Vissza a Főoldalra
 

Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa pakli - Mágusok március 16.
Alfa pakli - Druidák március 16.
Alfa pakli - Boszorkányok március 16.
A pillanat képe
Zafír entitás
(Ősök Városa szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
"Az asztrális tér rejtélyes utazói, brilliáns kék színnel ragyogó manifesztációk." - Encyclopedia Fantasya
Nézz szét a galériában!
Beholderes HKK verseny április 20. - Versenybeszámoló
2. Termikrajzás – zárás
Tavaszi MondoCon 2024.Április 27-28. Budapest
Hétvégi verseny és Legendák Viadala
XLVI. Alanori Mini Olimpia - Eredményhirdetés

A lista folytatása...
Túlélők Földje - Közös Tudatok listája
Túlélők Földje - A programban történt változtatások listája
Országjáró feladat 2022
Országjáró feladat 2020

A lista folytatása...
Beholderes HKK verseny április 20. - Versenybeszámoló (6)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (8135)
Hétvégi verseny és Legendák Viadala (31)
HKK kérdés? (47084)
Lapötletek (64958)
HKK online, TF online, Argum City (49)

További témák...
Tegnap leggyakoribbak:
A bajnokság döntősei
A dobogósok
A Nemzeti Bajnok
Az ezüstérmes
A Nemzeti Bajnok akció közben.
3. nap

Utoljára ezt küldték:
Szikrázó manahal
Küldj te is képeslapot!
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Néhány tanács a frissen bontott verseny paklijának összerakásához

A héten hosszú idő után újra Beholderes versenyen vehetünk részt, a profik drafton, az amatőrök hagyományos frissen bontott környezetben mérettethetik meg magukat, Homokdűnék kiegészítőből. Míg a draftot rengetegen szeretik, addig a sima bontott kissé megosztó, sokan szeretik a hangulata, az egyedi játékok és az új lapok kipróbálása miatt, mások azonban úgy gondolják, túl nagy a szerencse szerepe, és ezért nem jó. Nem vitatom, nagyon sok múlik azon, hogy egy játékos milyen bontással vághat neki a versenynek, ugyanakkor a pakli kioptimalizálása legalább ilyen fontos. Láttam már Pécsett hátsó asztalokon játszó kezdő játékosnál olyan bontást, amit megfelelően összerakva szerintem simán döntőt lehetett volna játszani, de a pakli építésébe hiba csúszott. A következő cikkben néhány tanácsot, illetve pár kisebb trükköt igyekszem megosztani a kezdőbb játékosokkal, amit egy frissen bontott során fel tudtok használni. Mivel abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy házi versenyen már játszottam ezzel a lapkészlettel frissen bontott verseny keretein belül, tudok majd néhány példát mondani is, ami remélem nektek is segíteni fog. No, kezdjünk bele!

  • Olvassuk el a lapokat!
  • Ez kicsit közhelyes tanács, de mégis nagyon fontos. Ezúttal abból a szempontból jobb a helyzetünk, mint egy klasszikus prelease versenyen, hogy már a lapkeresőben is megnézhetjük kicsit a lapokat, és ismerkedhetünk velük, sőt, aki vett kiegészítőt, az már otthon is lapozgathatja a kártyákat. De ez semmiképpen ne járjon azzal, hogy félretesszük a bontott lapot, mondván, tudjuk, mit csinál. Minden apróság, legyen az egy áramlás, egy ikon, vagy akár csak zárójeles szó, befolyásolhatja egy lap erejét, és dönthet el mérkőzést egy játék során. Fontos, hogy ezeket tökéletesen ismerjük, és ennek fényében építsünk paklit! A versenyen bőven lesz idő összeállítani a paklit, de ezt az időt rá kell szánni. Akár 1-2 „lámpa elleni” próbahúzást is lehet csinálni, hogy megnézzük, mi működik, mi nem, lehet jelentősége ennek is!

