó ugyanarra a megoldásra jutott, a rotációra. Ott nem kell jobb, bonyolultabb lapokat csinálni, mint az előzőek, elég, ha mások a lapok, más élmény játszani velük, a régi lapok úgyis tiltva lesznek 2-3 év elteltével, elő lehet venni teljesen új koncepciókat is. Ez lehet, hogy jobb rendszer, mint a mienk, lehet, hogy nem: viszont mindenképp egy olyan drasztikus változás, amit csakis a teljes játékosközösség támogatásával lehet bevezetni. És valljuk be, amikor ez utoljára felvetődött, nagyon nem volt meg: nagyon sokan ellenezték még azt is, hogy csak kísérleti jelleggel, néha tartsunk ilyen (Új Nemzedék) versenyt.

Ettől elvonatkoztatva, amit lehetne tenni: korlátozni, hogy mi kerülhet a lapokra. Összeírni a játékban használt fogalmakat, és ebből kiválasztani X db-ot, és a kiegészítőben csak ezeket használni. Megnézni, mi az, ami elhagyható, és anélkül is működik a játék. Nagyon sok olyan ikon, kifejezés van, ami csak 1 vagy 2 koncepcióhoz szükséges, és lehet, hogy (versenyen) csak 1-2 játékos játszik vele. Ha egy fejlesztő valami új dolgot szeretne, felkerülhet a listára - de csak akkor, ha az számottevő lapon szerepel, 1 lap kedvéért ne legyen új fogalom.

Ami szerintem még jó dolog lehet, azok az egy "szezonos" koncepciók. Amikor egy kiegészítőben egy komplett, játszható etnikumot, paklit adunk. Ami helyt áll a metában, viszont a következő kiegészítőkben nem foltozgatjuk, erősítgetjük további lapokkal. Ilyenek voltak pl. az Elemi erőkben az elementálok. Most nagyon sok entikumot örökké fejlesztünk, minden kiegben jönnek hozzá lapok, amik természetüknél fogva még erősebbek, még bonyolultabbak, mint az előzők. És ha jön valami új etnikum, pl. jós, dzsinn, womath, akkor attól kezdve ahhoz is örökké jönnek a lapok. Ennek a rendszernek az a hátránya, hogy egyrészt bele van kódolva az erősödési spirál, másrészt egyszerre több tucat koncepciót fejlesztünk, amelyek közül lehet, hogy van olyan, amivel senki nem játszik, vagy csak 1-2 ember. Ráaádsul a legtöbb ilyen pakliban a lapok közt csak annyi koherencia van, hogy mindegyiket erősíti a követő, esetleg valamelyik képességnek feltétele a kötelék, de nem adnak bónuszt egymásnak.

Az egyszezonos etnikumhoz nem kell visszamenőleg több évnyi kiegészítőből lapokat (amik akár nem is kaphatók) összegyűjteni, és ha túlzottan dominálják a metát, a következő kieg egyszezonos metája tudja ütni őket. A lapok komplexitását, koherenciáját sokkal jobban lehet kontrollálni. Az egyszezonos etnikumnak lehet egyedi képességet adni, és akkor azzal a szabállyal a játékosok csak abban a kiegben találkoznak. Persze lehetséges, hogyha valaki megkedveli a paklit, akkor szomorú lesz, ha nem tudja továbbfejleszteni a későbbiekben, de félre lehet rakni a polcra, és később is elő lehet venni akármikor.
Minden kifejezést ikonokkal, kulcsszavakkal helyettesíteni, ez óriási baklövés lenne, több okból.

Elsőre nyilván jó ötletnek tűnik, hogy ahelyett, hogy "1 célpont permanens a gyűjtőbe kerül", azt írjuk, hogy "leszedés: 1", ahelyett, hogy "rakj 3 lapot a pakli tetejéről a Semmibe", azt írjuk, hogy "nekronozás: 3" stb. Ezt már számos esetben megtettük a múltban is, semlegesítés, blokkolás stb stb. És akkor milyen jó lesz, mert egy lapnak 4 helyett akár 16 képessége is lehet.