  • Kerüljük a nagyméretű paklit!
  • Amikor életemben először, idestova 15 éve, voltam frissen bontott versenyen, 3 részre osztottam a lapokat:
    Olyan lapok, amik mindenkor hasznos képességekkel rendelkeznek, nem is túl drágák, tutira használom őket.
    Olyan lapok, amiknek a bontáskor még nem tudtam megítélni az erejét, vagy mert nagyon speciálisak (pl. egy speciális keresés vagy szűk szegmensre ható counter/leszedés), vagy mert viszonylag drágábbak, esetleg sok nekront tartalmaznak, így talonba tettem őket.
    Olyan lapok, amik annyira gyengék, hogy élből kiesnek.
    Régen a pakliépítés úgy nézett ki, hogy 25-30 univerzális lap volt, ami fixen bekerült, és a maradék helyet a speciális lapokból töltöttem fel. Ma már azonban a gyakori lapok sokszor annyira specifikusan a sealed és draft formátumokra készülnek, hogy a 72 kibontott lapból biztos lesz 45-50 lap, aminek simán van olyan képessége, ami alapján lenne létjogosultsága a paklinkban.
    Ugyanakkor nem javaslom, hogy a minimális pakliméret fölé menjünk. Bármennyire is jók a lapjaink, mindig lesz közülük egy legrosszabb, ami benn marad. És minél nagyobb a pakliméret annál kisebb az esélye, hogy behúzzuk a legerősebb meccsfordító (ritka) lapjainkat. Szóval én azt javaslom, törekedjünk a minimum pakliméretre!

  • Figyelj a funkciókra és az arányokra
  • A készletben lévő lapok nagyon sokféle funkciót betölthetnek. Vannak counterek, leszedések, erőforrás-termelések, húzólapok, ölések, gyógyulások, semmizések és még számos egyéb funkció. Törekedni kell a pakli összerakás során, hogy ezek a funkciók közül lehetőség szerint mindegyikből legyen legalább néhány a paklinkban. Viszont néha az is baj, ha egyvalamiből túl sok van. Hiába van a kezedben 5 darab leszedés, ha közben az ellenfél varázslatokkal lő agyon, vagy épp hiába van rengeteg gyógyulásod, ha erőforrásokban az ellenfél föléd nő, legfeljebb időt húzni tudsz velük, nyerni nem. Meg kell találni az optimális mennyiséget!
    Ami fontos, hogy amikor kiválogatod a használt lapokat, ne csak azt nézd, hogy egy lap nettóban mennyire erős, hanem, hogy milyen egyéb lapok képesek ellátni ugyanazt a funkciót. Az is lehetséges, hogy egy sealed versenyen egy lapot használsz, egy másik, ugyanilyen, versenyen meg nem. Egy régebbi példával élve: a kaposvári Tükördimenziók Frissen bontott versenyen kibontottam 7 darab 0-1 manás countert, amik mellé eszembe se jutott, hogy mondjuk Rizikót vagy Démoni bölcsességet használjak, mert nagyon tempótlanok tudnak lenni. Amikor viszont a Dungeonben összesen egy szem Dimenziók védelmezője volt olcsó counterem, akkor ezek közül is többet betettem, mert egyszerűen megengedhetetlennek éreztem, hogy reakciók nélkül álljak ki.
    Manapság már a frissen bontott versenyek előtt nem csak a korábban említett hármas besorolást készítem el, hanem az általam hasznosnak gondolt lapokat mindig szétszedem funkciót szerint, hogy lássam, mi az, amiből sok van, és mi az, amiből kevés.

  • Figyeljünk a lapok idézési költségére!
  • Ez a másik kardinális kérdés. Manapság a HKK-ban a legtöbb versenypakli átlag idézési költsége 1 vp körül van, de nagyon gyakori már az 1 alatti érték is. Egy frissen bontott nyilván valamivel drágább környezet, de abban biztos vagyok, hogy kerekítve már itt is az egyes átlag jönne ki. Ezért megvan annak a reális kockázata, hogy már az első-második körben kapunk egy keményebb terülést. Éppen ezért, ha túl sok 2 manás vagy drágább, nem olcsóbbítható és nem helyettesíthető lapunk van, akkor – különösen, ha nem mi kezdünk – lehet, hogy gyakorlatilag elveszítjük a meccset, mielőtt egyáltalán kijátszanánk lapokat. Ez semmiképp sem jó. Ugyanakkor arra is figyelni kell, hogy a másik véglet sem biztos, hogy szerencsés. Nagyon erős lap a Szomjazó féreg, ami az első körben ad két extra zanszilánkot, kiváló terülő lap. Nagyon jó dolog a saját első vagy második körünkben elvenni az ellenfél egyetlen manáját egy Agypörkölővel, és utána ütni vele vagy zanszilánknak bedobni. De ha beáll a játék, és a húzott lapjainkból élünk, akkor mindkét előbb említett lap behúzásán elmehet egy meccs, mert játék későbbi szakaszában kb. semmire sem jók. Meg kell találni az egyensúlyt a két véglet között, fontos, hogy elég sok olcsó lapunk legyen, de azért beleférhetnek olyanok is, amik drágábbak, de az elhúzódó meccseken sokat érhetnek!

  • Nézd meg jól a szinergiákat és a szituációfüggő lapokat!
  • Vannak olyan lapok a készletben, amelyek ereje egyszerűen belőhető. Egy egy manás, védekezéses, valamilyen tokent termelő leszedés nyilván szinte minden meccsen hasznos lesz, de nagy valószínűséggel nem fogja eldönteni a mérkőzést. Más lapok rendelkezhetnek nagyon erős meccsfordító képességekkel önmagukban, ezeknek a helye szintén nem kérdéses.
    Vannak azonban olyan lapok, amelyek ereje nagyban függ az összerakott paklitól és az adott szituációtól, amelyben akár végletes különbségek lehetnek. Érdemes-e ezeket használni? Ezeknél a lapoknál én az alábbi 3 dolgot szoktam mérlegelni:
    Mi a legjobb opció, amit ezzel a lappal ki lehet hozni?
    Mi a legrosszabb, ami történhet?
    Melyiknek mennyi az esélye?
    Az nyilván egy fontos szempont, hogy mi a lehetséges maximum, ami kihozható egy lapból, de ha egy lapnál megvan annak a reális esélye (tehát nem szökőévente egyszer előfordul), hogy teljesen leblankul, akkor szerintem érdemesebb kihagyni.
    Vegyünk egy egyszerű példát, a Kincskeresés szakértelmet (ami azóta már bűbáj)! Nagyon erős az alapképessége, hiszen két lapot kikeresni, amiből egyet játékba is tehetünk, óriási előny, még akkor is, ha van abban némi random-faktor, hogy a 3 lapból melyikkel mi fog történni. Ezenkívül még van egy semmiző képessége, ami nem óriási előny, de gyakran hasznos. Másik oldalon viszont kötelező vele 3-at keresni, így ha kijátszásakor már nincs 3 különböző egy manás ereklyés lap a paklinkban, akkor gyakorlatilag másfél zanszilánkért kapunk egy körönként egyet semmiző lapot, ami majdhogynem a totál blank kategória. Elég nagy a véglet. Az, hogy melyik opció milyen gyakran jön létre, elsősorban azon múlik, hogy mikor húzzuk be a lapot (minél korábban, annál kisebb a blankulás esélye), valamint, hogy hány különböző egy IK-s ereklyés lapunk. Ha mindössze három, akkor nagy a rizikó, mert egyet véletlenül is be lehet húzni, vagy el lehet nekronozni és máris ott a baj. Ha viszont mondjuk benn van 6, akkor jóval bátrabban éri meg a Kincskereséssel játszani.
    A kérdés megközelíthető a másik irányból is, hiszen azáltal, hogy használunk Kincskeresést, picit felértékelődnek az 1 IK-s ereklyés lapjaink, így akár tudatosan is betehető 1-2-vel több. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy ezek a lapok vajon önállóan is megállják-e a helyüket? Ha nem, akkor azt is meg kell vizsgálni, hogy mi tehető be a Kincskeresés és ezek a lapok helyett. Persze nem kell minden lapot ilyen részletesen végiggondolni, de ezeknek a gondolatmeneteknek a lefuttatása nem maradhat el, ha ki akarod optimalizálni a paklid.