Csakhogy, az emberi agy nem teljesen így működik. A játék eredeti elképzelése is az volt, hogy a játék alapjait akár 5-10 perc alatt elsajátíthatod, megtudod, milyen fázisok vannak, mi az a pakli, gyűjtő, kéz, stb és utána már minden rá van írva a lapokra, elolvasod őket, és tudod, a lap mit csinál. De az igazság az, hogyha helyettesítő fogalmakat, sőt ikonokat használunk, akkor az ÖSSZES ILYET MEG KELL TANULNOD. És minél több van, ez annál nehezebb lesz. Amíg a játék alapszabályaiban volt 10-15 ilyen fogalom, mint a pakli meg a gyűjtő, és utána minden képességet, varázslatot ezekkel le tudtunk írni, nem volt semmi probléma. Ma viszont? Tipikus eset, jön valaki, aki játszott régen HKK-t, újra kedve támad hozzá, mert játszunk vele egyet a Mondoconon, vesz új paklikat, elkezdi olvasni a lapokat. És csak jönnek, jönnek az új fogalmak.

Nagyjából annyi a különbség a régi meg a mostani HKK közt, mintha sakkozni kéne megtanulnod, vagy ha kínaiul.

Az, hogy még több ikont, kulcsszót zsúfolunk bele a játékba, egy dekányit nem segít azon, hogy a játék egyszerűbb, érthetőbb legyen. Épp ellenkezőleg! Ráadásul, amikor a lapra a meglévő fogalmakkal kell valami aránylag röviden, érthetően leírni, ott nem lehet a dolgokat a végtelenségig bonyolítani. Ha azonban egyetlen kulcsszó van, amit "valahol elmagyarázunk" akkor máris nagyságrenddel összetettebb szabály keletkezik, amit ember legyen a talpán, aki teljes részletességében meg tud jegyezni, a másik 100 fogalommal együtt.

És akkor még nem beszéltünk arról, amikor ugyanarra a dologra készül egy új fogalom, de ami azért kicsit különbözik a másiktól, ember legyen a talpán, aki ezeket észben tartja és tudja mi a különbség (pl. Halálsikoly).

Társasjátékoknál nagy divat, hogy a kis kártyákon, plaketteken magyarázó szöveg helyett komplett képrejtvények vannak. aki azt hiszi, hogy ezt a könnyebb érthetőség kedvéért csinálják, óriásit téved: az ok mindössze annyi, hogy a társasjátékokat úgy gazdaságos gyártani, hogy egyszerre több nyelven készítik el, ezért a kiegészítőkre nem lehet szöveget rakni, mert az jelentősen megdrágítaná a gyártást. Persze lehet mondani, mennyivel esztétikusabbak a kis képrejtvények mint a szöveg, de valójában ez csak arra jó, hogy a szabályokat nehezebb legyen megérteni és megjegyezni. A nyelv egy már létező, mindenki által értett, univerzális kommunikációs rendszer, bármit találsz ki helyette, azt mindenkinek az alapoktól újra meg kell tanulni.

Aki évek óta játszik, annak nem okoz problémát kiegészítőnként 1-2 új szabályt, fogalmat elsajátítani. Aki új játékosként, vagy visszatérőként lép be, azt viszont sokkolja ez.
Ha jönnek elő problémák, azokat korrigáljuk, de rögtön utána használhatja már minden más versenyszervező is.
Jogos, korrigáljuk, köszi!

"Azért kérdeztem meg mert nem kell egy 4. Vámpírsárkány."
Ezt megértem, de ha a sort be akarod mutatni, a bemutatóig meg kell tartani a kiegbe tartozó Vámpísárkányt, mert csak azt fogadjuk el, max utána elcserélheted.
Valakire mindig tudod rakni, ha másra nem, arra, akin eredetileg is volt De persze attól kezdve te leszel a gazdája, te áldozhatod stb.
Jó felvetés, lehet szó a szokásos menetről, hogy összegyűjtjük az érdeklődéseket, és ha van elég, akkor megrendeljük. Erről hamarosan írunk ki hírt.
Igen, mivel az új Kódex fejezetet Leira hívta életre, főleg mivel volt pár hasonló lap korábban is, annyi kérdést kaptunk, hogy látszott, ideje végre szabályt alkotni rá.

A Pura Vecz egyébként nem ugyanez a kategória, ő varázslatot ismétel, nem hatást, ez a szabály őrá nem is vonatkozik. Más kérdés, hogy lehet, hogy a Kódex szabályt akár ki is lehetne terjeszteni varázslat megismétlésére is, végülis a mechanizmus eléggé hasonlatos.

A társalgás szabályai | A legaktívabb fórumok és fórumozók | Moderátori tevékenységek


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2020
1680 Budapest, Pf. 4 | E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.
A fórumban történő hozzászólások valóságtartalmáért, minőségéért semmilyen felelősséget nem vállalunk.