  • Egyes képességek átértékelődhetnek
  • A játék lapjai már-már megszámlálhatatlan különböző képességgel rendelkeznek, amiket minden versenyen észben kell tartani! Azonban egyes funkciók egy ilyen sealed formátumon könnyen felértékelődhetnek, míg mások kevésbé lesznek hangsúlyosak.
    A lapleszedések háttérbe szorulásáról már egy korábbi cikkemben írtam, de sealed formátumokon egy leszedés jóval hasznosabb lehet, egyrészt, mert nem fog minden lap csinálni valamik a kijátszásakor, másrészt lapcounterünk lehet, hogy egyetlen darab sem lesz, ezért csak leszedésekkel lehet kezelni az asztalt. Ugyanígy hasznosnak gondolom az újrahasznosítás funkcióját is, nagy előny lehet, ha az egyszer már kitett legerősebb lapunkat előbb-utóbb visszahúzzuk, de azért is jó, mert ilyen formátumon sokkal gyakoribb a paklik elfogyása. Szeretem az olcsó cantrip lapokat is, amik megnövelik az esélyét a legerősebb lapjaink behúzásának (bár ezekből nem mindig fér be az összes). Ezenkívül mivel egy lapból csak a legritkább esetben van 3-4 nálunk, a keresések szerepe is megnőhet.
    Ez utóbbi kapcsán egy történet: a decemberi bontott versenyen mindösszesen 3 különböző lapot tudtam keresni egy Vg’axtol torzítóval, mégis betettem, ami a 3 lap erejéből adódott. Az egyik ugyanis egy Homokszirén átka volt, ami kb. a készlet legerősebb meccsfordító lapja. A másik egy Elhagyott vizeskulacs, ami ingyen cantrip lap, visszahozhat a halál torkából, ráadásul áramlásával újabb lapokat tud előhozni. Az utolsó opcióm pedig egy másik Torzító volt, amivel azt lehetett elérni, hogy akár topdeckből 10-et üssek. Ez a 3 lap bőven megérte azt a rizikót, hogy néha „csak” egy 5/5-ös lényem volt.
    Van azonban, amit jóval kevésbé szeretek ebben a környezetben használni, mint mondjuk egy hagyományos versenyen. Az egyik ilyen a nekronköltség. Kezdetben persze hasznos lesz, de sokkal könnyebben elfogyhat a paklink, és az is baj, ha kidobjuk a legerősebb lapjainkat vagy azokat, amiket a speciális keresésekkel tudunk keresni. Nem mondom, hogy ne használjunk egyet sem, mert azért vannak nagyon erős semmizős lapok, de gondoljuk át, hogy mennyi fér be a deckünkbe. Ha már idézési költség, a csontért jövő lapokkal is érdemes óvatosan bánni, mert ha nincs komponensünk, elég rosszul jöhetünk ki belőle (bár a legtöbbnek van kincs ikonja a készletben, ami azért sokat segít). Szintén kevésbé szeretem az anti-mágiát, mert itt sokkal nehezebb kioptimalizálni, hogy mi ne dobjunk, és az ellenfél is bizonytalanabb. Ezt sem szoktam ajánlani, bár ha kevés a varázslatunk, akkor próbálkozhatunk vele.

  • Ne (csak) a ritkaságra figyelj
  • Ez az utolsó tanács inkább a draftnál jöhet elő az első néhány lap kiválasztásánál, de sima sealed versenyen is egy szempont. Láttam már olyan játékosokat, akik a 6 ritkát alanyi jogon betették, és a nemgyakoriakból is csak a tiltottakat szedték ki, csak a gyakorikból válogattak. Hiba.
    Bár manapság már tényleg a ritkák a HKK leguniverzálisabb lapjai és szinte biztos, hogy helyük lesz a pakliba, de ezt se tekintsük evidenciának (egy Sivatagi teknős vagy egy Duklopsz pl. nem biztos, hogy nálam bekerülne, mert azok meghatározott versenypaklikba ill. azok ellen erősek, nem önmagukban). Nemgyakoriaknál meg végképp figyeljünk, mert talán ott jöhetnek ki a legnagyobb szélsőértékek. Ugyanis rendszerint oda kerülnek az univerzális másodvonalas lapok, illetve azok is, amik egy koncepció meghatározó lapjai lehetnek, de máshol nem nagyon rúgnak labdába. Ha az előbbiekből sok van, az nagyon jó (ki ne szeretne Khariszmoszokkal vagy Uterenth, dűneelf nagyhercegekkel játszani), utóbbiakat (pl. Varkaudar tábor) viszont vegyük észre és szűrjük ki mielőbb! A gyakori lapok többsége valamire jó lesz, de kevés köztük az igazi meccsfordító lap, ezek közül a korábbi tanácsok alapján érdemes szelektálni.

    Ezzel a cikkem végéhez értünk, remélem tudtam segíteni. Fenntartom, amit az elején mondtam, hogy mindenek ellenére maga a bontás sokat számít. De egy erős bontás esetén sem mindegy, hogy mennyire tudod kiaknázni a lehetőséget, illetve egy gyengébb bontásból is azért ki lehet hozni sok mindent, ha sikerül a paklit és a játékot kioptimalizálni. Nem szabad tehát semmiképp sem azonnal feladni a lapjaid láttán.
    És amit ne feledj: ezen a formátumon bármikor alakíthatsz a paklid és sideod között, akár növelheted, csökkentheted a decked méretét is, csak a minimum alá nem mehetsz (meg nem rakhatsz be lapokat a mappádból ). Ezt is érdemes kihasználni, egyrészt vannak funkciók, amik sideból jók lehetnek (pl. Semmizések, vagy izomjelző ellen hasznos lapok), ha az ellenfél épít valamilyen játékmechanikára, ami ellen van lapunk. Illetve, ha érzed, hogy a decked nem optimális, akkor se habozz változtatni rajta!

    Sok sikert, jó játékot!

    Szabó András

    Létrehozás: 2021. május 17. 15:51:32
    Utolsó frissítés: 2021. május 18. 12:37:30
    Nyomtatási forma


    Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

    © Beholder Kft., 2003 - 2024
    E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

    Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.